Gå til innhold

Hvor søke billån?

Windoge

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått lappen, og i min jobb (som 2. års lærling) er det veldig greit å kunne disponere egen bil, spesielt med tanke på at jeg har lyst til å fortsette i yrket etter endt læretid, som etter planen er til sommeren.

Har lyst på en bil som er i litt god stand, og da må man opp i pris. Sparing tar tid, og jeg har derfor lyst å ta opp et billån. Gjerne med en lang nedbetalingstid. Ønsker i denne forbindelse opp tips og råd om hvor jeg bør/kan ta opp et slikt lån, eller er det lite hensiktsmessig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen spesielle krav til lønn osv..? Tjener ca 10000 netto som lærling i måneden, men sjangsen for at jeg skal gå ut i fast jobb etter lærlingtiden er stor.

Forresten. Finnes det steder som ikke stiller høye krav til egenkaptial? Da er man pluttselig på sparefot igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du skal ha pant i bilen, må du ha minst 35% egenkapital. Alternativet er å låne på hus (mest gunstig), eller låne egenkapitalen som forbrukslån (grisedyrt).

Lenke til kommentar

Er krav til lønnen ja. Banken/låneselskapet krever selvsagt at du har tilbakebetalingsevne, og da kommer det an på hvor mye du skal låne. Går stort sett greit å ikke ha egenkapital, men da må du som regel regne med høyere rente. Ikke uvanlig at skillet går ved 20% egenkapital. Mulig det er noen som ikke opererer med dette, men sjekk flere steder. Hør med banken du har i dag og.

Lenke til kommentar
Dersom du skal ha pant i bilen, må du ha minst 35% egenkapital. Alternativet er å låne på hus (mest gunstig), eller låne egenkapitalen som forbrukslån (grisedyrt).

8131105[/snapback]

Har man betjeningsevne, er det ikke noe problem å låne 100%. Det billigste er selvsagt å låne med sikkerhet i foreldres bolig hvis man har mulighet til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...