dannydog Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 på min toshiba bærbare pc knakk nettopp den lille tappen som er inne i strømtilførsellkontakten. Tror ikke jeg har vært spesiell uvøren. På elkjøp sa de at dette ikke dekkes av reklamasjonsretten. De sier man bytte hovedkort for å utbedre feilen, men det kan bli ganske dyrt og lønner seg sansynligvis ikke. Lurer derfor på om det er noen som vet om dette går ann å fikse på en enklere måte. Feks lodde på tappen igjen? Lurer også på om man kan klage på at det ikke dekkes av reklamasjonen. veldig takknemlig for svar! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Hei og velkommen til forumet! Tviler sterkt at dette er dekket av reklamajonsretten, da må du nesten frembringe bevis på at tappen er/var svak. Slik jeg forstår det så er det en leder, som er omkranset i et hull på PC'n din, og for meg er det merkelig om den bare skulle knekke. Men du kjenner jo selvsagt saken mye bedre enn meg, og kan jo gjerne ta kontakt med Forbrukerrådet om saken, men som sagt så tror jeg du ikke kommer særlig langt for det om! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Vet ikke om det er Elkjøp som er vanskelige eller om det er Toshiba som er strenge, men de jeg jobber for tar feil som den der på reklamasjon. Som regel er det en svakhet i måten hovedkortet er satt sammen på som fører til at "tappen" knekker av. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Går på en VGS hvor alle har laptoper, og dette er faktisk et ganske kjent og utbredt problem. HP må jo ha tatt dette på reklamasjon siden vi står ansvarlig å ingen har betalt noe enda. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Går på en VGS hvor alle har laptoper, og dette er faktisk et ganske kjent og utbredt problem. HP må jo ha tatt dette på reklamasjon siden vi står ansvarlig å ingen har betalt noe enda. 8132722[/snapback] Pleier ikke å være noe problem. Jeg vil anbefale trådstarter å ta kontakt direkte med Toshiba, da det av erfaring kan være enkelte butikkansatte rundt omkring i Norge som er litt vel kreative når det gjelder å tolke hva som skal tas på reklamasjon eller ikke. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Tviler sterkt at dette er dekket av reklamajonsretten 8130665[/snapback] Pleier ikke å være noe problem. 8132803[/snapback] Så bra jeg forhåpentligvis tar feil! Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Expert sa til meg at det var slitasje skade... Jeg syns dette var ganske rart og min mor har tenkt å høre med forbrukerrådet om det. Burde nesten stå i manualen da at dette var noe som ville skje etter x antall ganger med lading da eller noe sånt.. Helt latterlig.. Lenke til kommentar
kehax Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Dette er helt typisk for Elkjøp, Expert og diverse andre butikker. De skylder så mye som mulig på kundene. Jeg hadde et uhell når jeg flashet firmwaren på min D-link DI-524 router. Dette er hos de fleste butikkene betraktet som kundens egen feil at produktet har tatt skade. I stedet for å reklamere hos Netshop så tok je direkte kontakt med D-link ettersom det fremdeles var garanti på produktet. De ba meg om å sende inn produktet. Når de fikk den konkluderte de med at routern ikke var reparerbar her i Norge og at de vil sende meg et nytt produkt. Jeg skal få den nye D-linken min i løpet av neste uke Konklusjon: det lønner seg å ta kontakt med de seriøse bedriftene Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Tviler sterkt at dette er dekket av reklamajonsretten, da må du nesten frembringe bevis på at tappen er/var svak.S 8130665[/snapback] Det er feil. Kunden er uskyldig inntil det motsatte kan bevises. Det vil si at om ikke salgstedet kan bevise at kunden har foråsaket feilen selv, så må de dekke det. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Tviler sterkt at dette er dekket av reklamajonsretten, da må du nesten frembringe bevis på at tappen er/var svak.S 8130665[/snapback] Det er feil. Kunden er uskyldig inntil det motsatte kan bevises. Det vil si at om ikke salgstedet kan bevise at kunden har foråsaket feilen selv, så må de dekke det. 8133150[/snapback] Det er feil. Fysisk skade dekkes aldri av reklamasjon uansett ihvertfall ikke i dette tilfellet. Lykke til med å få Toshiba til å tro at de har produsert feil konsistens i kontakten. De har faktisk maskiner til en del millioner som analyserer hver eneste komponent for en viss feiltoleranse%. Ikke sjans i F om du får dette på reklamasjon, skjønner ikke at folk gidder engang å klage på noe sånt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 En slik kontakt skal vare i mer enn 2 år, og det skal ikek mye feil til før at en slik komponent knekker. Her er det en mangel, definitivt, hvis ikke det har blitt snublet i ledningen, den er blitt dratt ut sidelengs, etc. Det er uansett opp til leverandøren å bevise at det er tilfellet. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Det er feil. Fysisk skade dekkes aldri av reklamasjon uansett ihvertfall ikke i dette tilfellet. Lykke til med å få Toshiba til å tro at de har produsert feil konsistens i kontakten. De har faktisk maskiner til en del millioner som analyserer hver eneste komponent for en viss feiltoleranse%. Ikke sjans i F om du får dette på reklamasjon, skjønner ikke at folk gidder engang å klage på noe sånt. Så vist sålen på skoen din løsner og detter av så er dette en fysisk skade og kan ikke reklameres på?? Skjerp deg.. Hørt om kronstruksjons feil/feil i produksjonen eller? Men du vet vel at feilprosenten på denne pluggen er 0%?? Endret 11. mars 2007 av taz Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Dette er ett ganske vanlig problem på bærbare pc'er. Problemet er att folk sitt med pc'en i fanget eller flytter den rundt når lader står i, og dette fører til att pluggen får en belasting som den ikke er konstruert for og tåle. Att produsentene av maskinene ikke har funnet en bedre løsning på dette er svakt, men vanligvis får man ikke dekket dette på garanti. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Det er jo nettopp bærbare PCer de selger, så at pluggen skal knekke fordi maskinen blir flyttet blir helt feil. Lenke til kommentar
306 Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Det er jo nettopp bærbare PCer de selger, så at pluggen skal knekke fordi maskinen blir flyttet blir helt feil. 8134502[/snapback] det er da forskjell på å flytte maskina med pluggen i, og flytte på maskina med pluggen i samtidig som du står/sitter på ledningen, noe som jeg har inntrykk av er en veldig vanlig årsak til at strømkontakten på bærbare går i stykker. Jeg påstår ikke at det er det som har hendt i dette tilfellet, men at det gjerne er tilsvarende hendelser som ofte er årsaken til feil i strømkontakten. Den har ofte blitt utsatt for en påkjenning den ikke har blitt konstruert for. Kan du helt ærlig si at du aldri har utsatt pluggen/strømm"hullet" for en stor påkjenning? Er du eneste bruker av datamaskinen? Er det mulig at noen andre brukere av maskinen kan ha forårsaket feilen? Jeg bruker å si at du alltid skal ta ut kontakten når maskinen blir flyttet på, du vet aldri hva som kan skje. (snuble i ledningen f.eks.) Ingen sjanse for at dette hadde blitt ordnet som en reklamasjon på mitt skift ihvertfall! En billigere løsning på problemet kan være å gå til anskaffelse av en dockinstasjon dersom pc-modellen din støtter det. Du kan da plugge i en ny strømforsyning direkte i dockingen, og koble pc'en til dockingen ved hjelp av en annen multi-kontakt som også strømmen går inn via. ofte billegere med ny strømforsyning og docking, enn å bytte hovedkort, som ofte er nødvendig. Edit: lagt til siste avsnittet. Endret 12. mars 2007 av 306 Lenke til kommentar
dannydog Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 takk for mange gode svar , tror jeg tar en tlf til toshiba først angående reklamasjonen. Viss skaden ikke dekkes så kanskje det går ann å få fiksa problemet hos noen som kan gjøre det billigere så det lønner seg. Hvordan vet jeg foresten om pcen er dockingkompatibel? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Det er feil. Kunden er uskyldig inntil det motsatte kan bevises. Det vil si at om ikke salgstedet kan bevise at kunden har foråsaket feilen selv, så må de dekke det. 8133150[/snapback] Bevisbyrden faller over til kunden etter 6 måneder. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Expert sa til meg at det var slitasje skade... Jeg syns dette var ganske rart og min mor har tenkt å høre med forbrukerrådet om det.Burde nesten stå i manualen da at dette var noe som ville skje etter x antall ganger med lading da eller noe sånt.. Helt latterlig.. 8133040[/snapback] evt. burde det stått "obs! ladertpp kan knekke ved uforsiktig\hardhendt behandling" dette er en veldig lett måte og gjøre noe med dette evt kan du prøve og pirke den ut selv og bruke den andre laderen isteden? for hvis jeg har forstått riktig har du knekt tappen på laderen? eller har du knekt den som sitter inni"hølet" der hvor du putter laderen inn? i så fall så må du som nevnt over skifte hovedkort eller få'n lodda på en eller annen måte... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Det er feil. Kunden er uskyldig inntil det motsatte kan bevises. Det vil si at om ikke salgstedet kan bevise at kunden har foråsaket feilen selv, så må de dekke det. 8133150[/snapback] Bevisbyrden faller over til kunden etter 6 måneder. 8138845[/snapback] Loven sier ingenting om dette, så du må isåfall dokumenter hvor dette står. Loven sier helt klart at selger skal bevise på forespørsel at det er kundens feil, hvis ikke skal mangelen erstattes/rettes. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Det er feil. Kunden er uskyldig inntil det motsatte kan bevises. Det vil si at om ikke salgstedet kan bevise at kunden har foråsaket feilen selv, så må de dekke det. 8133150[/snapback] Bevisbyrden faller over til kunden etter 6 måneder. 8138845[/snapback] Loven sier ingenting om dette, så du må isåfall dokumenter hvor dette står. Loven sier helt klart at selger skal bevise på forespørsel at det er kundens feil, hvis ikke skal mangelen erstattes/rettes. 8139792[/snapback] Forbrukerkjøpsloven §18. Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå