Gå til innhold

Luftgevær og luftpistol-tråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men jeg vil våge å påstå at et 4,5mm gevær på over 300m/s point blank også burde gjøre susen. Når geværet mitt skyter gjennom 22mm MDF-plater så tror jeg det skal klare ei kråke også. :p

Det gjør det nok, men bruker du blykule så kan det sette seg blyavleiringer i kjøttet og da kan kråka ikke spises.

Og bruker du såkalte billig skudd så blir kula nærmest borte, fordi den blir omgjort til tynne tråder ved treff.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei alle sammen

Vurderer å kjøpe meg mitt første luftgevær og har lest en masse forumer opp og ned og blir ikke så veldig klok på hva som er bra og hva som er mindre bra... Jeg skal bruke geværet mest til skyting på blink i kjelleren og i hagen. Jeg har funnet dette geværet som jeg synes ser ut som en grei løsning for min del... Hva mener dere? eller finnes det andre som er bedre og billigere med samme spesifikasjoner?

Takk for hjelpen på forhånd :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men jeg vil våge å påstå at et 4,5mm gevær på over 300m/s point blank også burde gjøre susen. Når geværet mitt skyter gjennom 22mm MDF-plater så tror jeg det skal klare ei kråke også. tongue.gif

Hviklet gevær er du klarer dette med?

Og hvilke kuler bruker du?

Jeg har et gevær ved navn KL3B(også kjent som Fast Deer) og testet dette i kjelleren i kveld. Skøt på kort avstand(blåser og regner i kveld , så tok det inne) og kom ikke gjennom platen på 22 mm. Ingen buling på andre siden av platen heller. Brukte forøvrig noen blyfri-kuler.

Lenke til kommentar

Men jeg vil våge å påstå at et 4,5mm gevær på over 300m/s point blank også burde gjøre susen. Når geværet mitt skyter gjennom 22mm MDF-plater så tror jeg det skal klare ei kråke også. tongue.gif

Hviklet gevær er du klarer dette med?

Og hvilke kuler bruker du?

Jeg har et gevær ved navn KL3B(også kjent som Fast Deer) og testet dette i kjelleren i kveld. Skøt på kort avstand(blåser og regner i kveld , så tok det inne) og kom ikke gjennom platen på 22 mm. Ingen buling på andre siden av platen heller. Brukte forøvrig noen blyfri-kuler.

Hatsan mod.125 og nesten hvilke som helst kuler.

Fant ut dette da jeg skøt i garasjen. Satt blinkene opp på en 22mm MDF-plate og trodde at det skulle være nok. Det ble masse fine hull i murpussen etterpå. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Treffer du bra med det geværet? Leser mye ufint om hatsan og kombinasjon luftgevær når det gjelder presisjon og driftsikkerhet.

Det er fordi det geværet er det kraftigste på markedet og med en lett 45 kaliber pellet blir det alt for mye hastighet for kulen og den blir ustabil. Du må kjøpe noen tunge kuler. Da er treffsikkerheten bra.

Jeg har 55 kaliber versjonen, tilsvarer samme kaliber som salongrifle (.22) Og jeg kjøpte tunge kuler fra en dansk nettsjappe.

Lenke til kommentar

Treffer du bra med det geværet? Leser mye ufint om hatsan og kombinasjon luftgevær når det gjelder presisjon og driftsikkerhet.

Det er vel ikke et bra gevær, men det er ganske morro. Det er tungt å spenne. Hard "rekyl" og som nevnt bør man ha så tunge kuler som mulig. Avtrekket er litt ujevnt, men det går an å pusse/polere. Kikkertsikte på dette er også veldig vanskelig da de løsner ofte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Det er vel ikke et bra gevær, men det er ganske morro. Det er tungt å spenne. Hard "rekyl" og som nevnt bør man ha så tunge kuler som mulig. Avtrekket er litt ujevnt, men det går an å pusse/polere. Kikkertsikte på dette er også veldig vanskelig da de løsner ofte.

