Gå til innhold

Ekstern eller intern?

Anbefalte innlegg

Hei sann!!

Skal nå kjøpe meg en harddisk til, har en 160GB SATA2 inne i maskinen nå.. Og vurderer en harddisk til, som jeg skal ha bare sanger, bilder, og sånn på, slitsomt når jeg har alt på samme disk som windows, fordi når jeg formaterer da, så forsvinner jo alt... Men hva mener folk her jeg bør kjøpe, intern eller ekstern??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei sann!!

Skal nå kjøpe meg en harddisk til, har en 160GB  SATA2 inne i maskinen nå.. Og vurderer en harddisk til, som jeg skal ha bare sanger, bilder, og sånn på, slitsomt når jeg har alt på samme disk som windows, fordi når jeg formaterer da, så forsvinner jo alt... Men hva mener folk her jeg bør kjøpe, intern eller ekstern??

8127247[/snapback]

du burde kjøpe intern.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=130798

denne f.eks. koster ikke så mye men med mye plass.

Lenke til kommentar
okay, da kjøper jeg nok intern.. Har sett på seagate barracuda 250GB sata 2.. er denne bra?? Hvorfor ikke anbefalle ekstern? hehe, bare spørr

8127283[/snapback]

bare kjøp det du men jeg har ikke noe erfaring med de MEN, du må jo bruke en 1000 lapp ekstra som du kan bruke til noe mer nyttig..men du får bestemme selv.

Lenke til kommentar
du må jo bruke en 1000 lapp ekstra som du kan bruke til noe mer nyttig

8127458[/snapback]

Har du i hele tatt sjekket hva eksterne harddisker koster for tiden?

Eksterne 2.5" (som ikke trenger strømadapter men gir lite lagringsplass) koster fra ca 650kr.

Eksterne 3.5" (trenger strømadapter men har mer plass) koster fra ca 700kr.

Det er fordeler og ulemper med både eksterne og interne.

Med disse prisene forstår jeg ikke hvordan det kan bli 1000kr i forskjell?

Eksterne er selvsagt lette å ta med seg til andre maskiner men er tregere når det gjelder overføringshastighet.

Den store fordelen er selvsagt når det gjelder backup da det ligger tryggere på en ekstern om maskinen blir ødelagt og tar harddisker med i sluket.

Interne er selvsagt ikke lette å ta fra maskin til maskin mens overføringshastigheten er bedre, prisen er litt billigere.

Lenke til kommentar

Seagate har 5 års garanti på diskene sine. Samsung har 3. Jeg ville gått for Seagate slikt sett, om prisdifferansen er liten. Støymessig ligger de nok rimelig likt, med unntak av skrivestøy - her får ikke Seagate mye god omtale. Jeg ville også tatt med Hitachi i denne vurderingen, de er omtrent på nivå med Samsung mht støy og varmeutvikling (hvis ikke bedre - sjekk ut CinemaStar-serien), og de er bedre rustet for å tåle støt hvis uhellet skulle være ute.

Med mindre du skal flytte disken rundt til andre pcer titt og ofte, eller har ekstremt dårlig plass i kabinettet, ser jeg ikke noe stort poeng i å gå for ekstern. Husk på at du bør uansett ha det samme innholdet på to disker hvis det er noe som er viktig for deg.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Forstår ikke hva dere har i mot eksterne disker.. Hva med denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=63714 her får du mye (ekstern) disk for pengene, samt at den har eSata tilkoplingsmuligheter (altså like fort som en intern).. Fordelen: mobilitet. Ulempen: tar jo mer plass på skrivebordet enn en intern disk montert inni en allerede eksisterende pc. Det blir uansett smak og behag. Men ikke mye prisforskjell mot en intern som du kan få for rundt tusingen (for 500Gb). 4-500 kr prisforskjell da..

Endret av ccod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...