DrKarlsen Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Nei, den er rimelig knotete. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Vil du komme med en ny nøtt? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 a, b heltall med gcd(a,b) = 1. Vis at hvis a+b = n+1, så er n!/(a!b!) et heltall. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Bestem største d slik at for p prim, så p^d | (p^4)! Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 d = p^3 + p^2 + p^1 + p^0 Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 268 tall er skrevet rundt en sirkel. Det 17. tallet er 3, det 83. er 4 og det 144. er 9. Summen av alle 20 etterfølgende tall er 72. Finn det 210. tallet. Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Kunne nokon tenkt seg å kome med nokre oppgåver av ungdomsskulenivå? Altså for dei "små". Ser ut som det er berre for dei eldre her no, slik eg ikkje har peiling på, der det i tillegg blir enda vanskelegare når ein ikkje veit kva teikn ein skal bruke for å ha i 2., kva dette er: 10^n, osv. Endret 20. juni 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 ti i andre = 10^2 ti i n'te = 10^n En fin oppgave for ungdomsskolematematikere er: En likesidet trekant (alle vinkler 60°, alle sider like) har areal 36 cm^2. Finn lengden av sidene. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 268 tall er skrevet rundt en sirkel. Det 17. tallet er 3, det 83. er 4 og det 144. er 9. Summen av alle 20 etterfølgende tall er 72. Finn det 210. tallet. 8903767[/snapback] -8/5 Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) ti i andre = 10^2ti i n'te = 10^n En fin oppgave for ungdomsskolematematikere er: En likesidet trekant (alle vinkler 60°, alle sider like) har areal 36 cm^2. Finn lengden av sidene. 8904394[/snapback] Viss eg gongar 36cm^2 med 2, får eg 72cm^2, då har eg arealet av eit kvadrat, og ved å ta kvadratrota av 72cm^2, finn eg ut kva grunnlinja er. Kvadratrota av 72cm^2 er ~8,49 cm. Det vil seie at sidene i den likesida trekanten er 8, 49 cm lange. Er dette rett? Endret 20. juni 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Viss eg gongar 36cm^2 med 2, får eg 72cm^2, då har eg arealet av eit kvadrat 8904960[/snapback] Da får du arealet av et rektangel ettersom at høyden i en likesidet trekant ikke er lik lengden på sidene. Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Ja, det er sant ja, var svaret rett da? Eg teikna figuren som vart når eg lage den opp slik eg trudde, og då vart arealet berre om lag 30,5 cm, så eg har feil. Men eg veit eigentleg ikkje korleis eg reknar ut slike oppgåver heller. Endret 20. juni 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 En fin oppgave for ungdomsskolematematikere er:En likesidet trekant (alle vinkler 60°, alle sider like) har areal 36 cm^2. Finn lengden av sidene. 8904394[/snapback] Nå er det over ti år siden jeg gikk på ungdomsskolen, så det er nesten litt pinlig at jeg sliter med denne oppgaven... Finner ikke ut hvordan jeg skal regne ut dette, så da gjør jeg som jeg pleier: Bruker Excel. Via målsøking finner jeg at sidene må være 9,118 cm. Stemmer det? Side = 9,118 cm Høyde = sqrt(9,118² - (9,118/2)²) = 7,896 Areal = 9,118 * 7,896 / 2 = 36 cm² Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Det skal ikke mer enn pytagoras, 30-60-90-teori og noen fine likninger til. Selvfølgelig kunne den blitt løst med trigonometriske funksjoner, men da hadde det ikke blitt noen nøtt. Siden ungdomsskolematematikere ikke kan bruke trigonometriske funksjoner blir det derfor litt vanskeligere, men fremdeles fullt løselig (vi fikk den på tentamen i 9., men det skal legges til at ingen greide den). Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 ti i andre = 10^2ti i n'te = 10^n En fin oppgave for ungdomsskolematematikere er: En likesidet trekant (alle vinkler 60°, alle sider like) har areal 36 cm^2. Finn lengden av sidene. 8904394[/snapback] Nå er det lenge siden jeg har hatt mattematikk, men jeg ønsker å gjøre et forsøk på denne "enkle" ungdomsskolematten. Jeg forsto oppgaven slik at man kun fikk bruke Pythagoras og prøver meg med denne løsningen. k^2 + k^2 = h^2 Vi trekker en loddrett strek i trekanten vår og kaller den siden x. Den korteste kateten blir 1/2 h, mens hypotenusen er h. Likningen vår blir da slik: x= sqrt(h^2 -(1/2h)^2) = sqrt(h^2-h^2/4) = (4h^2-h^2)/4 = sqrt(3h^2/4)= sqrt(3)h/2 =x (h*sqrt(3)h/2)/2= 36 h^2*sqrt(3)/2 = 36*2 h^2*sqrt(3) = 36*4 h^2 = 36*4/sqrt(3) h^2 =sqrt(36*4)/sqrt(3) h^2 = 12/4sqrt(3) h = 12/1,316 h= ~9,118 Det er sykt vanskelig å få dette riktig på et vanlig tastatur, men håper at dere forstår hvordan jeg har tenkt:P Det er flaut av en kar på 26 å slite så mye med ungdomsskolematte, men uten trening og vedlikehold så faller slikt bort. Flere av slik vanskelighetsgrad, da dette i det minste er forståelig for legfolk:) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det er riktig løsning. Jeg har dessverre ingen noen nye nøtter på hånden for øyeblikket. Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) " x= sqrt(h^2 -(1/2h)^2) = " Sqrt er vel kvadratrota? Kvifor kjem det inn kvadratrot så tidleg i stykket? Og er det brukt likning med to ukjende her? Endret 21. juni 2007 av Anders Voldsund Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) " x= sqrt(h^2 -(1/2h)^2) = " Sqrt er vel kvadratrota? Kvifor kjem det inn kvadratrot så tidleg i stykket? 8910984[/snapback] Fordi at jeg forkorter leddet i hodet Edit: Litt nærmere forklart, fordi at hypotenusen er roten av k^2 + k^2. Siden jeg skriver h = så må resten rotes. Edit 2 etter edit av posten over: Det er vel 3 ukjente Kanskje jeg skulle ha scanna inn utregningen min med tegning av figuren, så blir det litt lettere å forstå hva som foregår. Jeg renskriver notatene mine jeg og scanner dem inn. Håper du forstår det bedre nå Endret 21. juni 2007 av Quayle Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Da poster jeg denne oppgaven jeg. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Da poster jeg denne oppgaven jeg. 8911938[/snapback] Stemmer det at A(stor sirkel) er 4 ganger større enn A(liten sirkel)? Siden forumet mangler Tex, orker jeg ikke skrive alt inn nå. Kan evt skrive inn senere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå