Jonas Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Har en triksy oppgave fra boka som er lett å forklare, men som jeg ikke klarte å vise utregning til. Oppgaven er som følger. Bruk definisjonene, Til å vise at, Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 du bruker formelen som du skrev opp men der det står x putter du inn (n-x), da får du dette i nevnern i brøken: (n-x)! * (n-(n-x))! = (n-x)! * (n-n+x)! = (n-x)! * x! = x! * (n-x)! QED Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Kan desverre ikke godkjenne et svar jeg ikke forstår. Siste du skriver er x! * (n-x)!, noe som står i 2. definisjon. Hva er egentlig svaret ditt? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Svaret hans er at han erstatter x med n-x, trekker sammen og får samme resultat. Helt riktig spør du meg. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Flott, Rasks, du har neste! Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 ok, på'n igjen: Hvis du tar Petras alder om 4 år, og deler den på Arnes alder nå, og legger til Arnes alder, så får du to tredjedeler av Petras alder da Arne ble født. Hvor gammel er Petra og hvor gammel er Arne? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Mangler du noe info eller er det jeg som mangler noe? (p+4)/a + a = 2/3*(p-a) .... Løser den for p, og får p = (5a^2 + 12) / (2a - 3) Sett inn verdier for a, og få verdier for p, enkelt og greit. Ser ikke hva mer en kan gjøre. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Kan ikke du komme med en nøtt i påvente av svar da, DrKarlsen, slik at det blir litt fart her? Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Det mangler (dessverre) ikke noe info. Fant oppgaven i en bok, men det viser seg at den hadde en helt ekstrem vanskelighet. Var den for vanskelig? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Jeg tror DrKarlsen prøver å si at oppgaven ikke kun har èt svar. Du kan sette inn en verdi for Petras alder og deretter få Arnes alder. Endret 23. mars 2007 av Jonas Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 De må/bør bli heltall da, så det er kanskje ikke fullt så mange løsninger. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Finn alle heltallsløsninger, tror jeg nok. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Etter en kjapp greie i Exel, ser det ut som at det finnes tre fornuftige løsninger. Men jeg har ingen anelse hvordan jeg skal regne det ut algebraisk. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Tror det er fire løsninger. Må bevise at det er de eneste, da. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Tror det er fire løsninger. 8223250[/snapback] Det kommer litt an på hvor langt vi strekker alderen på et menneske. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 124 år funker fett, det Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Lite aktivitet her nå. Søndagsnøtt: Vis at 15 alltid deler n^33-n. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 n^(2^k + 1) - n har en generell faktorisering, vi har n(n-1)(n+1)(n^2+1)(n^4+1)...(n^(2^(k-1)) + 1) Så for n^33 - n får vi n(n-1)(n+1)(n^2+1)(n^4+1)(n^8+1)(n^16+1). 15 = 5*3, at 3 deler uttrykket er trivielt grunnet n(n-1)(n+1). Anta at 5 ikke deler n. Kvadrattallene modulo 5 er 1, 4, 4, 1, 0, for hhv. 1, 2, 3, 4, 5, og slik fortsetter det. Hvis n = 5k + 2 eller n = 5k + 3 har vi n^2 + 1 == 4 + 1 == 5 == 0 (mod 5) og vi er i mål. Anta derfor at n = 5k+1 eller n = 5k-1, vi ser enkelt at n-1 og n+1 vil gi 0 modulo 5, og vi er ferdige. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Ser meget riktig ut! Nøtta er din.. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Wheee! Var kanskje ikke veldig elegant, men men. Vanskelig: Bevis at en grenseverdi, dersom den eksisterer, er unik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå