Gå til innhold

Luftgevær og luftpistol-tråden!

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg har ett Hatsan mod. 125 luftgevær og er OVERGLAD i det! :love:

Det har en utgangshastighet på 400 m/s! :dribble: , det dreper ALT det kommer over. Drepte en gang en stormåse på 70 meters avstand og den døde momentant :-D...Jeg har nightvision-kikkertsikte til ca 2700 kr. Kjøpte det på E-bay. Luftgeværet er SINNSYKT kraftig og treffsikkert både med og uten nightvision-kikkertsiktet!..Men d RÅESTE man KAN gjøre er å ligge og snipe på fuglene på natta, når det er bekke mørkt. Siden nightvisionen er grønn og lyser dermed opp fuglene. Skal få meg titaniumfjær og lyddemper til geværet snart :D..da blir det et lite klikk når jeg skyter og får akkurat 500 m/s!..kjøpr hatsan mod. 125 og vær værdens gladeste menneske!! :omg:

Hei du:) .. Er helt ny her på forume, men eg er Veldig interisert i info om hatsan 125. Vurderer STERKT og kjøpe:P..

Har hørt at den blir svakere og svakere etter hvert er de tillfelle???

Hvor lang avstand kan du skyte på blink med spisse kuler ,og treffe akurat der du sikkter???

Er den VELDIG tung og lade???

Tror du den billigste kikkerten på (softguns.no) til 198kr ikke blir ødelagt, på grunn av trykket??????

(..https://softguns.secure.flexiweb.no/productview/159067/..)

Har også hørt at de smeller noe så inni ----pipp----?????

Vist du vet om noe mer som er bra og vite .. Pluss og minus med geværet og forskjelig, så blir eg glad for info :):)..

Lenke til kommentar
Jeg har ett Hatsan mod. 125 luftgevær og er OVERGLAD i det! :love:

Det har en utgangshastighet på 400 m/s! :dribble: , det dreper ALT det kommer over. Drepte en gang en stormåse på 70 meters avstand og den døde momentant :-D...Jeg har nightvision-kikkertsikte til ca 2700 kr. Kjøpte det på E-bay. Luftgeværet er SINNSYKT kraftig og treffsikkert både med og uten nightvision-kikkertsiktet!..Men d RÅESTE man KAN gjøre er å ligge og snipe på fuglene på natta, når det er bekke mørkt. Siden nightvisionen er grønn og lyser dermed opp fuglene. Skal få meg titaniumfjær og lyddemper til geværet snart :D..da blir det et lite klikk når jeg skyter og får akkurat 500 m/s!..kjøpr hatsan mod. 125 og vær værdens gladeste menneske!! :omg:

Hei du:) .. Er helt ny her på forume, men eg er Veldig interisert i info om hatsan 125. Vurderer STERKT og kjøpe:P..

Har hørt at den blir svakere og svakere etter hvert er de tillfelle???

Hvor lang avstand kan du skyte på blink med spisse kuler ,og treffe akurat der du sikkter???

Er den VELDIG tung og lade???

Tror du den billigste kikkerten på (softguns.no) til 198kr ikke blir ødelagt, på grunn av trykket??????

(..https://softguns.secure.flexiweb.no/productview/159067/..)

Har også hørt at de smeller noe så inni ----pipp----?????

Vist du vet om noe mer som er bra og vite .. Pluss og minus med geværet og forskjelig, så blir eg glad for info :):)..

Ja ei fjær vil miste "kraft" etterhvert men det vil nok ta lang tid.

Spisse kuler vil ikke gå bra i hele tatt, presisjon med spisse kuler er elendig uansett gevær. Kuler som derimot går bra er tunge kvalitetskuler av H&N og JSB, da vil du kunne strekke hold til 50-80 meter med et bra gevær...ikke med Hatsan 125 :)

Den er tung å lade ja.

