Gå til innhold

Luftgevær og luftpistol-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et luftgevær som bare støver ned her..

Lurte på hvordan man kalibirerer kikkertsiktet på geværet.

 

Det er et Gamo Shadow 640 med et Nikko Sterling Mount Master 4x32

 

Tror jeg har skutt 30 kuler med det til sammen siden jeg fikk det :no:

Ga opp pga jeg plagdes med å stille inn sikte så HJELP!

Lenke til kommentar

Hei..

jeg så litt på dette Hatsan mod 125 geværet og leste at det var verdens kraftikste brekk luftgevær...

Jeg vil gjerne høre fra de som HAR dette geværet om det er vært kjøpet.

1800kr er jo ille så mye for et gevær med utgangs-hastighet på 380m/s

Skal jeg kjøpe det?

 

Jeg har nå et Diana 24 gevær som jeg er veldig fornøyd med. Det har 175 m/s

Tatt en rekke fugler... føler også at det er veldig treffsikkert!

 

Så skal jeg kjøpe hatsan 125? eller? ser så digg ut:P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498
Konfirmasjon om 1 uke nå..Skal kjøpe meg ett Luftgevær...Hvilket skal jeg ta egentlig, jeg skal skyte på blink, og budsjett er på 2000 for gevær og 500 for sikte :)

 

ingen for du er ikke gammel nok...

Lenke til kommentar
Hei..

jeg så litt på dette Hatsan mod 125 geværet og leste at det var verdens kraftikste brekk luftgevær...

Jeg vil gjerne høre fra de som HAR dette geværet om det er vært kjøpet.

1800kr er jo ille så mye for et gevær med utgangs-hastighet på 380m/s

Skal jeg kjøpe det?

 

Jeg har nå et Diana 24 gevær som jeg er veldig fornøyd med. Det har 175 m/s

Tatt en rekke fugler... føler også at det er veldig treffsikkert!

 

Så skal jeg kjøpe hatsan 125? eller? ser så digg ut:P

 

Ingen som kan hjelpe her?

har også hørt at den er hard å lade, men er det et problem eller?

Lenke til kommentar

Jeg ville heller kjøpt et 5.5mm gevær.

 

Jeg har vurdert Hatsan og Gamo Shadow i lengre tid, men så så jeg et Norica .22cal (5.5mm) luftgevær. Jeg kjøpte imidlertid ikke dette pga. dårlig kvalitet (noe også Hatsan har), men kjøpte et gevær som heter Targon Magnum 1000. Utgangshastigheten er 240 m/s, men siden kulen er større og veier mer, så er det mer kraft i dette enn et hatsan-gevær.

 

Jeg testet det i dag og det går rundt 100 meter omtrent uten fall. Det går lett gjennom 4-liters dunker med vann (gjennom hele, altså inn på ene siden, gjennom og ut på andre siden), det går gjennom fyllte malingsspan, det går til og med gjennom planker som er rundt 2 cm tykke.

 

På toppen av alt er dette et veldig nybegynnervennlig gevær med tanke på prisen. Ca. 1600 kroner fra www.toolfarm.no, som er billigere enn Hatsan mod 125.

 

Når jeg får skaffet meg fester som passer, skal jeg feste på et skikkelig kikkertsikte og ;) (3-9x50mm, dette har jeg, men festene er for brede) og bruke en del tid til å kalibrere det skikkelig.

 

 

Hvordan er forresten reglene når det kommer til skyting med luftgevær? Jeg har skutt en del forskjellige plasser, men passer nesten alltid på å stå mot en oppoverbakke eller fjellvegg (eller utover vann, men da skal jeg har klar sikt langt utover), så tenker på meg selv som sikker. Men er det ulovlig å skyte på offentlige steder, eller er det lov?

 

EDIT: fugleskyting er jeg svørt skeptisk til, men jeg kan ikke love at jeg aldri vil skyte mot fugl. Skal jeg gjøre det blir det i hvertfall bare mot måker og jeg skal være sikker på at den er død på stedet. Vil ikke skadeskyte noe(n) ;)

 

EDIT: http://www.toolfarm.no/?id=1&prod_id=2...+1000++5%2C5+mm

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Heu!

 

Noen som kan si meg hva BBs er? Jeg vet at kuler er de små stål-kulene som man putter i i løpet og skyter ut. Men hva er BBs?

 

Og, når jeg skal kjøpe meg, hva trenger jeg i tillegg til den Co2-drevne pistolen? Det er bare co2-patroner og kuler sant? Og BBs, hva nå det enn er?

 

Hvilken av disse er best? Jeg synst T4 ser finere ut. Har begge samme funksjonaliteten?

 

http://www.crosman.com/site/listing/1325

 

Er det noen her som vet om Sport1 forhandler dette merket?

 

EDIT: Leif

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

du får kjøpt den crosman t4 pistolen i flere nettbutikker. den billigste plassen rodan.no. der koster den 900kr + frakt... men obs, de sender ikke til personer under 18 år

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

nå ser jeg kun en pistol det innlegget dit ovenfor og det er crosman T4. har bestilt den men ikke fått den enda så jeg kan ikke si deg noe annet enn å kjøpe den. ser grei fett ut. ta et søk på youtube etter den så finner du flere videor.

Lenke til kommentar

Jeg har testa Hatsan 125 nå!!

En venn av meg har den og jeg må bare si at den er RÅ!

Grunden til det er at han har cal 5.5mm, som er helt syykt kraftig. Kula går lett gjennom plankebiter og da jeg skøyt inn i en "tre-lyktestolpe" hang kula igjen LANGT inni!

Jeg kan ikke utale meg om kvaliteten på denne rifla er god, siden jeg så vidt har prøvd den, men så langt låver den godt! ca 2000kr er heller ikke galt!

Det er faktisk noe av det syykeste jeg har vært borti noen gang! Jeg har selv en Diana mod 24. Jeg syns den er temmelig god, men da jeg prøvde Hatsan 125 5.5 fikk jeg sjokk! Det kommer til og med røyk ut av løpet når man skyter og det drønner som juling! Det er SVÆR også.

Rett og slett noe av det drøyeste jeg har vært borti når det gjelder luftgevær!

Når jeg får feriepengene skal jeg kjøpe nytt luftgevær, og det jeg er helt sikker på, er at det kommer til å bli et gevær med caliber 5.5, det er så syyyyykt mye kraftigere enn 4,5 som blir pinglete i forhold. Det blir nok Hatsan 125 5,5 kaliber på meg:P

(spørs om jeg finner igjen fuglene etter jeg har skutt de xD)

 

Det eneste som er minus med det (hatsan 125) er at det er himmla hardt å lade! men det går bare på teknikk ikke styrke! hadde selv en jalla-luftpistol som jeg kjøpte i India. den var det ingen av kompisene mine som klarte å lade, men det hadde ikke noe med styrke å gjøre, for jeg klarte det lett, og noen av de sterkere enn meg....

Lenke til kommentar

Altså, luftgevær er jo ikke lov til å bruke til noen form for felling av vilt i Norge så det interesserer meg egentlig ikke å høre på i det hele tatt. Nå er du på et forum hvor det er andre mennesker enn deg og det er ikke sikkert at de har lyst til å høre at du legger ut om lovbruddene du begår.

 

Har selv et luftgevær og det har jeg aldri brukt til å skyte dyr med og det kommer jeg heller aldri til å gjøre fordi det er rett og slett ikke lov!

 

Ta Jegerprøven, og oppfyll resten av kravene for deretter å kjøpe deg ei salongrifle. Så kan du skyte ting med det i stedet for. Husk på at det er en grunn til at det ikke er lov til å skyte fugler o.l med luftgevær ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498
hmm... jeg nevnte det EN gang i den lange posten... Ikke lag så forbanna stort nummer ut av det!

BTW... halvparten av folket her inne skyter fugler med luftgevær... ingen tvil!

 

og dermed burde halvparten her inne hvert fratatt geværet og fått en klekkelig bot for det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...