Gå til innhold

HDD til OS o.l. -- Partisjonere? Egen disk?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å kjøpe meg en ferdigbygd PC fra komplett med Windows Vista.

Men kom nettopp på at det er lurt å ha OS, og kanskje programer o.l. på en egen disk, mens spill, filmer og musikk ligger på en annen disk. Spørsmålet mitt er om det er noe vits i å bruke 500kr ekstra på en 160GB HDD. Det er da vel unødvendig? Hvorfor ha egen disk? Den jeg skal kjøpe er en Samsung SpinPoint 320GB.

En partisjonering, 20GB og 300GB burde holde for Vista og muligens andre saker?

Og hvordan gjør jeg dette? Kan jeg sende en mail hvor jeg ber komplett gjøre jobben? Og er det mulig å endre mengden GB senere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20GB er litt lite med Vista. du må også regne med at du skal kanskje legge noen programmer i tillegg.....

tror ikke at komplett hjelper deg med å partisjonere HD etter dine ønsker. deres komplett PC er basert på komponenter og du kan evt. velge noen i tillegg. de driver ikke med service/tjenester som andre firmaer driver med.....

enklere sagt, bestiller du komplett PC hos dem, får du det som er listet opp og ikke noe ekstra.....

Lenke til kommentar

Hm. Mange andre her på forumet sier at komplett gjerne gjør endringer på maskiner ved mail. F.eks. kan man be dem installere en annen vifte som man legger i samme handlekurv.

Men du mener altså at de ikke gjør slikt?

Hvor mye plass tar Vista egentlig? Møkk maskinen jeg bruker nå har XP, spill, musikk, programmer, alt på en 20GB HDD. Her er den partisjonert, C og D disk. Kjekt om man bare skal formatere OS-delen og slikt.

Men er det noen andre som har erfaringer? Og er det enkelt å gjøre dette selv?

Lenke til kommentar
Hm. Mange andre her på forumet sier at komplett gjerne gjør endringer på maskiner ved mail. F.eks. kan man be dem installere en annen vifte som man legger i samme handlekurv.

Men du mener altså at de ikke gjør slikt?

8139092[/snapback]

når du kjøper komplett PC, kan du rekonfigurere basis komplett PC hos dem. hvis du har mulighet å velge bedre vifte/harddisk o.l. og kjøper disse i steden for basis komplett PC så setter de disse komponenter i stedet. selv har jeg aldri hørt at du kunne komme med dine ønsker om partisjoner o.l. og komplett har gjort dette. men kan selvfølgelig ta feil.....

tror at microsoft anbefaler minimum 20GB ved vista installasjon.....

Lenke til kommentar

Jaha :ph34r:.

Det vil da si at om ikke komplett gidder å gjøre jobben, vil jeg miste OS'et mitt :cry:..? Men jeg kan endre hvor mange GB partisjonen skal ha senere uten å miste all data?

Hvor mange GB til OS osv. ville dere hatt, da? 30? 40?

Lenke til kommentar

det finnes verktøy å lage image av HD, partisjonere HD og legge alt tilbake. anbefaler ikke hvis du har ikke gjort det før..... ellers, så tipper at du får enten recovery CD eller OEM versjon av Windows på kjøpet og selv om du gjør noe galt, kan du få maskinen i samme tilstand som du fikk fra komplett....

Windows Vista Home Basic

20 GB harddisk med minst 15 GB ledig plass

Windows Vista Business

Windows Vista Home Premium

Windows Vista Ultimate

40 GB harddisk med minst 15 GB ledig plass

mer info finner du her:

http://www.microsoft.com/norge/windows/pro...ns/default.mspx

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det bør følge med en CD til re-installering, ja. Men et problem kan være programmer komplett allerede har installert. F.eks. står det at det "Norman antivirus"-program er med (er det et bra antivirus-program, noen som vet?). Det vil vel forsvinne.

Tror jeg får håpe på at de kan være greie nok til å gjøre det. Ellers får jeg se.

Men om jeg deler disken i 50GB og 270GB, burde dette holde?

Lenke til kommentar

Nå er det bare en siste ting jeg vil vite: Hva er recovery-CD? Kan den installere OS'et på en tom HDD? (Btw, hvis ja. Er ikke OEM kun for en maskin... eh... går OEM-versjoner med et HK-ID-nummer, eller noe sånt?)

På kompleet står det at dette følger med:

CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, for XP/Vista

SoftThinks Installasjons og recovery programvare, kun for PC solgt med OS

Hva er dette?

