Gå til innhold

X2 3800: Veldig ulik temp. på kjernene - normalt?

Anbefalte innlegg

Når jeg stresser X2 3800en min (@2,3ghz) med Prime 95 eller andre programmer, viser Core Temp at Core#0 har ca. 50 grader og Core #1 er et lite stykker over 60 grader. Ved Idle er forskjellen mye mindre (et par grader) og de ligger begge rundt 35-40 grader.

Er det normalt at kjernene har en så ulik temperatur under stress?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prime95 stresser bare én kjerne om gangen, dermed vil bare én av de to kjernene være i full load til en gitt tid. Prøv Orthos (som stresser begge kjerner) og se om du får samme problem. Men det er allikevel litt underlig at core 1 og ikke core 0 blir stressa mest. Du kan også se på ytelse i ctrl-alt-del mens du kjører prime95.

Lenke til kommentar

Har en Opteron 165 som viser veldig forskjellige temperaturer i orthos.Core 1 ligger ca 15-16 grader over core 0.Tipper det er dårlig kontakt mellom core 1 og lokket (hs).Skal fjerne lokket og få satt inn kjerna med litt arctic ceramiqe,før jeg setter lokket på igjen.Gjorde det på en annen 165 jeg har med stor suksess.

Lenke til kommentar

Testet Orthos og forskjellen er omtrent den samme. Kjerne #1 kommer opp i 67 grader på det verste. Klokket ned til stock (2ghz), og med Orthos kommer kjerne #1 opp i 65 grader, så her må noe være galt som dere påpeker.

Blir nok til at jeg må kjøpe kjølepasta og smøre på. Ser at prisene varierer fra ca. 40 kroner til 150 kroner - er det stor nok forskjell mellom disse til at det rettferdiggjør prisforskjellen (jeg har stock kjøler)?

Lenke til kommentar
Har en Opteron 165 som viser veldig forskjellige temperaturer i orthos.Core 1 ligger ca 15-16 grader over core 0.Tipper det er dårlig kontakt mellom core 1 og lokket (hs).Skal fjerne lokket og få satt inn kjerna med litt arctic ceramiqe,før jeg setter lokket på igjen.Gjorde det på en annen 165 jeg har med stor suksess.

8133056[/snapback]

Er Opteron 100-serien to-kjerne da? Altså, dual-die, vet at de selvfølgelig er dual-core, men trodde det bare var en fysisk kjerne på chipen :hmm:

Lenke til kommentar

Nei,165 er ikke to kjerne.Uttrykte meg litt uklart der.

Men saken er at mellom kjerna og lokket,har de klint på ei guffe uten like,som tyter utover.Tror det blir mer som isolering i,stedet for varmeledende.

Kjørte "toppløst" med vannkjøling,og måtte være veldig nøye på å få blokka helt jamt med kjerna,hvis ikke fløy temperaturen opp mye på den ene kjerna.Kunne dreie seg om 15-20 grader med en gang under load.

Den 165en jeg satte inn med Arctic keramiqe,og remonterte lokket på,ble det helt lik temp på begge core under load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...