Pug Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Jeg har tenkt å prøve å bygge et lite trekabinett, slik at jeg kan bruke litt gammel hardware som en slags server/mediaPC. Men hva trenger jeg å kjøpe inn? Dette er det jeg har tenkt å bestille fra microplex: 2x Cooltek vifte, 41m³/time, 12 dB(A) ---> Følger det med skruer for å feste viftene? 2x Grill, 92mm, Standard, Chrome 1x Filter m/monteringsramme, 92mm 2x Vifteskruer, Chrome, 10mm, 4 stk. ---> Følger det med skruer for å feste grillene? 2x Vifteskruer, Sort, 4 stk. 1x Adapter, 4- til 3-pins kabel 1x Adapter, 3- til 4-pins kabel Det jeg er litt usikker på er adapterne jeg skal bestille. Hovedkortet mitt har en ekstra 3-pins strømkontakt, men jeg har tenkt å sette inn 2 vifter, dermed må jeg ha et adapter. Jeg er usikker på hvilket av de to adaptrene jeg trenger, 4- til 3-pins kabel høres jo rett ut, men bildet ser galt ut. Bildet på 3- til 4-pins ser rettere ut. Uansett, de koster bare 19,- pr stk, så jeg bestiller bare en av hver for å være sikker tror jeg. Det jeg også trenger er hovedkortfester, i tillfelle jeg ikke kan bruke de fra det gamle kabinettet. Hvor får jeg kjøpt 9x hovedkortfester? Slike man har under hovedkortet, og skrur skruene inn i. Endret 11. mars 2007 av Pug Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Følger ikke med skruer til vifte. Grillene plasserer du på utsiden av viftene og skrues fast med de samme skruene som skrur vifta på plass. Hvis du skal ha et trekabinett (som gjerne er litt tykkere enn 1mm stål, trenger du ikke vanlige vifteskruer, men du må da måle selv og finne ut av hvor lange du skal ha. Disse kjøper du da på din lokale sjappe... edit: De 9 "hovedkortfestene" som du kaller det heter avstands-stykker. Disse følger som vanlig med kabinettet. Og gjerne følger det med alt for mange. Kanskje du har noen selv, spør noen kamerater. Ellers kan du FÅ noen av meg mot at du betaler porto. Endret 11. mars 2007 av jalejale Lenke til kommentar
Pug Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Takk for svar Ja, tenkte på avstandsstykker. Har ikke funnet noen jeg har til overs, så jeg er rimelig avhengig av at det gamle compaqkabinettet (som hardwaren står inne i nå) har slike da. Det kan se ut som om at det har det, men jeg er ikke 100% sikker på at de er brukbare. Takk for tilbudet, kan hende jeg sender deg en PM etter hvert Det jeg har tenkt å gjøre er å skru disse avstandsstykkene direkte inn i treet. Jeg får ikke brukt noe fra det gamle compaqkabinettet, fordi det er laget i massivt metall, og jeg har ikke redskaper for å skjære det ut. Det skal vel gå bra å feste avstandsstykker direkte i ei treplate? Har tenkt å bruke hobbyplank, det er vel ca. 150 til 200m tykt, eller noe sånt. Jeg har tenkt å feste viftene på innsiden av treplata, og feste viftegrillen på utsiden. Slik blir det (forhåpentligvis) seende bra ut. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Først vil jeg anbefale deg å gå inn på Forum > Hardware > Brukerbidrag > Arbeidslogger. Der ser du etter "Min nye pc - trekabinett" av I.A.G. Han har laget egne festeanordninger for HK uten HK-brett. Ellers kan du jo også kjøpe Lian-Li-brett på Microplex. Har du nødvendig verktøy som skikkelig sag, stikksag og overfres, samt drill og slikt? Goscinny Lenke til kommentar
Pug Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Har sag (vet ikke om den er skikkelig da, men men), stikksag (billig sak fra obs! bygg, men funker sikkert) og drill (nok en billig sak, men men). Har ikke overfres. Vet ikke engang hva det er Er det viktig eller? Hva ellers trenger jeg av verktøy? Tror jeg kan få lånt det nødvendige utstyret fra noen... Leste den arbeidsloggen også, virket bra det. Eneste jeg lurer på er hvor I.A.G. fikk tak i de der skruefestene han banket inn i treet, så sender han en PM og spør jeg. Forresten, tror du det er mulig å feste utvidelseskortene (altså lydkort/skjermkort/nettverkskort) rett i treverket, og ikke bruke en slik metallramme? (Tviler sterkt på at jeg får løs den fra compaqkabinettet). Tenker på å skjære ut 3 stk rektangler i akkurat passe størrelse, og skru de fast direkte i treet der de har skruehull, og feste de nederst vha. en list eller noe (altså ha den biten som er litt avbøyd festet mellom treverket og en slags list av noe slag). Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Overfres kan for eksempel runde av kanter, eller brukes til å lage et område i treet litt lavere. Sjekk arbeidsloggen min og det innlegget om viftestyring. Der ser du at jeg har brukt overfresen flittig. Goscinny Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Vært inne på denne tanken selv. Hvordan ser du for deg å feste PSU og DVD-RW? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Håper selv på å få lagd meg et Cube trekabinett av 14mm tykke sponplater eller noe sånt Da kommer jeg nok til å lage en ordning så jeg kan feste HD og andre optiske enheter med O-ringer Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Hvorfor feste for eks dvd-rom med O-ringer Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Fordi når de begynner å snurre så bråker de noe J.... Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 jaja, men hvorofte er det man bruker de da? Bruker dem så og si bare når jeg skal innstalere noe.... Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Vel hater å høre på DVD spilleren når jeg egentlig skal se på en film blant annet Men nå er vi begge to alt for mye OT her jonas_blomster :skjerpings: Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Stemmer Men tror ikke at du trenger så veldig mye mer utstyr. Tre er jo som kjent ganske lett å jobbe med. Dremel er jo alltid veldig praktisk, men ikke nødvendig. Tror du skal få kjøpt de skruefestene på for eks jernia eller clas ohlsen. Og TROR ikke at det blir noe problem å skru utvidelseskortene rett i treverket. Men er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
jonas_blomster Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Stemmer Men tror ikke at du trenger så veldig mye mer utstyr. Tre er jo som kjent ganske lett å jobbe med. Dremel er jo alltid veldig praktisk, men ikke nødvendig. Tror du skal få kjøpt de skruefestene på for eks jernia eller clas ohlsen. Og TROR ikke at det blir noe problem å skru utvidelseskortene rett i treverket. Men er ikke helt sikker. Og litt offtopic, kan jo skru ned hastigheten på drevene litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå