Windoge Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Har nettopp fått lappen, og i min jobb (som 2. års lærling) er det veldig greit å kunne disponere egen bil, spesielt med tanke på at jeg har lyst til å fortsette i yrket etter endt læretid, som etter planen er til sommeren. Har lyst på en bil som er i litt god stand, og da må man opp i pris. Sparing tar tid, og jeg har derfor lyst å ta opp et billån. Gjerne med en lang nedbetalingstid. Ønsker i denne forbindelse opp tips og råd om hvor jeg bør/kan ta opp et slikt lån, eller er det lite hensiktsmessig? Lenke til kommentar
otis Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 www.elcon.no er en grei plass, synes jeg ihvertfall. De tilbyr vel som oftest maksimalt at bilen som du skal ta lån på ikke skal være eldre enn 13 år før bilen er utbetalt. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Er det noen spesielle krav til lønn osv..? Tjener ca 10000 netto som lærling i måneden, men sjangsen for at jeg skal gå ut i fast jobb etter lærlingtiden er stor. Forresten. Finnes det steder som ikke stiller høye krav til egenkaptial? Da er man pluttselig på sparefot igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Dersom du skal ha pant i bilen, må du ha minst 35% egenkapital. Alternativet er å låne på hus (mest gunstig), eller låne egenkapitalen som forbrukslån (grisedyrt). Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Er krav til lønnen ja. Banken/låneselskapet krever selvsagt at du har tilbakebetalingsevne, og da kommer det an på hvor mye du skal låne. Går stort sett greit å ikke ha egenkapital, men da må du som regel regne med høyere rente. Ikke uvanlig at skillet går ved 20% egenkapital. Mulig det er noen som ikke opererer med dette, men sjekk flere steder. Hør med banken du har i dag og. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Dersom du skal ha pant i bilen, må du ha minst 35% egenkapital. Alternativet er å låne på hus (mest gunstig), eller låne egenkapitalen som forbrukslån (grisedyrt). 8131105[/snapback] Har man betjeningsevne, er det ikke noe problem å låne 100%. Det billigste er selvsagt å låne med sikkerhet i foreldres bolig hvis man har mulighet til det. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Vil en lærling med 5 måneder igjen av sin læretid bli sett på som betalingsdyktig da? Er det forresten noen som har erfaring med DnB sin billånordning? Det virker som den er spesielt tilpasset studenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå