Gå til innhold

Hvlket Canon/Casio kamera bør vurderes/kjøpes?

Anbefalte innlegg

Familie kameraet vårt ble ødelagt, og vi fikk ingenting tilbake på forsikringa.

Så nå må det kjøpes et nytt kamera, og da helst hos japan photo, spesielt ikke elkjøp!

Bør helst ligge under 2500,-

Her er et par alternativer (vil gjerne ha Canon):

Canon Digital IXUS 60 1865.00 NOK

Canon Digital IXUS 800 IS 2789.00 NOK

Canon Digital IXUS 70 Sort 2599.00 NOK Heller mot denne...

Canon Digital IXUS 75 Sort 2799.00 NOK

Casio EXILIM EX-Z700 2444,-

Heller mest mot IXUS 70/75, men 75 blir kanskje i det dyreste laget, men er det merkbart forskjell så er det noe annet.

Grunnen til at jeg skal kjøpe på japan photo er pga. forsikringa de har til 499,- (4år)

Har SD minnekort på 512mb, og MMC på 256. Så det skal ikke være noe problem.

På forhånd takk.

Edit: Det skal egentlig være et helt enkelt og fint familiekamera. Skal brukes på bursdag/fest, ferie, ute, inne. Bør være rask (når man slår den på). Helst kortest mulig ventetid. Bør selvfølgelig være bra bildekvalitet, og "ikke rød øyne" funkjsjon kanskje?

Ang. hvor mange megapixel det skal være, ville det ha holdt med 5 tenker jeg.

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående forsikring, så bør du først sjekke hva din reiseforsikring og evt. innboforsikring dekker. Ofte er disse forsikringene fra butikken smør på flesk i forhold til hva du har fra før. Reise- og innboforsikring dekker ikke produksjonsfeil, men mot det har du fem års reklamasjonsrett (altså mer enn forsikringen). For det andre så er det en stor statistisk sannsynlighet for at du vil tape penger på å kjøpe egen forsikring til hver liten dippedutt man kjøper. Selv kjøper jeg forsikring kun til ting jeg ikke har råd til å ikke ha forsikring på (innbo og min egen helse). Grunnen til at det selges forsikringer med kamera (og andre ting) er ikke for at de vil være snille, men for at de tjener penger på det. Hadde jeg kjøpt forsikring til alle mine smådingser (3 mobiler, 2 videokamera, 2 fotokamera), så ville det kostet meg mange tusen kroner. Ved å ikke kjøpe forsikring, kunne jeg fint ha kjøpt ny mobil/kamera ved skade to ganger, og allikevel gått i pluss.

Har også lest forsikringsvilkårene til JP, og der kommer det klart frem at om man selv har vært uaktsom eller selv er skyld i skaden, så dekkes det ikke av forsikringen. Dvs. at om du er uheldig å mister kameraet i vannet, så kan det hevdes at du har vært uaktsom fordi du ikke hadde det i en lukket innerlomme.

Forsikringen dekker ikke:

*Tilbehør og løsedeler, eksempelvis ledninger, ”Link-installasjoner, kabler, lamper, batterier, film, videobånd, software og lign.

*Brann.

*Hvis fabrikantens eller bruksanvisningens anvisninger til generelle betjening eller regelmessige vedlikehold ikke er overholdt.

*Mindre skrammer (riper m.m.), som ikke nedsetter apparatets bruksverdi.

*Indirekte skader (følgeskader f. eks. film eller bånd).

*Tyveri eller tap, f.eks. glemte eller forlagte apparater.

*Uforsvarlig oppbevaring, anvendelse og betjening av apparatet.

*Service, som ikke skyldes en dekningsberettiget skade.

*Skade oppstått ved uforsvarlig innpakning under transport og forsendelse.

Kilde: http://shop.japanphoto.no/ -> supersikring

I følge disse retningslinjene, så er det ikke mye som faktisk dekkes av forsikringen.

Vet dette kan oppfattes som kritikk mot JP, men ettersom JP selv reklamerer med Supersikringen her på forumet, så påberoper jeg meg retten til å be kunder selv vurdere om det er noe for de. Statistisk sett, har man altså ikke behov for en slik forsikring. Er man derimot ubotelig uheldig, og ødelegger ting uten at man selv er skyld i det både titt og ofte, kan en slik forsikring være greit å ha.

Av de kamera du har listet opp, er Ixus 800IS det klart beste. Det har bedre optikk enn Ixus 70/75 og optisk bildestabilisator. Gir med andre ord bedre bildekvalitet.

EDIT: Ang. røde-øyne funksjon, så er det noe alle kamera har. Men samtidig kan den også slås av på alle kamera så det behøver du ikke tenke på :) Den er stort sett ikke spesielt virkningsfull uansett. Bedre å fjerne røde-øyne på datamaskinen i etterkant.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

I see I see...skal skjekke opp dette!

Så du mener jeg bør gå for Ixus 800IS :hmm:

Vet du/noen om det er noe negativt med den... leser testen til akam.no nå

edit:

Funksjonsmessig har kameraet det du trenger, men vi savner en del funksjoner som andre produsenter har, for å kunne fjerne røde øyne og lyse opp mørke områder.

:S

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Funksjonsmessig har kameraet det du trenger, men vi savner en del funksjoner som andre produsenter har, for å kunne fjerne røde øyne og lyse opp mørke områder.

:S

8129907[/snapback]

Det har en standard anti-røde øynefunksjon, men som på alle kamera med samme funksjon hjelper den lite. Noen få kamera fjerner røde øyne digitalt, men da kan man like gjerne gjøre det på datamaskinen. Canon legger med et program der man kan gjøre dette automatisk. Å lyse opp mørke områder, er også best å gjøre på datamaskinen, så har du bedre kontroll (LCD skjermen på et digitalkamera egner seg lite til å justere et bilde da de aldri er helt nøyaktige).

Av de du har listet opp, så mener jeg at det er Canon Ixus 800IS som gir best bildekvalitet av flere grunner. Bedre optikk og optisk bildestabilisator er to av de. I tester har det blant annet fått skussmål som "Vi ELSKER Canon Ixus 800IS".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...