Uansett, leste litt om partisjoner på hardware.no der de sier at en partisjon kan gjøres under installasjon av OS'et. Da bør vel komplett være åpen for slik, eller kasnkje de gjør det uansett? Eller tar jeg helt feil om saken?

Og hva angår virus-greia. Fant ut at linja fra Telenor her har en Norton-pakke fra før av :p. Fikk lov av pappa å ha denne på min PC som skal bestilles, da møkket her ikke har nok RAM til pakken ifølge sidenene til virusprogramet :innocent:.

Så maskinen her kan like gjerne få Norman lisensen (da hardware ga det karakter 2, mens Norten fikk 5). Men det er vel mulig å flytte lisenesen for virusprogrammer PC'er imellom?

Ja jeg har nå spurt om ting som skulle vært en annen plass, men kan dere svarene ville det vært topp!

Lenke til kommentar

OEM programvare SKAL være forhåndsinstallert på ny PC fra en PC-produsent, eller solgt sammen med harddisk/hovedkort/CDrom e.l. (hvis jeg ikke tar feil, så Microsoft OEM programvare kan nå kjøpes uten hardware).

med RECOVERY CD kan du få maskin i samme stand som du har kjøpt fra produsent/leverandør. OBS ! ta backup av viktig dokumenter/filer o.s.v. før bruk av RECOVERY CD.

når det gjelder antivirus program, så er det smak og behag. tror ikke du burde stole på alt du leser. hvis du ikke vil bruke Norman/Norton så vet jeg at mange bruker AVG FREE EDITION antivirus og er fornøyd. denne kan lastes ned gratis.

når det gjelder lisens ordninger, så er det sånn at når du kjøper programvare så kjøper du 1 stk. lisens. i praksis betyr det at du kan bare bruke programvare i en PC. det finnes noen programvare som selges med flere lisenser, som eksempelvis OFFICE HOME & STUDENT EDITION.

Lenke til kommentar

En "RecoveryCD" samarbeider med ei "skjult" fil på harddisken, dvs. den kan aldri legge inn Os'et på en annen disk enn den den var født på.

Var ute for problemet for 5 - 6 år siden, disken røyk (kjent IBM 45GB serie) og maskina måtte returneres for og få OS inn på nytt - var nødt til og bruke en annen PC i vel to uker mens posten flytta PC'en mellom Bergen og Arendal.

Etter den opplevelsen har eg kjøpt OS på CD slik at eg kan legge inn på ny disk selv, alle mine stasjonære maskiner etter den er "selvbygg" , har kun en HP laptop som har recovery CD..

OEM av Vista er visstnok veldig låst til HW, skifter en hovedkort / prosessor / (skjermkort?) kan en komme i trøbbel med og bruke operativsystemet videre.

Satt sammen ny maskin for 3 måneder siden og var nødt til og ringe M$ for og aktivere min XP, samme operasjon for snart to uker siden når eg gikk over til ei raidløsning med 3 disker (raid5) i samme maskin.

Lenke til kommentar

Til bruk i Vista så ville jeg ikke engang partisjonert disken.

Kjøp to fysisker disker. De er jo nesten gratis i dag. 2x 320gb. Én til OS, program, spill etc, én til film, musikk og bakcup av "my documents"-mappa.

Man trenger ikke et intrikat system med mappeordninger og systemer når den innebygde søkefunksjonen funngerer som den gjør i Vista.

Start-meny, skriv inn begynnelse på det du skal ha tak i, og du får en liste med alternativer.

T-Evil

Lenke til kommentar

HDD er lang fra gratis. Kanskje de er billige, men fremdeles rundt 500-lappen. Jeg har overhodet ikke bruk for 640GB. Finnes det ikke billige disker på 100GB eller mindre? Den ville vært fin til OS'et, og enkelte, nødvendige programmer (altså antivirus, drivere o.l.). Men da må jeg spørre, er det mye forskjell i ytelse fra 8MB buff (eller hva det er) og 16MB? Disker med "liten" plass kommer gjerne i 8MB. Men det er vel nok til OS-disk?

Problemet med egen disk, er at komplett da installere Vista på 320GB disken... Dere kan selv gå til Din Side-PC'en dems og se alternativene...

Greia med å partisjonere er at backup av kun den ene disken, formatering av kun OS-delen er greit å ha. Mener dere seriøst at jeg skal gi OS-et 250GB egen disk?

Takk for svar, btw.

Lenke til kommentar

Velg 2 fysiske disker, det er å anbefale. Friheten er mye større med 2 disker.

