Gå til innhold

Vhs til Dvd uten kvalitetstap?

a.4

Anbefalte innlegg

Hei,

Som mange andre sitter jeg med masse familiefilm.

Jeg har et eldre msi@nywhere tv kort, som jeg har brukt til å legge filmene på disk, og deretter brenne dem ut med meny fra Tsunami sin dvdgreie...

Problemet er at kvaliteten blir grei nok. Når jeg kobler videospilleren opp mot tven og bytter mellom mine "produserte" dvd-er og orginalbåndet, ser jeg at fargene og lyset er vesentlig bedre på det orginale videobåndet.

- Hva trenger jeg (hardware/software) for å overføre video til dvd UTEN KVALITETSTAP (eller iallefall uten synlig tap)??

Tusen takk for all hjelp!

a.4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har gjort på noen av min familie sine filmer er å bruke DVD opptaker og gode kabler mellom VHS og DVD opptaker (løse kabler er kvalitetesfiende, så finn noen som sitter godt).

Jeg foreslår at du stikker innom elkjøp ol. Og kjøper en god harddiskopptaker (DVD med harddisk, tror dette er mer stabilt enn bare DVD opptaker) og bare leverer den tilbake på deres 30 dagers returrett (sjekk at butikken har en sånn før du kjøper) om du ikke skulle være fornøyd.

Det er veldig lett å importere film fra ukryptert DVD (de du brenner ut fra harddiskopptakeren) med bla. Adobe Premiere Elements (koster ca. 1000kr sammen med Photoshop Elements, som begge er gode programmer til privat bruk).

Lenke til kommentar

Helt uten tap får du ikke. DVD er komprimert video i MPEG2-format med komprimeringstap. Hvis du hadde lagret videoen i råformat ville du sluppet komprimeringstapet, men fortsatt fått kvantiseringstap (fra analog til digital-konverteren i TV-kortet). Råformat tar forresten veldig mye plass og kan ikke spilles av på vanlige DVD-spillere.

For å få et best mulig opptak kan du gjøre to ting:

1. Kjøpe et dyrt high-end TV-kort som har veldig god kvalitet i følge tester.

2. Behandle opptaket. Dvs. bruke et videoredigeringsprogram til å bedre kontrasten og sprite opp fargene til du blir fornøyd.

Tips nr 2 kan godt brukes på opptakene du har nå for å se om det hjelper bra nok.

Redigert: Gratis videoredigeringsprogrammer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det finnes jo andre løsninger?

Bl.a pinnacle har løsninger med pcikort med koblingsboks til analoge signaler inn som du kan overføre vhs til pc på.

Har sett slike sett ligge i ulike tilbudskasser til godt under tusenlappen, og mange også i sett med pinnacle videoredigeringssoftware til en litt høyere pris.

For eksempel denne:

http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/us/P...MovieBoard+Plus

Eldre utgaver som fungerer helt greit finnes for en billig penge..

Lenke til kommentar

Jeg har testet firewire MovieBox fra Pinnacle som jeg er svært lite fornøyd med, (i tillegg til SP2 inkompabilitet) så skapte boksen forsinkelse i lyden fordi den hadde problemer med å konvertere frames som var veldig skurrete (sånn man finner på gamle kasetter).

Ved bruk av DVD/harddisk opptaker blir ikke kvaliteten synlig endret hos meg, men det kommer jo selvsagt litt an på størrelsen på TVen og kvaliteten på chippene, jo flinkere TVen er til å vise det den får inn, jo lettere merker du småfeil.

Jeg mener at bruk av HDD opptaker er vesentlig lettere fordi man da slipper at PCen er opptatt (belastning av PC under opptak fører i verste fall til framedrops), samt de fleste har en så simpel løsning at selv mamma greier å bruke den. ;) Er dessuten kjekt å kunne ta opp TV programmer, samt TimeShift uten problemer.

Ta med videokameraet ditt (med en film som ikke er ultrapersonlig, gjerne filming av planter og dyr) til en elektronikkbutikk og si at du vil teste opptakskvaliteten på DVD/harddiskopptakerne (fint om de har samme TV som deg å teste på).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...