marw_the_big_headed_rhino Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg er en av de lykkelige amatørfotografer som tar masse bilder, men ikke stiller så mye på kameraet :-) Jeg ser av og til sort/hvitt bilder som er "kornete". Noen som kan fortelle meg hvordan fotografene gjør dette? B Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Jeg er en av de lykkelige amatørfotografer som tar masse bilder, men ikke stiller så mye på kameraet :-) Jeg ser av og til sort/hvitt bilder som er "kornete". Noen som kan fortelle meg hvordan fotografene gjør dette? B 8126703[/snapback] Redigerer bildet i et program på pc som regel. Som f.eks Photoshop Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Høg ISO vil gje meir korn i biletet, men du kan ogso som paalwa seier leggje til korn i etterbehandlinga. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Har Photoshop, men lurer litt på hvordan jeg skal legge til korn i bildet? Er det noen "oppskrift" for hvordan legge til dette slik at det ser litt naturlig ut? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Filter --> Noise --> Add noise. Om du føler det vert for tydeleg, kan du prøve denne metoden for å vere i stand til å tone ned effekten litt: 1. Lag eit nytt lag over biletet og fyll dette med svart. 2. Legg til noise på det svarte laget. 3. Endre Blend mode frå Normal til Screen. For å justere synlegheita til støyen er det no berre å endre opacity for det svarte laget. Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Har Photoshop, men lurer litt på hvordan jeg skal legge til korn i bildet? Er det noen "oppskrift" for hvordan legge til dette slik at det ser litt naturlig ut? 8140092[/snapback] Først kan du gå på Image>Mode>Greyscale. Så går du på Filter>Noise>Add Noise f.eks. Du kan jo prøve deg litt frem der. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Ville ikkje brukt Image mode --> Greyscale til å konvertere til svartkvitt, det er no lite fleksibelt. Denne metoden er betre. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Takk for alle tips. Skal sjekke det når jeg kommer hjem i dag! Lenke til kommentar
riktig Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Og bruk heller en av de andre grain-mulighetene hvis det skal være mer som filmkorn, siden add noise ser ut som digitalstøy (det er jo faktisk det det er). Kjør litt svak blur på støyen, så blir det enda bedre. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 test noise på photoshop, og fikk det ikke helt til. så ikke helt ut slik jeg ville ha det. Skal prøve litt blur på for å se om det blir bedre. Igjen, takk for tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå