hean Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Laget ett skjema med en input name="fornavn". Deretter skulle jeg teste og skrive ut de to variablene $_POST['fornavn'] og $_GET['fornavn'] med følgende kontroll: if (isset($_GET['fornavn']) && ($_GET['fornavn'] != "")){ echo "Test av GET"; } if (isset($_POST['fornavn']) && ($_POST['fornavn'] != "")){ echo "Test av POST"; } De to strukturene sjekker først om variabelen er satt, deretter at den ikke er tom. Går testen igjennom skrives tekststrengen ut. Problemet her er at det er kun "Test av GET" som skrives ut ikke testen av POST. Kan noen forklare hvorfor? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Hei, bruk !empty() istedet. For at post-nøklene skal settes, må formen sendes med method="post". Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Hei, bruk !empty() istedet. For at post-nøklene skal settes, må formen sendes med method="post". 8128315[/snapback] Takker for svar men forstår ikke helt hva du mener. Hvordan bruker jeg !empty()? Er method="post" en attribut som jeg setter i <form>-taggen? Edit: Skrev inn method="post" i form slik: <form method="post"> Post vil likevel ikke fungere Edit2: Satte inn !empty() og det fungerer men fremdeles vil IKKE POST fungere Endret 11. mars 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Problem løst men nytt spørsmål dukket opp! Det løste seg når jeg satte inn action="index.php". Siden det var samme fil med andre betingelser som skulle behandle informasjonen trodde jeg at jeg slapp å legge til "action"-attribettet. Det virket da med GET men ikke med POST. Når jeg la til action="index.php" da virker POST men ikke GET.... for meg virker det litt rart men kan ha sammenheng med informasjonen de forskjellige metodene gir på adressefeltet. Kanskje noen kan forklare dette fenomenet Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 lær deg html før du prøver deg på php. Ikke vondt ment altså. kan være at du bare forklarte litt dårlig Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Du kan ikke bruke både $_GET og $_POST for å få info fra samme skjema. Du kan bruke $_REQUEST for å få info fra flere skjemaer ($_REQUEST henter fra både $_GET, $_POST og $_COOKIE). Så med andre ord: Du kan ikke ha både $_POST['fornavn'] og $_GET['fornavn'] hvis du har kun et skjema Lenke til kommentar
Svish Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) bruker en $_REQUEST er det lett å tukle med skjemaer og sånt. i hvert fall lest at en bør unngå det.. $_GET henter variabler fra addresselinja. så du kan skrive index.php?melding=hei og i index.php: PHP if(!empty($_GET['melding'])) echo htmlspecialchars($_GET['melding']); $_POST bruker en til forms. selv om en kan bruke get der også. men post er det greieste. get har en størrelsesbegrensing også tror jeg.. sier det ofte her, menneh.. PHP Manualen er kjekk å slå opp i: http://no2.php.net/manual/en/tutorial.forms.php Endret 11. mars 2007 av Tussi_qwerty Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 lær deg html før du prøver deg på php.Ikke vondt ment altså. kan være at du bare forklarte litt dårlig 8128830[/snapback] Grunnen er vel en PHP-feil, i action skal man oppgi navnet på filen som skal kjøre resultatet av skjemaet. Siden samme script eller fil skulle kjøre resultatet av dette skjemaet trodde jeg å legge inn attributtet action var unødvendig. Dette var rett med bruk av GET men feil hvis jeg skulle bruke POST. Grunnen til at jeg kan bruke samme script til behandling av resultat til å vise skjema er på grunn av strukturen. Så i bunn og grunn er det vel PHP-kunnskapene som ikke er helt oppdatert og ikke html. Likevel er det en god del hull i html-kunnskapene mine også. Om jeg ikke kan alle taggene og attributtene utenat i html så ser jeg ingen grunn til ikke å prøve seg på PHP. Det er nettopp slike meninger som gjør at mange ikke tør å prøve seg på PHP. Min mening er: Kan du grunnleggende HTML kan du også prøve deg på PHP og utvikle sine kunnskaper om PHP og HTML parallelt. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 da forsto jeg deg feil. Beklager det. Grunn: bla "Er method="post" en attribut som jeg setter i <form>-taggen?" Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Du kan ikke bruke både $_GET og $_POST for å få info fra samme skjema. Du kan bruke $_REQUEST for å få info fra flere skjemaer ($_REQUEST henter fra både $_GET, $_POST og $_COOKIE). Så med andre ord: Du kan ikke ha både $_POST['fornavn'] og $_GET['fornavn'] hvis du har kun et skjema 8128961[/snapback] Enkel og grei oppklaring.... takker Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 sier det ofte her, menneh.. PHP Manualen er kjekk å slå opp i:http://no2.php.net/manual/en/tutorial.forms.php 8129464[/snapback] Har hørt om den men har ikke brukt den mye, har desverre ikke til vane å slå opp i den manualen men skal prøve å bruke den mer. Bruker w3schools en god del, mye bra og gode forklaringer! Takker Lenke til kommentar
Svish Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 seriøst, do this: gå til http://www.php.net/download-docs.php last ned engelsk HTML Help file som chm putt den i startmenyen/quick launch/desktop eller lignende (eventuelt et annet sted og snarvei på et av de stedene). altså snarvei/fila selv der du når den kjappest og greiest jeg bruker den nesten ALLTID når jeg programmerer php. er det en funksjon jeg lurer på eller noe, går åpner en bare manualen, går på index og skriver inn funksjonsnavnet for eksempel. har lært MASSE der, og har unngått mange dumme spørsmål her på diskusjon.no er jo naturligvis ting en lurer på fortsatt (som man ser ettersom jeg har posta en del her..) men syntax på funksjoner finner en oftest. greit og gå på string functions eller array functions eller sånt også, så får man liste over hva som er mulig. ofte finner en da kule funksjoner en ikke visste om fra før også da Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Du trenger da ikke laste den ned? Den finnes jo online, og jeg har lagt inn et "keyword" eller hva du skal kalle det i Firefox, så jeg skriver bare "php [søkeord]" så søker den i manualen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 da forsto jeg deg feil.Beklager det. Grunn: bla "Er method="post" en attribut som jeg setter i <form>-taggen?" 8129870[/snapback] Hehe, den er grei... likevel ser det ut som om vi har litt forskjellige holdninger til hva som skal til av grunnkunnskaper for lære PHP. Mange rygger eller ser rødt når de hører ordet HTML og/eller PHP men sannheten er at begge tingene er veldig enkelt. Holdninger om at man må kunne så mye underbygger mye av den mystiske preget webdesign, har noe jeg er litt i mot. Jo flere som bruker HTML og PHP jo bedre er det. Da blir det dumt å fremstille det som noe vanskeligere enn det det egentlig er. "Er method="post" en attribut som jeg setter i <form>-taggen?" De fleste som bruker <form> seriøst gjør det i forbindelse med PHP og ikke kun HTML, selv mener jeg at den taggen nesten er ubrukelig uten PHP. Derfor er det jo naturlig å lære grundig om den sammen med PHP. Så moralen er.... HTML og PHP er ingen heksekunst, det er bare å komme igang og resten vil gå av seg selv men litt HTML bør man kunne før man leser på PHP Lenke til kommentar
Svish Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 <form> er en html-tag, så den brukes _kun_ i html men resultatet må jo sendes til php eller noe annet serverscript greier skal det få gjort noe særlig nytte for seg. method="post" setter man i form taggen ja man _trenger_ ikke laste ned php-manualen nei, men er jo ikke _alltid_ en er koblet til internet for eksempel. dessuten så er jeg glad i index-saken i chm-fila. Og den er jo mye kjappere å slå opp i enn å bruke den online uansett om du nå har keyword eller lignende. trenger ikke å vite helt hvordan ting staves heller. pluss at når en har alle funksjonene osv i en laang liste, så ser en ofte funksjoner en ikke visste om også. nemlig Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Hva mener du med at den "_kun_" kan brukes i HTML? Alle HTML tagger kan "_kun_" brukes i HTML, det samme som PHP kommandoer kan ikke brukes i noen andre språk. Du kan blande PHP og HTML, hvis du ikke visste det (noe jeg tror du allerede visste). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå