Gå til innhold

formatere win98 - "ingen tilgang til registeret"

Anbefalte innlegg

Windows knapp+R (eller K muligens hvis det er norsk windows). Eventuellt trykk "Kjør" i start menyen

Skriv inn "dxdiag" og trykk ok. På Display kategorien vil det stå hvilket skjermkort du har

Lenge siden jeg har brukt win98 så ikke helt sikker på om det er annerledes i XP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror denne maskinen er en sånn alt-i-ett. det eneste som er satt på hovedkortet er ram-brikkene.

jarmo: hva trenger jeg nettverkskortdrivere til? denne maskinen skal ikke kobles opp mot et nettverk eller internett. og hva er chipset? :blush:

Lenke til kommentar

litt klønete og usikker på hva du mener skriver jeg derfor ned en del og håper noe av det høres fornuftig ut.

det er en targa maskin, 6 år gammel. samsung syncmaster 753s crt monitor, os win98 se, intel celeron prosessor, 191 mb ram :w00t:

hjelper det? :dontgetit:

Lenke til kommentar

etter det jeg har fått med meg hittil er det begrenset med support/info ang så gamle maskiner som den jeg forsøker å få skikk på nå...

men jeg forstår ikke hvorfor maskinen ikke vil hente driveren den trenger fra cden som fulgte med monitoren? er en stund siden men husker ingen problemer første gang monitoren ble tatt i bruk... maskinen bare maser om at den beste driveren allerede er valgt og installert. (frustrert nå!)

Lenke til kommentar
men jeg forstår ikke hvorfor maskinen ikke vil hente driveren den trenger fra cden som fulgte med monitoren?

8141760[/snapback]

Fordi den ikke har bruk for driver til skjermen men til skjermkortet og den driveren vil den logisk nok ikke finne på CD-en til selve skjermen.

Lenke til kommentar
ok, hm. ettersom jeg ikke får til å koble noenting hverken her eller der så la jeg filen over på en cd, tok med cden til den gamle maskinen, la inn filen der og startet programmet. det skjedde hvertfall et eller annet.

det stod bl.a. "preparing to start your computer" blabla og så kom kommandolinjen (a:>) opp. der skal jeg skrive "format c:", men maskinen vil ikke ta det!  :dontgetit:  får bare beskjed om "syntax error" og "parameter not correct".  når jeg forsøker å skrive tegnet kolon : så kommer det bare opp > istedenfor. for å få tegnet kolon så må jeg trykke på "shft" og ">". hvis jeg bruker denne skrivemåten til å skrive "format c:" og trykker enter så får jeg bare "syntax error"

:dontgetit:

8135512[/snapback]

du får helt sikkert starte programmet fra cd.. men du må huske på at a og b er reserverte til disketter. c er reservert for systemdisk da er cdromen din mest sansylig d: er VELDIG usikker på dos komandoer. men mener du kan bytte stasjon ved å skrive "cd d:"

Lenke til kommentar
Fordi den ikke har bruk for driver til skjermen men til skjermkortet og den driveren vil den logisk nok ikke finne på CD-en til selve skjermen.

8142267[/snapback]

beklager at jeg er noe treg, men jeg tror ikke jeg har et separat skjermkort. :dontgetit: alt ser ut til å være innbakt i hovedkortet. det sitter bare ett kort i kabinettet (hovedkortet), bortsett fra ram-brikkene.

kjellthore: takk for feedback, men formateringen (og installeringen) har jeg fått til nå. :w00t: nå sliter jeg med driver-problemer, skjerm/skjermkort.

Lenke til kommentar
er noe treg, men jeg tror ikke jeg har et separat skjermkort.  :dontgetit:    alt ser ut til å være innbakt i hovedkortet. det sitter bare ett kort i kabinettet (hovedkortet), bortsett fra ram-brikkene.

Selv om alt er innbakt i hovedkortet, har du alikevel et skjermkort. Forsøk å se på de forskjellige chippene på hovedkortet.

Lenke til kommentar

He-he! Minner meg litt den gangen jeg selv formaterte for førte gang, det var et strev husker jeg. Det første man ha tilgjengelig før en evntuell formatering er drivere til systemet. Men all håp er enda ikke over, her er hva du bør gjøre nå.

Last ned et program som opplyser hvilket HK, skjermkort, lydkort, etc du har på maskinen. Finnes mange forskjellige, AIDA 32 for eksempel. Den er ikke stor, 2-4MB. Installer den på den aktuelle maskinen.

Deretter er det bare å google etter de riktige driverne.

post-12183-1173792885_thumb.png

Lenke til kommentar

tusen takk, karasjok! :thumbup: dette løste problemet med skjermen! :)

jeg brukte det samme programmet til å lete opp driveren til lydkortet. etter mye om og men fant jeg den jeg trengte, men etter installeringen av den driveren så får jeg bare blåskjerm ved oppstart og feilkodene som følger

"et upprettelig unntak OE oppstod ved" og så numrene:

0028:00000013

0028:00700465

0028:c0030d64

0028:f000ec59

0246:014747fb

installeringen av lydkortdriveren gikk ikke akkurat smertefritt, så det må være den driveren det er noe galt med. den var vanskelig å finne, men til slutt fant jeg den her: http://members.driverguide.com/driver/deta...?driverid=21043

tipper jeg må forsøke å installere driveren på nytt, men hvordan får jeg gjort det når maskinen ikke lar seg starte opp? :dontgetit::hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...