Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Greenfilter-kit gir oljedamplukt inn i bil


mck

Anbefalte innlegg

Hei, har en VW Polo 6N 99-modell med en 1,4 motor. Jeg kjøpte for noen måneder siden et Greenfilter-kit til denne bilen. I kittet fulgte det som dere ser med, kjølerør, luftfilter til luftinntaket til motoren og et annet lite filter (se pilen på bildet under).

 

Det som er problemet er når jeg har bilen i gang og står rolig, altså tomgang, kommer det oljedamplukt inn i kupeen. Dette lukter ikke kjempegodt og er slitsom når man kjører i kø.

 

Derfor lurer jeg på om det i hele tatt er noe jeg kan gjøre for å slippe denne lukten? Håper dere har forslag, men det er jo ikke snakk om noen krise det her.

post-22864-1173626874_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er nok oljedamp som kommer ut av det lille filteret. du har kupevifta rett over denne under plastikken ved vindusvisekerene.

 

Skal egentlig sitte en slange der som fører veivhusdampen inn i luftinntaket til motoren... jeg ville satsa på og lage noe slange mekk som gjør at du får som det skal igjen..

Lenke til kommentar
er nok oljedamp som kommer ut av det lille filteret. du har kupevifta rett over denne under plastikken ved vindusvisekerene.

 

Skal egentlig sitte en slange der som fører veivhusdampen inn i luftinntaket til motoren... jeg ville satsa på og lage noe slange mekk som gjør at du får som det skal igjen..

8130157[/snapback]

Tusen takk, så du synes jeg skal fikse et rør som tar oljedampen vekk fra kupevifta?

 

På det orginale filtersystemet gikk begge i ett filter som du sier ja.

Lenke til kommentar
Borr et hull oppunder filteret i gummien og sett slangen inn der.

 

eller lag en slange ned til bakken, men det er ikke så miljøvennlig da :mad:

8133329[/snapback]

hvor stor slange kan jeg bruke da? det er ikke helt bra, men er vel kanskje ikke så mange andre alternativer.. hmm :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

monter det orginale luftfilteret. hva mener du poenget er med en 1,4 liters motor med sportsluft filter?!? helt bortkastet. Orginalfilteret tar også mere partikler enn disse råne-faktor filtrene

Lenke til kommentar
monter det orginale luftfilteret. hva mener du poenget er med en 1,4 liters motor med sportsluft filter?!? helt bortkastet. Orginalfilteret tar også mere partikler enn disse råne-faktor filtrene

8137551[/snapback]

Blir litt mer kosete lyd - gøy å teste ut noe annet, dessuten spurte jeg ikke om ditt, aandre-j, syn på mitt valg at jeg tester ut et annet luftfilter enn det orginalet.

 

Men men tilbake til Mekker'n som kan svare på det jeg lurer på, mener du at jeg skal fjerne det lille filteret og så legge en slange ned mot bakken? Snakket med en kamerat, og han foreslo det samme som deg.

Lenke til kommentar

Det selges en masse "catch" tanker for slikt rundt omkring. Så slipper du at det renner ut under bilen. Ikke koster det så mye heller.

 

Du kan jo gjøre det like enkelt som slangen egentlig. En tom halvliterflaske eller hva som helst i enden. Sånn at du kan samle opp istedenfor å dumpe det ut på veien.

Lenke til kommentar
Tusen takk! Dette var til stor hjelp, får se hva jeg gjør.. Kanskje prøve en slik slange i første omgang, SilentNET: du har ikke link til en sånn "catch tank"?

8143007[/snapback]

 

http://www.greenline.jp/catalogue/bccatpar...category=engine

 

Her finner du TRUST Greddy Oil catch tank 500ml og 1000ml til salgs. Prisene er japanske yen (ca. 8000jpy). Tilsvarer 400-500,- nok

 

Tankene er generelle, og passer alle biler. Det følger med festeklemmer og slange.

