SteffenM2 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Heisann. Sitter og har lyst på nytt hovedkort, og prosessor. Det som er, jeg har både AGP skjermkort, og ddr-dimm pc 3200 1024mb ram. Passer dette inn i et AMD Socket AM2 hovedkort? Kan noen finne et som gjør at jeg ikke trenger alt nytt? Skal også ha en 4200+ prosessor. Holder en 350watts psu til dette? Tusen takk fror svar. Ps: har ikke lyst til å bruke over 2500kr. Endret 11. mars 2007 av SteffenM2 Lenke til kommentar
fflex Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Det finnes et hovedkort fra Asrock som visstnok støtter AGP/DDR1 og 2 + pci-e...sjekk det opp i prisguiden Lenke til kommentar
SteffenM2 Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Ehm.. Jeg skjønner ingen ting av det der jeg. Har ikke peil på dette i det hele tatt. Tror du du kunne linket meg? Takk for hjelp. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 https://prisguiden.no/product.php?productId=46004 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Finnes ikke hovedkort for AM2 som støtter DDR(1) minne da minnekontrolleren sitter i CPU. Det finnes derimot et kort for Core"Duo som støtter DDR minne og AGP skjermkort. Du finner det HER. ASRock 4CoreDual-VSTA. Bare 2 stk minnebrikker enten DDR eller DDR2. Lenke til kommentar
SteffenM2 Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Men det store spørsmålet er da. Klarer jeg meg med 2500kr? Vil jo helst ha ytelsen til en 4200+ prosessor osv.. Jeg skjønner fryktlig lite av det som blir sagt, så bare folk gir meg linker osv, så er jeg veldig takk nemlig. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Kjøp hovedkortet jeg lenket til og en Intel Core 2 Duo E6300. Intel CPUn yter ca som en 4200 eller bedre. Les litt dokumentasjon på hovedkortet slik at du skjønner hva du går til. Pris rett over 2000kr Intel Core 2 Duo E6400 Pris ca 2500 kr. Lenke til kommentar
SteffenM2 Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Er veldig fristet på en 6400, og det hket. Men på prisen der, det varierer helt fra 1600 til 2100. Noe grunn? Og, holder min 350watts psu til dette? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Forskjellige butikker tilbyr varen til forskjellige priser. Vanskelig å si om strømforsyningen din vil holde. Avhenger litt av hvilket skjermkort du bruker, antall disker osv. Om den er av god kvalitet burde det gå greit. Husk at du bare kan bruke 2 stk minnebrikker enten DDR eller DDR2. Edit: Lurt å finne en butikk som har begge produktene på lager så slipper du ekstra frakt. Netshop har begge for 2445 + frakt. Endret 11. mars 2007 av heisann80 Lenke til kommentar
SteffenM2 Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Ouch.. Ville vel kanskje hatt et hk med plass til mere brikker.. får jeg det til samme pris? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Tror ASRock ConRoe865PE skal fungere. Du vil da ikke ha muligheten til å kjøpe er PCI-E skjermkort senere da. Oppfordrer deg til å lete litt med google og sjekke spesifikasjoner da. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 ASRock 4CoreDual-VSTA er et fornuftig oppgraderingskort sammen med en C2D E6400 (eller E6300). Når det gjelder prisforskjellen skyldes det at den rimeligste leveres uten cpu-vifte. Skal du kjøpe nytt minne etterhvert, vil det uansett være fornuftig å kjøpe DDR2, da DDR er en standard på vei ut. Så da bytter du ut de 1024 MB du har i dag med et 2 GB sett med DDR2. Med en E6400, nytt minne om noen måneder og bytte av skjermkort om et år skulle du ha en ålreit PC for bra tid framover. Lenke til kommentar
SteffenM2 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Da er spørsmålet, er denne prosessoren like rask som en 4200+? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Ja, E6400 yter bedre enn en X2-4200. Se forøvrig Denne testen fra anandtech. Er forøvrig med Bolson! Et 4Core vil være et bedre valg da det åpner for flere muligheter. Vet da ikke hvilke minnebrikker du har nå, men tipper det er 2x512MB. De vil fungere flott med kortet i utgangspunktet. Om du finner ut at du trenger mer minne er det likegreit å kjøpe et 2GB sett DDR2 som forøvrig er ganske billig nå. Ganske bortkastet å kjøpe mer DDR minne særlig med tanke på fremtidige oppgraderinger. Kanskje du får en god pris på minnet ditt også. Kortet støtter også PCI-E skjermkort som er et stort + ved senere oppgraderinger. Mener 4Core er den beste kompromissløsningen og tilbyr mest fleksibilitet om en ønsker å beholde AGP skjermkort og 2 stk DDR brikker. Men fortsatt ha muligheten til å kjøpe bedre skjermkort. Disse "combo" kortene viser seg også å være ganske populære brukt, så verditapet ved salg kan være lite. Du taper da uansett ikke mer enn innkjøpsprisen som er ganske lav. Lenke til kommentar
SteffenM2 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Altså, jeg får heller spare litt, og kjøpe meg et bedre hovedkort, nytt skjermkort og ram. Men med en 6400 prosessor, og et greit hovedkort, 2 gb ram, og pci-express skjerm kort, holder min 350watts psu? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Ikke det jeg sier. Bruk 2 av minnebrikkene dine, skjermkortet, harddisker, strømforsyning osv. Kjøp 4Core hovedkortet, E6400/6300 pris opp mot 2500kr. Når du evt får råd kan du kjøpe deg et 2GB sett DDR2 minne. Om du senere skulle få lyst på et nytt skjermkort så har du allerede støtte for PCI-E og oppgraderingen blir billigere da du får mer ytelse/kr ved kjøp av PCI-E skjermkort og du kan kanskje selge AGP kortet ditt dyrt ytelse/kr (avhenger da litt av kortet). Om du så senere skulle finne ut at du ønsker å overklokke så er det en smal sak å selge hovedkortet for noen hundre og kjøpe et nytt, mer klokkevillig kort. Det er litt dyrt å ta steget i en omgang og jeg mener Asrock 4Core er en flott mellomstasjon, så kan du oppgraderer når det påsser og økonomien tillater det. Lenke til kommentar
SteffenM2 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 ah, skjønner. Takk for svar! da får jeg satse på det :) Lenke til kommentar
SteffenM2 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Har fortesten bare 1 brikke med 1gb på nå, så jeg kan jo få 2gb med ddr ram.. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Da passer det jo enda bedre med ASRock 4CoreDual-VSTA kortet. "Fryktet" at du hadde 4x 256 brikker. De fleste klarer seg helt flott med 1 GB minne. Du kan avklare om du trenger mer ved å følge DENNE guiden. Minneprisene er også ganske lave nå og om du finner ut at du har behov for mer minne får du en grei 1GB brikke for ca 600 kr. Når det kommer til strømforsyningen er det vanskelig å si, men en god en på 350W burde klare å drive systemet helt greit om du ikke har et skikkelig monster av et skjermkort. Du kan jo legge strømforsyning inn i oppgraderingsplanen jeg foreslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå