Husam Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Når propaganda blir nevnt tenker de fleste av oss antageligvis på kommunismen og fascismens storhetstid. Men i hvilken grad blir vi utsatt for propaganda i dag? Er det noe vi må bli mer bevisst på synes dere? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg lukter en lekse som skal være levert mandag. AKIRA Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Etter at Propaganda ble slukt av NA24.no er propagandaen litt mindre synlig. http://www.propaganda-as.no/ Lenke til kommentar
Husam Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 AKIRA: At spørsmålene har utgangspunkt i en skoleoppgave er riktig, men det er nok langt mer omfattende enn et spørsmål til mandag. Jeg skal produsere et bilde i 3D med propaganda som tema, og vil heller jobbe med noe aktuelt enn de tingene jeg nevnte. Jeg har en del idéer selv allerede, men ikke noe som vil fungere perfekt ennå. Hovedpoenget mitt med denne tråden er vel å skaffe inspirasjon og kunnskap fra dere. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Har du TV? Ser du på den? Hvis du svarte ja på disse to spørsmålene begynner tampen å brenne .. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 propaganda utsettes du for daglig. Mye av den er relativt uskyldig, mens annen er av med alvorlig art. All reklame er jo former for propaganda. Også finnes det mye politisk propaganda i meida o.l. Ofte ønsker man at politisk propaganda ikke skal bli avslørt som det det nettopp er, og istedenfor endre personers sinn ubevisst. TV2 føler jeg er en kanal som liker FrP godt, iallefall utfra Holmgang og Tabloid. Nrk ligger kanskje mer til venstre.. I et fritt land som Norge er forresten ikke all propaganda lov. Du har f.eks. ikke lov til å oppfordre/reklamere for militærnekting (siviltjeneste). Heldigvis er det utrolig masse propaganda på hvor flott det er i militæret, og idag er det få som har guts til å søke om siviltjeneste uansett Dette var et eksempel, det finnes mange fler eksempler på propaganda. Selv hadde jeg selvfølgelig ingen propaganda med dette innlegget. Men jeg fikk økt postcounten min =) Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Skrev nettopp et innlegg om propaganda i tråden om global oppvarming rett utenfor døren. La merke til hvordan i nyhetsoppslag i TV2 i dag, at de snakket om hvordan ungdomspartiene ville ha felles klimaplattform og bla bla, og at de viste bilder fra flommer som ikke hadde noe med saken å gjøre. Det vil jeg påstå kan være en form for manipulasjon selv om de som står bak kanskje ikke bevisst går inn for det, så har media den effekten på oss rett og slett fordi vi er vant til å ta det nyhetsprogram sier for god fisk, uten å tenke kritisk. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Tja, man har jo sky news? Ellers er det mye produsert mye propaganda om Irak-krigen, akkurat nå handler det om å dysse ned skandalene og å skape suksesser på papiret. Det er hvertfall det jeg tenker på, når jeg blir spurt hva propaganda er i dag. Ellers kan man kanskje si at endel rike mennesker i Norge bruker Se og Hør og andre sladreblader til å spre propaganda om hvor sympatiske de er. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 "Skjult" reklame i videoer, og serier er propaganda. F.eks. når damene i Frustrerte fruer snakker 5 ganger om ene damas nye Mazda xxx er det skjult reklame... Mazda sponser da serien for å nevne akkurat denne bilmodellen så og så mange ganger i løpet av en episode. Det er propaganda i vårt samfunn. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Hmmm, ok. Men hva er forskjellen på propaganda og reklame da? Jeg ville ikke sagt at produktplassering av mazda i en TV-serie er propaganda. Når den amerikanske hæren gjør om handlinger i filmer mot at de låner bort utsyret sitt, vil jeg si det er propaganda. Jeg har alltid sett på propaganda som reklame for meninger/politikk framfor et kommersielt produkt, og med mål om å faktisk forandre oss som mennesker. Er det jeg som tar helt feil? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det er skjult propaganda. Reklame skal være så synlig at du skal kunne velge å si ja eller nei til det (gjennom å velge bort reklamen eller å tenke selv). Er reklame gjemt/skjult blir du nesten litt "hjernevasket" Er ikke det propaganda syns du? Delvis i hvert fall skjønner poenget ditt også. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Men reklame er jo som regel propaganda, de fleste reklamer i dag selger en livsstil og herunder medfølger det mer enn bare positivt budskap om ett produkt. Det følger vellykketthet, sex appeal, eksklusivitet og diverse andre egenskaper og holdninger som har lite med produktet å gjøre, og alt med hvordan vi som forbrukere skal leve våre liv. Man tenker lite over det, men når gjennomsnittlig tv-tid per dag per hode er på det nåværende nivå (har ingen tall, men vil tro det er rimelig høyt) blir de fleste utsatt for denne propagandaen over lengre tid og opptil flere minutter hver dag. I tillegg kommer innholdet i programmet man ser på, som ofte har en agenda som forbigår ren underholdningsverdi. Selvfølgelig er det ett definisjonsspørsmål hva som er propaganda og hva som ikke er det, men husk på at denne industrien er stor, mektig og har mye kunnskap om hva de driver med.. Selv velger jeg å ikke se så mye på tv. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det er skjult propaganda. Reklame skal være så synlig at du skal kunne velge å si ja eller nei til det (gjennom å velge bort reklamen eller å tenke selv). Er reklame gjemt/skjult blir du nesten litt "hjernevasket" Er ikke det propaganda syns du? Delvis i hvert fall skjønner poenget ditt også. 8146570[/snapback] Propaganda er agitasjon, som igjen betyr påvirkning av folks meninger. Vidt fortolket er reklame også påvirkning av meninger men den alminnelige forståelsen av begrepet er nok mer relatert til politiskemeninger, samfunnsholdninger og lignende! Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Det er skjult propaganda. Reklame skal være så synlig at du skal kunne velge å si ja eller nei til det (gjennom å velge bort reklamen eller å tenke selv). Er reklame gjemt/skjult blir du nesten litt "hjernevasket" Er ikke det propaganda syns du? Delvis i hvert fall skjønner poenget ditt også. 8146570[/snapback] Propaganda er agitasjon, som igjen betyr påvirkning av folks meninger. Vidt fortolket er reklame også påvirkning av meninger men den alminnelige forståelsen av begrepet er nok mer relatert til politiskemeninger, samfunnsholdninger og lignende! 8149387[/snapback] Er ikke reklame til for å forandre folks meninger? Og når det ikke er opplyst, og skjult reklame er det skjult påvirkelse. Ergo propaganda. Poenget er at i 2007 har ting gått lenger. Propaganda blir slått hardt ned på, og de må finne nye måter. Derfor er reklame i våres dager propaganda, for det er mye som blir solgt i reklamer, og når den er skjult inn i en film f.eks. er dette ikke noe vi har kontroll over og gjerne ikke vet kommer. Så du kan jo gjerne kalle det skjult propaganda også Endret 14. mars 2007 av pinnsvinw Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 " AMERICA IS THE BEST COUNTRY IN THE WORLD, WE HAVE THE BEST ADMINISTRATIONAL SYSTEM, THE BEST SCHOOL SYSTEM AND THE BEST SOCIETY OVER ALL. WE ARE SIMPLY THE BEST " Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Lo's kampanje i forkant av sist valg, der man kjørte på med annonser som skulle fortelle hva Frp's politikk går ut på, mens det de gjorde var å ta små utdrag tatt ut av sammenheng, og uten å vise helheten. Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Er ikke reklame til for å forandre folks meninger? Og når det ikke er opplyst, og skjult reklame er det skjult påvirkelse. Ergo propaganda. Jeg ikke enig i at reklame og propaganda er det samme. Reklame er markedsføring av et produkt for å få deg til å kjøpe det samme produktet. Propaganda er ikke først fremst rettet mot pengeboken, men holdninger og politisk standpunkt. Definisjon av propaganda i følge Caplex: propaganda (av lat. propagare, forplante, utbre), systematisk forsøk på å påvirke menneskers holdninger med sikte på å utbre bestemte ideer. Brukes til å skape og opprettholde en bestemt holdning til en pol. retning el. en person for å få herredømme over enkeltmenneskenes handlinger ved hjelp av sterke påvirkningsmidler. — propagere el. propagandere, drive propaganda. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 snapp... 8146570[/snapback] snappp... 8149387[/snapback] Er ikke reklame til for å forandre folks meninger? Og når det ikke er opplyst, og skjult reklame er det skjult påvirkelse. Ergo propaganda. Poenget er at i 2007 har ting gått lenger. Propaganda blir slått hardt ned på, og de må finne nye måter. Derfor er reklame i våres dager propaganda, for det er mye som blir solgt i reklamer, og når den er skjult inn i en film f.eks. er dette ikke noe vi har kontroll over og gjerne ikke vet kommer. Så du kan jo gjerne kalle det skjult propaganda også 8150659[/snapback] Propaganda går på hvorvidt man påvirker oppfatning om samfunnet, styresett, myndigheter, ikke om hvilke bil som er best! Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Propaganda lurer deg til å tro/skifte mening om noe du ikke har selv bestemt å få vite noe om. Noe skjult reklame gjør, så jo, det er på en måte propaganda. Selv om det selvsagt (enda) ikke er like alvorlig som "ekte" statspropaganda. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Det er ikke propaganda om "frustrerte fruer", presser inn litt snikreklame om ett eller annet bilmerke. Propaganda er politisk reklame. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå