Gå til innhold

Creative Zen:M vs. Ipod Apple IPOD 30 GB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple iPod 30 GB

Pros

- Slank (11 mm)

- Veg lite (136 gram)

- Rockbox

- Moglegheit for Linux

Cons

- Liten skjerm

- Få funksjonar

- Support kanskje?

- Fingeravtrykk

Creative Zen Vision:M 30 GB

Pros

- Lyd

- Skjermen

- Mange funksjonar

Cons

- Tung (163 gram)

- Tjukk (18.6 mm)

- Fingeravtrykk

Sjølv skal eg sannsynlegvis kjøpe iPod 80GB, som har eit bedre batteri og veg omtrent det same som Zen Vision:M 30GB.

Lenke til kommentar
Hva om man ønsker å vise video på tv? Har de begge like god oppløsning her?

8159553[/snapback]

(beklager for langt innlegg)

Jeg tror det er ganske likt egentlig, men jeg vet ikke.

En ting som er en meget stor fordel med Creativen vs. iPoden er at Creative sin spiller av omtrent alle mulige filtyper. Dette er MEGET praktisk. På en iPod må du bruke evigheter med å konvertere både filmer og musikk til .mov eller .mp3 (.mp4?, noe sånnt). En Zen kan spille av mange forskjellige videoformater og har ikke noe som helst problem med å spille av filmer med mange ganger så stor oppløsning som det skjermen har.

Det er noen her som forteller at iPod sin UI er bedre en Creative sin. Da tror jeg ikke du har prøvd begge. Sant nok, hjulet på iPoden er kjekt, men det er vanskelig å finne fort fram til en sang hvis du har noen tusen sanger på den. På creativen så kan du søke etter forbokstav enkelt. Man kan gjøre dette på en iPod også, men det er ikke så lett, du må snurre fort nok på hjulet og ikke ta pauser med søkingen, noe som kan skape vanskeligheter hvis du må tenke litt over hva det var du søkte etter.

Men dere må ikke misforstå meg, iPoden er meget fin. Den er mindre enn en Zen 30 gig og har jo iTunes! (Jeg er ikke noen fan av dette programet, men mange andre er) Creative har noe tilsvarende som jeg også synes er crap, så jeg bruker det ikke (derfor vet jeg ikke de store forskjellene mellom iTunes og Creative media orgenizer).

Hvis jeg skulle velge mellom iPod 30 gig og Creative 30 gig så ville jeg valgt utifra noen faktorer:

1: Er du geek og vil ha den som spiller av alt uten problemer, gå for Creative.

2: Er du opptatt av størrelsen (mindre = bedre), gå for iPod

3: Er du opptatt av pris, gå for Creative.

4: Er du opptatt av hvor "kul" spilleren er, gå for Creative Zen Vision:W, men siden det ikke handler om denne så gå for iPoden.

5: Ønsker du best mulig produkt for pengene, gå for Creative Zen Vision:M

Endret av C0rt3z
Lenke til kommentar

Ok, noen som kan gi tilbakemelding på hvordan det evt. fungerer i praksis om man har en film på f.eks Zen Vision M og vil vise denne på tv, blir kvaliteten god nok til at dette er verdt å se på?

Hva med tilleggsutstyr til Creative vs. Ipod? Ser at man til Ipod kan få en holder med svanehals som kobles i sigarettenner og som har en FM-sender som muliggjør lyd over bilens anlegg (se her). Finnes en tilsvarende sak til Zen Vision M?

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en kabel til zenen og kjører den opp mot en tv så kan du sende ut oppløsninger opp til 720 x 576p. En slik kabel koster et sted mellom 100 og 200 kr. Det finnes noe tilsvarende til iPod, men jeg klarer ikke å finne ut hvor høy oppløsning videoene blir sendt på. Det er godt mulig at du ikke får sendt noe høyere oppløsning enn det iPoden klarer å vise på sin egen skjerm, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...