Billige kikkerter vil ikke funke, innmaten vil riste løs etter en stund. Gå for en kikkert som er airgun rated, dvs at den tåler dobbeltrekyl i fjærrifler og en skikkelig skinnemontasje, rodan.no har begge deler..

Smeller bra ja..

Pluss og minus? Beklageligvis er det nok flest minus med Hatsan 125 men for noen uten erfaring med luftvåpen/våpen og uten krav til presisjon kan det vel fremstå som brukbart.

Avtrekket er IKKE bra og børsa twanger noe voldsomt(dvs vrir seg når du skyter). Så den trenger desperat til en tuningsjobb med moly og buttons hvis den skal være brukbar.

Avertert fart er bullsh1t og den farten enkelte her snakker om er ren gjetting og stemmer ikke, en får opp høy fart med lette kuler men lette kuler i høy fart er null presisjon på. Rundt 280ms med tunge kuler ville vært bra, noe særlig mer og presisjonen forsvinner med vanlige luftgevær kuler.

Kvalitetskontrollen på Hatsan er ikke bra og det kan være STORE variasjoner fra børse til børse.

Personen du "quoter" er, unnskyld uttrykket, en idiot.

Børsa hans har garantert IKKE en utgangshastighet på 400ms, han kan komme her og prøve chrono'en min hvis han lever i den villfarelsen...

Jakt med luftvåpen er IKKE lov i Norge.

Hatsan 125 har IKKE bra nok presisjon til å treffe noe på 70 meter uten MYE flaks, der jakt med luftvåpen ER lov bruker en å si at en kan skyte på avstander der en vet en gjentatte ganger kan treffe en drue.

Dvs at er børsa og skytteren bra nok til å treffe en drue på 30 meter så kan en strekke holdene til 30 meter på feks due og kanin, dette er selvfølgelig hypotetisk da det IKKE er lov i Norge.

Jakt med nattkikkert ER heller IKKE lov her til lands.

En Hatsan 125 i 4.5mm har ikke mye kraft igjen på 70m og i det hele tatt og prøve å skyte noe på den avstanden er dyreplageri.

En lyddemper har ikke så stor effekt på en fjærrifle da mekanismen og fjær lager mye av lyden og denne får en ikke dempet bort.

En vil heller aldri få 500ms uansett hvilken fjær man dytter i :)

Ta en kikk på luftgeværene på hjemmesida mi evt spør på airgunworld.org om råd..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Takk for all info :D........ :) ...... Men til slutt, tror du gamo shadow 1000 er bedre??????

En smule men ikke mye, med en ny avtrekker blir Gamo'en ok men kan ikke sammenlignes med Diana, Weihrauch, AirArms blandt andre.

Et tips er Bam 26 eller 26-2, B40 også.

Blir solgt endel slike på QXL blandt annet, evt airgunworld.org eller luftskytter.net kan "vise deg vei", sitter mye kompetanse der og det blir også solgt endel brukt..

Lenke til kommentar

Ka kosta Bam 26 med eit bra sikkte og ca 2000 kuler fra H&N..

Also eit heilt sett med de man trenger ...

Kan ikke ein ting egentlig om våpen :blush: ..

Har bare lyst på ein KRAFTIG og tøff luftgevær..

Ka e utgangshastigheten på den Bam 26 Da??

Og pris på ett FULLT sett med ALT man trenger..

Til ca 5000 får du vell ei Rå luftgevær med alt utstyr:)

Lenke til kommentar

Ein ting til: vill ikke kjøpe noe som er på auksjon på qxl eller ebay..

Vill helst kjøpe nytt .. Eller FINT brukt...

Lenke til kommentar

2000 kuler vil ligge på rundt 480kr av denne typen f.eks, går bra i de fleste 5.5mm gevær (som er det jeg ville kjøpt).

http://rodan.no/index.php?main_page=produc...roducts_id=3387

Så med 5k å bruke ville jeg vurdert disse i 5.5mm.

HW Mod 95, fjær rifle med pipespenning.

http://rodan.no/index.php?main_page=produc...roducts_id=3550

Discovery, dette er en pcp med pumpe. Du pumper opp trykklufttanken med pumpa.

http://rodan.no/index.php?main_page=produc...roducts_id=2499

Webley Tomahawk, fjær rifle med pipespenning.

http://www.becotrading.no/shop.asp?p=36579580

Ellers har toolfarm.no de forskjellige Bam modellene der B26/40/50 alle er bra

Lenke til kommentar

2000 kuler vil ligge på rundt 480kr av denne typen f.eks, går bra i de fleste 5.5mm gevær (som er det jeg ville kjøpt).

http://rodan.no/index.php?main_page=produc...roducts_id=3387

Så med 5k å bruke ville jeg vurdert disse i 5.5mm.

HW Mod 95, fjær rifle med pipespenning.

http://rodan.no/index.php?main_page=produc...roducts_id=3550

Discovery, dette er en pcp med pumpe. Du pumper opp trykklufttanken med pumpa.

http://rodan.no/index.php?main_page=produc...roducts_id=2499

Webley Tomahawk, fjær rifle med pipespenning.

http://www.becotrading.no/shop.asp?p=36579580

Ellers har toolfarm.no de forskjellige Bam modellene der B26/40/50 alle er bra

Takk for all info :) .. Har bestilt meg Bam 26 med eit bra kikkertsikkte :D .......

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
hei:) har vurdert en stund nå at jeg skal kjøpe mei et nytt luftgevær, har sett på hatsan 125 men vurderer å droppe det etter va som er sakt her om det.... så nu spør jeg dere om gamo sitt hunter extreme er noe bra http://www.gamousa.com//Catalog.aspx?Product=62 ?? åsså vill jeg gjerne vite om jeg skal satse på 4.5 eller 5.5?

PS skal ikke skyte på noen ting med puls i!!! :)

Gamo blir ok hvis du monterer ny avtrekker på den, den orginale er rævva :)

Forsåvidt er vel den modellen såpass dyr at jeg heller hadde gått for Weihrauch, Diana eller noe lignende.

Bam sine kopier av disse kjente merkene er også bra, og billigere.

Ellers kan nok becotrading gi tilbud på Webley Tomahawk.

Jeg ville absolutt gått for 5.5mm, mer punch og mer stabil i vind osv..

Men...hvis du skal bruke såpass med penger som den Gamo'n koster kan du jo gå for pcp.

Discovery koster mindre med pumpe hos rodan.no og toolfarm.no leverer Bam 50 som har enda mer kraft..

Endret av junkhouse
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

den er enkelskudds bare så du vet det. ikke så artig kanskje. utenom dette så er den sikkert grei for ditt bruk.

noen co2 våpen fra umarex er vel mer artig. dem får du i form av de mer poulære pistolene i verden. walther,colt,s & w.....osv

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Hei!

Har tenkt litt på å kjøpe luftgevær, og har sett litt på en pakke med crosman 760 fra teknikkmagasinet. Noen som har erfaring med denne? Hvor langt burde det være mulig å treffe presist med en sånn en? Og er det rundkuler som gjelder eller?

Lenke til kommentar

hei!

våpenet ser greit ut og har en hyggelig pris fra verdens mest populære luftvåpen produsent. god hastighet og rommer hele 18skudd. kompakt våpen.

MEN,det er 1 gigantisk minus ved henhold til presisjon.

DET ER BLANKT LØP. ikke riflet løp. det betyr at presisjonen du får er dårlig og dine treff er mer eller mindre tilfeldige.

for kun moro og useriøs plinking uten mål og mening så duger den sikkert fint.

skal du ha noe som ligner på presisjon så er du nødt til å ha et våpen med riflet løp.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jeg ser at et av de luftgeværene over har kikkertsikte. Og så står det at det er mildot på.

Er det noe vits i? Er ikke mildot der utelukkende for å kunne beregne kulefall på store avstander mot menneskelignende skapninger brukt av militæret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...