Gå til innhold

Mattenøtter for store og små

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange fugler det er totalt? Eller hvor mange det er i trærne?

Eller hvor mange det er på jordet?

8182242[/snapback]

Hvor mange det er på jordet totalt. Klarer du å svare meg på hvor mange det er i trærne har du samtidig svaret på hvor mange det er på jordet om du har forstått fremgangsmåten, så svarene er egentlig likegyldige.

Hvor mange fugler det er totalt i verden får du spørre en biolog om, men vi kan holde det utenom denne tråden :p

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Skal gi et lite hint; Det kan lønne seg å tenke over hva denne setningen innebærer: Hvis du visste hvor mange fugler det var totalt på jordet, ville du vite hvor mange trær det var også.

Det er også lov å "tenke høyt", altså prøve å ressonnere litt på disksjon.no så kanskje noen andre klarer å fullføre tankerekka ;)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Det er mellom 200 og 300 fugler på jordet. Hvor mange fugler er det?
Huh? :blink:
Du må ta ibruk de andre opplysningene du har også.
Forstår ikke helt hva slags svar du er ute etter. Er ikke svaret mellom 200 og 300?

Gleder meg uansett til løsningen kommer opp. :yes:

Lenke til kommentar

Setningen 'hvis du visste hvor mange fugler det var totalt på jordet, ville du vite hvor mange trær det var også' forutser vel at du vet hvor mange fugler som sitter i hvert tre. Eller hvor mange fugler et tre kan holde. Er det det som er greia med oppgaven?

Edit: Hvor mange fugler som sitter i hvert tre er jo uansett irellevant for antall fugler på jordet. Antallet som for øvrig står i klartekst. :huh:

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Setningen 'hvis du visste hvor mange fugler det var totalt på jordet, ville du vite hvor mange trær det var også' forutser vel at du vet hvor mange fugler som sitter i hvert tre. Eller hvor mange fugler et tre kan holde. Er det det som er greia med oppgaven?

8185222[/snapback]

Nei, du skal ikke behøve å vite hvor mange fugler det er per tre eller noe sånt. Du har nok info for å løse oppgaven ;)

Edit: Hvor mange fugler som sitter i hvert tre er jo uansett irellevant for antall fugler på jordet. Antallet som for øvrig står i klartekst.  :huh:

8185222[/snapback]

Drit i om det sitter fugler på bakken eller noe, "Hvor mange fugler er det i trærne på jordet totalt" da om du vil. Antallet står ikke i klartekst heller, du har kun fått vite intervallet antallet ligger i.

Som et eksempel: Om jeg sier at det kjører mellom 100 og 200 bilister over brua ved nidarosdomen fra klokka xx og klokka yy så vil det fremdeles være et visst antall som f.eks. "138". "Mellom 100 og 200" er ikke et godt nok svar. På samme måte er det med "Mellom 200 og 300" i oppgaven jeg postet.

Lenke til kommentar
hvis det er to trær så er det jækla mange fugler i hver av dem?

8185063[/snapback]

Men kunne du da bestemme antallet trær på jordet ut fra antallet fugler?

8185138[/snapback]

Man har et jorde med epletrær (n > 1). I hvert tre finnes det et visst antall fugler (m > 1), og det er like mange fugler i hvert tre. Hvis du visst hvor mange fugler det var totalt på jordet, ville du vite hvor mange trær det var også. Det er mellom 200 og 300 fugler på jordet. Hvor mange fugler er det?

Hva får vi vite? Mer enn et tre og hvert tre holder mer enn en fugl. OK.

Det er ikke over 300 fugler, heller ikke under 200 fugler. Hvert tre holder like mange fugler.

Så det kan være 5 trær med 49 fugler i hver og 49 på jordet? Eller misforsto jeg oppgaven?

HæææææÆ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...