Ikke veldig vanskelig. Kjøp et sånn monteringsfeste på ebay så fungerer det bra. Med det får du mange flere skruer og da sitter det mye tightere.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Fiksa meg et luftgevær i går. 4,5 Norica West eller noe sånt, gammelt 90-talls, men fjæra virker kraftig. Tror det er det kraftigste og mest treffsiktre jeg har skutt med. Mangler siktet (kornet sitter fortsatt på), klarer å treffe en brusboks på ca. 50 meter. Har lyst på sikte, men pappa er uenig, han mener jeg skyter på for korte avstander.

Lurer litt på det med kuler, hvor mye bør en ideel kule veie? Forslag til merke?

Lenke til kommentar

Grattis med gevær :)

Om du skyter på 50 meter så ser jeg ingen grunn til å ikke handle inn sikte.

Jeg ser for meg at det også kan være kjekkere med sikte, da du får litt forstørrelse på det du skyter på.

Kuler varierer veldig fra gevær til gevær, og det er vel best å teste ut noen og se hva som fungerer best til ditt gevær. Etter hva jeg har lest, så svarer det seg ikke å ha altfor lette kuler om du har et veldig kraftig gevær, da det kanskje kan ødelegge geværet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Synes geværet er ganske kraftig, men jeg har ikke skutt med så mange kraftige luftgevær før. Bor på et boligfelt, på landet, ca. 50-60 meter mellom husene, synes det er litt ubehagelig å skyte blandt husene, har stor respekt for våpenet, og har skutt ganske jevnlig med mye kraftigere våpen (PPK .22, CZ75 9mm, 1911 .45, .38, .460. magnum, Galil, AR-15, AG++, og prøver å vise at jeg bruker våpnene på en trygg måte for alle, men liker ikke å skyte mellom husene. Kanskje jeg kan ta meg en tur i skogen, og sette opp løype? Eller dra til en kamerat når jeg skyter.

Tror jeg skrinlegger planene om kikkertsikte. Vil en tyngre kule gå raskere? Er ute etter å dempe smellet litt, hva kan gjøres?

Er det standardstørrelse på fjærene, har lyst til å bytte til en kraftigere en? Tips?

Rengjøre den, er kanskje lurt, den er tross alt ganske gammel, hvordan kan jeg gjøre det? Noen som så jeg kunne skyte bomullsdotter gjennom, andre tips?

Ble mange spørsmål :hmm:

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

En tyngre kule vil gå tregere meg bekjent. Husk at et luftvåpen og et skikkelig våpen gjerne an se ganske like ut, så er du nær bebyggelse så lite lurt å vifte rundt med et gevær ;)

Det er vel neppe standardstørrelse på fjærer, men det finnes trimmesett som gjør at du får mer fart ( og smel sikkert ) men kanskje også mindre presisjon.

Demper finnes sikkert, men jeg har ikke vært borti sånt selv da jeg ikke trenger det på det jeg har.

Det finnes rensesett ( en pakke med bomullsdotter til både 4,5 eller 5,5 , alt etter hva du har av gevær ) du kan handle inn på xxl f.eks.

Du kan også stikke innom airgunworld.com for flere tips og triks til geværet ditt.

Norsk forum er det også :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

hvis du har et veldig raskt gevær som Hatsan 125 osv så må du gå for så tung kule som mulig. Når en kule bryter lydmuren blir den veldig ustabil og uforutsigbar.

Jeg har 5.5 mm Hatsan 125 og jeg har noen skikkelig tunge kuler til den. Kan sikkert felle et rådyr med den riflen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Okei, er vel mest ute etter presisjon, da jeg ikke trenger mer kraft enn at de penetrerer en burk.

Vil en lett kule lettere bli ustabil på lang avstand, enn en tung?

Airgunworld skal sjekkes ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...