 

Her er Greddy sin egen side for disse produktene:

http://www.greddy.com/products/display/?Ca...&SubCategory=30

 

PS: For all del, det finnes helt sikkert butikker utenfor autralia/japan som selger også, men jeg plukket bare fram den første og beste jeg vet som selger slike ting.

 

PS2: En tom 1/2 liter cola funker akkurat like bra ;)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
monter det orginale luftfilteret. hva mener du poenget er med en 1,4 liters motor med sportsluft filter?!? helt bortkastet. Orginalfilteret tar også mere partikler enn disse råne-faktor filtrene

8137551[/snapback]

 

Mitt filter er faktisk grundig testet og tar mer partikler enn et originalt filter. I tillegg til at det tok mest partikler av alle filter som var med i testen. Det er også det filteret som flower best av de som var med i testen.

 

Husker ikke linken her og nå, men kan sikkert prøve å finne den.

Her er link til en test: http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/

 

Det finnes veldig, veldig mye jalla rundt omkring, men hvis man bruker litt penger på det og kjøper noe skikkelig, får man nok tak i et produkt som er bedre enn originalt. Hvor mye vits det er på motor x i bil y skal jeg ikke legge meg borti, da det er fullstendig opp til eieren av bilen. Mange bytter til åpent filter for lyden sin del, og da må de vel nesten få lov til det, uten at folk skal kommentere sånn som du gjør her nå.

 

 

Det er det samme som når noen spør hva dem kan gjøre for å få mer effekt i bilen sin, og dem har en 1,4 eller 1,8 NA motor. Folk roper og kommenterer om at de må bytte motor eller kjøpe en annen bil. Selv om svaret forsåvidt er korrekt, så er det ikke passende. Derimot hvis noen spør konkret, hvor mye mer effekt får jeg av å montere effektanlegg, eller åpent filter, eller ved å chippe bilen min. Da har jeg ingenting imot å fortelle vedkommende at dette neppe vil føre til noe spesielt mer effekt, selv om responsen kanskje blir litt bedre.

 

Så har vi gjengen som ikke syns noe særlig om Volvo. Har ikke tall på hvor mange tråder jeg leser om www.tuppervare.no etc. Hvorfor dem gidder å kommentere, det skjønner jeg ikke.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

En annen ting (til trådstarter). Noe som kunne vært en ide er å montere filteret i seg selv (det store) på enden av det røret som går ned i fronten på bilen din. Da slipper det å suge så mye varm luft som det gjør nå.

 

Du må vel kanskje skaffe noen andre rør ned mot fronten, og noen klemmer/slanger etc. Den beste plasseringen er nede i fronten bak en grill eller annen "åpen" plass. Bort fra motoren og andre varme ting. Det bør ikke være så veldig mye svinger og kroker på veien, og heller ikke så alt for langt unna da motoren må slite mer for å "dra til seg" luft hvis veien blir for stor.

 

 

Hvis filteret blir stående og suge veldig varm luft kan det føre til lavere ytelse enn normalt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg kjøpt en slange på ca 40 cm, som erstatter det lille filteret. Slangen har jeg festet ned mot bakken. Det er ikke skadelig å bare ha slange uten filter her da? Lukten ble i hvert fall borte:)

 

Det SilentNET sier er ikke en dum tanke, å flytte hovedfilteret ned til fronten - ved grillen. Kan jeg bare bruke det alu-røret som jeg i dag bruker til lufte rør? Eller må bør jeg har et annet rør?

Lenke til kommentar
Da har jeg kjøpt en slange på ca 40 cm, som erstatter det lille filteret. Slangen har jeg festet ned mot bakken. Det er ikke skadelig å bare ha slange uten filter her da? Lukten ble i hvert fall borte:)

 

Det SilentNET sier er ikke en dum tanke, å flytte hovedfilteret ned til fronten - ved grillen. Kan jeg bare bruke det alu-røret som jeg i dag bruker til lufte rør? Eller må bør jeg har et annet rør?

8355442[/snapback]

 

Du kan i utgangspunktet bruke hva som helst. Sålenge det er tett da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...