Som regel, hvis og bare hvis noe går galt, så er det når du virkelig trenger PC-en din, og ikke lett å finne reserve disk. Derfor er det greit å ha to.

Når det gjelder valg av modeller, ikke bruk mye tid på dem. Støy og pris må være kriterier, å starte med, siden det er lagrings media, og den blir aldri nok skal du se.

Og du finner aldri hva du liker best, før du prøver noe av dem.

Når det gjelder, hva vil du vitne til, av Os installasjoner, som du selv skal gjøre, er da viktig å se litt på hvordan dette vil gå med den hardware konfigurasjon du har valgt.

Enkelt å greit se om, å ha både en god sata disk og en mindre Ide disk vil gjøre livet ditt enklere, eter hvert som du blir mer undersøkende. (prøve andre os sammen med Vista eller Xp, eller Linux.

Lenke til kommentar

Men jeg sier jo at det billigste i PC-konfiguratoren er en på 250GB. Er ikke dette litt "overkill" for en OS-disk? Kjøper jeg en mindre separat (disse har en svindyr GB/kr, btw -_-), sitter jeg fremdeles igjen med OS'et på disken fra komplett.

Tror ikke jeg vil gå tilbake på XP. Linux og andre OS (enn Windows) suger på spill.

Hva er prisen på 100GB +/- IDE disken uansett? Problemet blir da igjen at OS'et installeres på disken som er i maskinen fra før.

Tror jeg like gjerne kan spørre dem om komplett partisjonerer under installasjonen. Gjør de ikke kan jeg prøve å gjøre det selv. Hva ville dere hatt i GB på OS-delen av disken? 50GB?

Eller går det greit å ha OS'et på en disk uten partisjonering?

Lenke til kommentar

For meg funker det veldig fint uten å ha egen partisjon til OS. Og bedre blir det nok med Vista.

Selv har jeg partisjonert i etterkant fordi jeg ville ha en Beta-versjon av vista på egen partisjon og til eventuell klokking og benching er det veldig greit med en clean install av OS.

Vet at Partition Magic funker bra, og har brukt det på min. Dessverre koster det penger, men det er det verdt! Husk å les instruksjonene og ta en backup/recovery enten på minnepinne eller på disketter hvis du har. (du blir spurt om det under installasjon eller var det første kjøring av programmet)

Hvis du først skal ha OS på en partisjon så ville jeg lagt alle programmene på samme. Brukt den andre partisjonen til f.eks musikk, filmer, zippete programmer (så slipper du laste dem ned på nytt når ting går til gaiki)

T-Evil

Lenke til kommentar

Har hørt at det er lurt å ha Vista og programmer på hver sin disk (eller helt vista alene på en). dette er visst fordi at programfilene ofte blander seg med Vista og gjør operativ systemet treigere over tid. Jeg ville kjøpt en som har liten lagringsplass 20 gb(?) og hatt vista der alene. Også ville jeg kanskje hatt en litt større en til programmer og så tilslutt en med video, musikk, spill etc. Spill går vel forresten inn i programmer så... Flashdisker er jo kjappere enn Vanlige hdd, så kanskje det hadde lønt seg å innstallere vista på flash? noen som vet?

Lenke til kommentar

Det er vel det som er unikt med Vista i forhold til gamle-windows; at kjernen er uødelegbar for menneskelig påvirkning, og at dermed ikke skal blir problem med interferens med andre programfiler.

Treg blir alltid pcen. Eksponensielt økende med antall installerte programmer x 1,25 for avinstallerte programmer som er erstattet med "tilsvarende programmer.

Lenke til kommentar

Hvis Komplett bruker en Recovery disk til installasjonen vil denne innkludere all programvare som følger med, så du skal ikke risikere å miste noe ved å reinstallere på en ny partisjon. Det er også mye mulig at de bruker OEM-versjoner på egne CD-ed, og da er det akkurat som ved normal innstallasjon. Uansett vil det vanligvis være mulig å partisjonere disken under innstallasjonen.

Hvis du ønsker to disker, men synes 250GB blir for mye kan du sende en mail og spørre om de innstallerer en annen disk som du innkluderer i handlekurven ved siden av den konfigurerte PC-en.

Personlig brukte jeg partisjoner på en disk frem til i fjor, da den ble for liten, og fremdeles med to disker er dette primært for å forenkle reinstallasjoner. Det er en ytelsesforskjell ved to disker, men for virkelig å utnytte dette bør man kjøre RAID oppsett, som kan kreve mange disker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...