Gå til innhold

Er Canon Powershot S3 IS det rette for meg?

Anbefalte innlegg

Kan først fortelle at jeg er amatørfotograf, med lite peiling på kamera. Men har kikket meg rundt en stund nå for å sondere markedet, og ikke minst for å prøve å bli noe klokere. Føler at jeg ikke blir klok nok, og håper derfor det er noen som har bra peiling her, og som vil hjelpe meg litt.

Mine bruksområder vil være:

1. Bilbilder

Har planer om å ta bilde av biler, ofte i bevegelse (banekjøring). Er det vidvinkel som trengs da?

I følge prisguiden er vidvinkel til s3is oppgitt til 36 (35 mm), mens for eksempel Canon Ixus 850is har 28 (35 mm). Hvor mye har dette å si? Mener jeg har lest at det kan være stor forskjell.

Ellers vil jeg tro at opptikken spiller en viktig rolle i denne sammenhengen. Store forskjeller mellom s3is og 850is? Er den dårligere på s3is siden den har så mye optisk zoom?

2. Naturbilder

Ser for meg at den digitale zoom'en kan være grei å ha her. Ellers tar vel stort sett alle kameraer fine naturbilder. Men setter zoom litt høyt siden jeg går en del i fjellet.

Leste gjennom brukererfaringen til s3is i prisguiden og la merke til noen negative sider som jeg ikke helt skjønner. Er dette noe som er negativt med tanke på mine bruksområder?

- en del brus ved iso 400

- "Wash out" i lyse partier relativt fremtredene

- Budsjettet mitt tillater meg å kjøpe et kamera for maks 4000. Digitalt speilrefleks er av den grunn uaktuelt.

- Størrelsen på kameraet har ikke så mye å si, men helst ikke større enn hva s3is er.

- Megapixler må være over 5, men det har jo alle nye kameraer nå vil jeg tro.

- Skjerm er ikke så viktig, 2" holder godt.

Ble en haug med spørsmål dette her, men er Powershot s3is det rett for meg? Fins det andre og bedre alternativer i denne prisklassen?

Takker så mye for hjelpen.

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres bra ut.

Hvor viktig er vidvinkelen?

8127745[/snapback]

Noen fremhever vidvinkel (minst 28 mm) som helt avgjørende. Min egen erfaring tilsier at så lenge hovedbruksområde ikke er innendørs eller typisk byfotografering, så holder det lenge med 36 mm.

Hvis du senere føler behov for mer vidvinkel, er det mulig å kjøpe adapter og vidvinkelkonverter til S3 IS slik at du kommer ned i en vidvinkel på 28 mm. Du har da et imponerende brennviddeområde på hele 28-432 (35 mm).

Har ikke selv erfaring med å ta bilde av bilsport, men vil tro at du har mer bruk for tele enn vidvinkel her. Rask lukkertid vil være avgjørende og dermed behov for best mulig lysforhold. Husk at dette vil være mer kritiske faktorer jo mer du zoomer inn. Lykke til.

Her

Lenke til kommentar

Når det gjeler punktet om "brus ved ISO 400", er det ikke akkurat noe særegent for dette kameraet. Det gjelder de aller fleste kompakte, og det skyldes at bildesensoren på kompakte er knøttliten, de fleste er ca. 7 x 5 mm. Prøv å tenke deg 7-8 milloner bildepunkter på den lille flekken. På speilrefleks er de mest populære kameraene utstyrt med en sensor på ca. 15 x 22 mm. Tegn opp disse to størrelsene, og se hvor mye mer lys det slipper til på så mye større plass med samme antall bildepunkter. Men nå var ikke det poenget, da du ikke skal ha speilrefleks, det var bare en kort forklaring. Men for å få mer lysfølsomhet på de stakkars små kompakte, kan man øke ISO-følsomheten. På filmbaserte kamera betydde det en mer lydfølsom film, men med grovere korn. Pp digitalkamera gjøres det ved å øke forsterkningen på signalene fra sensoren, omtrent som på en lydforsterker. Men hva skjer når man øker lydforsterkningen? Jo, da øker også støyen i bakgrunnen tilsvarende. På kameaet er det tilsvarende støy, og det synes som uønskede prikker/grums i bildet. Og det er svært få kamera i kompaktklassen som kan levere gode bilder ved ISO 400. I beste fall 200. Men å sammenlikne S3IS med Ixus blir også litt ujevnt, da S3 har betydelig større og bedre optikk en lommekameraet. Du kan også gjøre mye mer manuelt med S3, så til ditt bruk vil nok dette være ypperlig for deg.

Lenke til kommentar

Utrolig godt forklart! Tusen takk for forklaringen.

Forstår godt at speilrefleks hadde vært det beste for meg, spesielt med tanke på rask lukkertid og innslipp av lys. Men som amatørfotograf prøver jeg meg først med et greit kompaktkamera, så får jeg heller ta tiden til hjelp og se om behovet for speilrefleks vil komme.

Skal bli spennende å endelig få et skikkelig kamera. Gleder meg.

Lenke til kommentar

Hei igjen og lykke til med Canon S3 IS. Har selv bestilt et i en lokal fotobutikk etter lang vurdering av et kamera som passer til mitt bruk.

Har lest mange gode innlegg fra Manskow på dette formumet i flere år. Han er nok mest tilhenger av litt større ultrazoom-kamera som Olympus og først og fremst Panasonic :) , men holder en seriøs profil når han også uttaler seg om andre tilsvarende kamera som f.eks S3 IS og Fuji.

Panasonic skorer høyt på mange felt, men for min del var summen av fysisk størrelse (lite), fleksibel lcd skjerm, optisk bildestabilisator, god makro og videofunksjon avgjørende for mitt valg av S3 IS. Lett tilgjengelig kamera med stort bruksområde til friluftsliv uten at det ligger nedpakket i sekken er mitt utgangspunkt. Da får jeg heller leve med manglende manuell fokus/zoomring og noe svakere lcd og søker i skarpt sollys.

Her

Lenke til kommentar

Godt å høre enda flere anbefalinger, da jeg faktisk har bestilt kameraet. Så da er valget tatt.

Toa: Mye bra bilder ser jeg. Bildet "Ut på tur, sint & sur...", hva har du gjort i PS for å få det slik?

Lenke til kommentar
Har lest mange gode innlegg fra Manskow på dette formumet i flere år. Han er nok mest tilhenger av litt større ultrazoom-kamera som Olympus og først og fremst Panasonic  , men holder en seriøs profil når han også uttaler seg om andre tilsvarende kamera som f.eks S3 IS og Fuji.

Takk for det (rødme..).

Joda, mine favoritter har jeg vel skjult dårlig. Men det skal også sies at de to ultrazoomkameraene jeg har hatt fra Olympus faktisk var/er på størrelse med Canons S2/S3-kamera. Men da jeg fikk mitt første, C-700, hadde ikke Canon kommet skikkelig på banen med sin serie, så derfor ble det også etterkommeren C-750 på meg. Desverre hadde de åpenbart få idédugnader på fabrikken, for da neste modell, C-765 kom, og senere SP-500, hadde de f.eks. fortsatt ikke tenkt på at noen faktisk setter pris på vridbar skjerm. Derfor ble nok Canons S1/S2/S3-serie populær, og med sin perverse makro på 0 cm har jeg ingen problemer med å anbefale dette der det kan se ut som det rette for den som spør. Jeg har beholdt mitt gamle C-750 som jeg fortsatt har som supplement til det store til de tilfellene det har sine fordeler. Alt til sitt bruk, en nybegynner vil kanskje også etterhvert begynne å titte på større kamera etter litt mer erfaring på baken.

Ellers skal det jo også nevnes at Olympus nå har kommet meget sterkt tilbake med sin nye SP-550 med monsterzoomen på 18x, fortsatt i et relativt beskjedent hus. Også verd en titt.

Lenke til kommentar
Godt å høre enda flere anbefalinger, da jeg faktisk har bestilt kameraet. Så da er valget tatt.

Toa: Mye bra bilder ser jeg. Bildet "Ut på tur, sint & sur...", hva har du gjort i PS for å få det slik?

8144123[/snapback]

Det bildet er tatt med Sony DSC-W1 (mitt forrige kamera). Gjort svart hvitt (med et snev av sepia), og blurret bakgrunnen (merket bakgrunnen + blur). Var noen år siden, så jeg husker ikke alle detaljer, men ganske standard opplegg kan man si. Kunne nok gjort det en del bedre idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...