Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstreme konsentrasjonsproblemer!.. lekser

Gjest Deppa og lei!

Anbefalte innlegg

Gjest Deppa og lei!

Hei!

Vel, jeg har utrolige problemer med å konsentrere meg.

Lekser som skal bli gjort, blir sjeldent gjort, om ikke så iallefall halvgjort.

Jeg ønsker selvfølgelig å gjøre de, men på merkeligvis ender jeg opp med å ikke få gjort de.

Hva i helvete kan dette komme av?

Folk sier jeg er lat, noe som forsovidt er greit nok at de sier.

Men jeg føler det ikke sånn, er det noe poeng i å jakte på en medisinsk grunn eller er det en bortkasta legetime?

Det er blitt en enorm påkjenning, jeg kan ikke snakke om skole med kjæresten min uten at hun blir rasende.

Dette gjør meg skikkelig trist, når jeg føler at det jeg gjør er det jeg kan.

I realfagene gjør jeg det bra, derfor mener hun jeg er lat siden alle andre fag er lettere.

Jeg gjør ikke lekser i de fagene heller, bare det jeg må på skolen.

Det har vært sånn så lenge jeg kan huske, er vel først etter at jeg traff kjæresten min jeg har merket mer til det. Siden hun bryr seg så enormt mye om dette, med karakterer og sånt.

Jeg vil jo ikke såre hun, elsker den jenta over alt på jord.

Vi er relativt unge enda, og vi snakker om å flytte sammen og hvordan det en dag blir å få barn og alt sammen. Så jeg vet hun er glad i meg, og det sårer sykt at hun sier jeg driter i hun ved å ikke få gode karakterer.

Alle sier jeg kan hvis jeg "vil", kan noen definere "vil" for meg?

Jeg er sikker på at det er noe mer til det enn at jeg er "lat", men det vil ikke kjæresten min høre på.

Kan jeg bare slå meg til ro å innse at jeg er en lat jævel?

(Noe jeg egentlig ikke har noe tro på, f.eks på jobb kommer jeg aldri seint, gjør en god jobb, sjeldent feil osv. )

Kanskje det er psykisk, ikke vet jeg.

Skole og meg har aldri funket, så lenge jeg kan huske.

Ble mobbet en del på barneskolen, og var stort sett aleine de 10 første åra på skolen.

Kanskje derfor jeg har inntatt en passiv "overleve" modus når jeg er på skolen. :cry:

Jeg burde skrive litt til på en oppgave jeg må få levert i dag, håper jeg får gjort det.

Er helt facsinert av meg selv, jeg må være mongo eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hsuk at alle mennesker er forskjellig, det er ingenting som tilsier at et menneske sakal sitte iro i flere timer å kikke i en bok. Jeg liker det ikke selv og ofte så finner jeg på noe annet, derfor jobber heg som tømer nå.. det er et aktivt abeid der karakterer ikke er så forbannade farlig, så lenge du står på og jpbber hardt. Og har lite fraver.

Hvor gammel er du egentlig? har du valgt en yrkesretning enda?

Btw, du er ikke mongo da for pokker...

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar
Gjest Deppa og lei!

Vel jeg fyller snart 20.

Går VGS, allmenne.

Ikke tenkt for mye på hva jeg vil videre.

Mulig jeg ikke er mongo, eller hehe.

Jeg har muligens en rar sykdom min onkel, mor og søster har.

Men den skal ikke virke inn på huet iallefall hehe.

Det er bare så rart syns jeg, at jeg finner det så ekstremt vanskelig å gjøre lekser.

Alle andre klarer jo det fint, selv om de ikke liker det.

Jeg må finne på noe, stresser meg sykt at det tærer på forholdet, gir meg sikkelig angst for faen.

Lenke til kommentar

Vel, almenn er kanskje ikke retningen for deg. Det er antagelig ikke bare lekser som du sliter med, men å sette igang med alt teoretisk. Det er nok flere som sliter med å gjøre lekser enn deg. Men åssen karakterer er det du får egentlig? er det sp du stryker i enkelte fag eller?

Hba er det du gjør istedenfor lekser a?

Lenke til kommentar
Gjest Deppa og lei!

Vel det går litt i data.

Karakterene mine så langt er vel:

Spansk: 3

Norsk: 3

Norsk muntlig: 3

Nynorsk: 3

2KJ: 5

2FY: 5

2mx: 4

Gym: 4

Geografi: 3

Historie 3, eksamen 5

Litt kaffe nå, så kanskje jeg får gjort det jeg skal.

Norsk er bare ikke faget mitt, skrive liker jeg ikke.

Påvirker også historie, geografi og spansk som man ser.

Er ferdig med kjemi og historie allerede.

Motivasjonen går bare så utrolig opp og ned.

De åra jeg rota vekk på yrkeskolen varierte karakterene mellom 1 og 6.

Allmenn har jeg vært skeptisk til, men det bare der jeg havnet.

Stryke gjør jeg nok ikke, men allikvel.

Lenke til kommentar
Det er blitt en enorm påkjenning, jeg kan ikke snakke om skole med kjæresten min uten at hun blir rasende.

Det er der problemet ditt ligger...

Snittet mitt på vgs var omtrent samme som ditt og jeg gjorde og gjør så godt som aldri lekser med mindre jeg absolutt MÅ og da skjer det rett før innlevering halvferdig.

Dette er ikke ett problem, det er en taktikk. Problemet ditt er at kjæresten din trekker deg ned og kritiserer deg. Sett hun på plass.

Lenke til kommentar
Folk sier jeg er lat, noe som forsovidt er greit nok at de sier.

Men jeg føler det ikke sånn, er det noe poeng i å jakte på en medisinsk grunn eller er det en bortkasta legetime?

Kanskje det er psykisk, ikke vet jeg.

Er helt facsinert av meg selv, jeg må være mongo eller noe.

8128083[/snapback]

Det er viktig å vite at ingenting er gale med deg.

Du er ikke mental eller psysisk syk i noen som helst form.

Jeg anta at du er en person rundt 16-18år kanskje litt yngre eller eldre.

Å være trøtt og "litt lat" er en ganske normal fenomen rundt alderen din.

Det er gjerne hormonene og livstilen som spille litt med deg.

Selvfølgelig variere det fra person til person; basert på deres bakgrunn, kultur, inspirasjon osv...

Her er et par råd:

De ekstra mentaler krefter kan oppnåes med litt trening (Jogging, musikk spilling)og vitamin. (Gjerne fra frukt)

Husk å sov riktig: altså rundt 9-10 tiden hver kveld.

Ikke stress deg selv med f.eks. voldspill, tv eller mat før sengetid

Spis sundt. (mye grønnsaker, frukt og mindre fett)

Studer i andre omgivelser f.eks i et offentlig bibliotek.

Fokuser. (gjerne på det du liker.) Hva "andre synes" er ikke et fokus point.

Husk på norske skoler, består karakteren av 80% arbeid og 20% trynefaktor.

Så lenge du "klarer" det du kan, så skal du være fornøyd.

Vær deg selv, men "blir" en bedre selv. :thumbup:

Lykke til

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Deppa og lei!:

Du er nok ikke alene. Dagens skole har et press med arbeid som langt fra alle takler. Om det er for mye for dem, konsentrasjonsproblemer varier. En ting er i hvertfall sikkert. Kjæresten din hjelper deg ikke med å bli sint og trekke deg ned. Forklar henne at det er vanskelig.

Du er ikke den eneste som sliter med skolen, gjør det selv. Jeg ville snakket med helsesøster for å se om du har konsentrasjonsproblemer(selv om det er langt langt fra sikkert at du har det).

Uansett:

-Tren, det gir overskudd

-Snakk med lærerene, se om de kan hjelpe deg

-Ikke prøv å bruke ALL tid på skole, de funker ikke i lengden uansett, å ha det gøy... om det så er å være med folk eller andre ting er faktisk viktig

-Ikke få dårlig samvittighet for at du ikke føler du gjør det godt nok, det hjelper ikke

-Belønn deg selv når du gjør det bra

-Sett (realistiske, men likevel utfordrende) mål som du prøver å oppnå

-Ver realistisk med deg selv, du kan ikke være best i alt. Se på det positive. (Utifra karakterne dine så virker til å være en jævel i matte, ... selv har jeg det omvendt. )

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Det at du får såpass gode karakter i realfagene viser kanskje at du bør gå i retning av å velge et studie som legger hovedvekt på realfagskarakterene dine, og legger det andre til side. Det at du presterer godt i matte, kjemi og fysikk er iallfall veldig bra, og du kan mulignes ha godt av å studere i utlandet der de legger fokus på dine realfagskarakterer=). Kjenner mange som jobber ræva av seg med de andre fagene og får forholdsvis gode karakterer, men likevel når de ikke så langt som du har gjort i realfagene. Stå på sier jeg bare!!

Innlegget mitt ble kanskje litt irrelevant i forhold til problemene dine, men ville bare påpeke at du er langt ifra å ikke komme deg noe sted her i livet! :thumbup:

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problem som deg trådstarter. Går VG 1, almen og jeg burde egentlig jobbe ræva av meg for å få brukbare karakterer, og ikke minst et godt grunnlag for VG 2 og 3, men jeg orker ikke å gjøre en dritt. Presset ble for tøft, leksene ble det for mye av og prøvene for vansklige, så jeg rett og slett bare ga opp.

Jeg gikk ut av ungdomskolen med et flertall femmere, og resten firere, men nå blir jeg lykkelig så lenge jeg står, hvilket er tragisk. Jeg har ingenting å bedrive i fritiden min, men alikevel orker jeg ikke å jobbe med skolen, jeg sitter heller å kjeder meg.

Akkurat som deg, så skulle jeg virkelig ønske jeg gjorde det bedre på skolen, men av noe som kan virke som en psykisk grunn, så orker jeg ikke å jobbe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...