Spartan Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Dengangen jeg bodde bodde bak Slottet, var det ikke så mange snobber og bønder. Når som "hele" området vest for sentrum er overtatt av disse, er det godt å vite at jeg rakk å flytte til Groruddalen før det var for sent Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Nordmenn gjør det samme i Spania. Vi burde ikke snakke Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Nordmenn gjør det samme i Spania. Vi burde ikke snakke Joda nordmenn klumper seg sammen flere steder i utlandet, men mener du at når dette skjer så: -Forslummes områdene mer jo høyere andel nordmenn det bor der? -Legger mange nordmenn en kraftig demper på boligprisene? -Øker kriminaliteten med nordmenn orverrepresentert på kriminalstatistikken? -Er det ikke lengere mulig for en kvinne å gå alene om kvelden uten å bli forsøkt voldtatt eller antastet av en nordmann? Min er erfaring er faktisk at norske ghettoer har den motsatte effekten. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Jeg kjenner ikke forholdene i Spania, men jeg går ut i fra at du har rett. Men det er da egentlig ganske åpenbart, krimminalitet er et økonomisk spørsmål, og har aldri vært et stort problem i de velstående kretser som flokker seg sammen i Spania. Poenget med å poengtere at Nordmenn også bosetter seg sammen med andre Nordmenn i utlandet, er at den såkalte ghettofiseringen er helt naturlig, og noe en vil oppleve verden rundt. Vist en person blir plassert i et fremmed land hvor en ikke snakker språket eller kjenner kulturen, vil de aller fleste oppsøke likesinnede. Endret 18. mars 2007 av Goz Lenke til kommentar
salah Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Jeg kjenner ikke forholdene i Spania, men jeg går ut i fra at du har rett. Men det er da egentlig ganske åpenbart, krimminalitet er et økonomisk spørsmål, og har aldri vært et stort problem i de velstående kretser som flokker seg sammen i Spania. Poenget med å poengtere at Nordmenn også bosetter seg sammen med andre Nordmenn i utlandet, er at den såkalte ghettofiseringen er helt naturlig, og noe en vil oppleve verden rundt. Vist en person blir plassert i et fremmed land hvor en ikke snakker språket eller kjenner kulturen, vil de aller fleste oppsøke likesinnede. 8183221[/snapback] Nå har jeg bodd i samme internat som CrazyKimmi, og ja, vi høyna kriminaliteten i området vi bodde i, betraktelig... EDIT: Og de fleste av oss var hvite nordmenn, bare så vi vet det, siden vi allerede har begynt å klandre på muslimer og svarte.. Endret 18. mars 2007 av salah Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Den eneste grunnen til at boligprisene synker i groruddalen er at rasistiske drittsekker ikke vil bo der hvor folk de ikke liker bor. Det er med andre ord ikke utlendingene som senker boligprisene, men rasistiske drittsekker. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Den eneste grunnen til at boligprisene synker i groruddalen er at rasistiske drittsekker ikke vil bo der hvor folk de ikke liker bor. Det er med andre ord ikke utlendingene som senker boligprisene, men rasistiske drittsekker. 8183600[/snapback] Uff da. Her er den noen misforståelser ute og går Til tross for slemme aviser som skriver dritt om enkelte områder så er ting ikke så svart og hvit. Boligprisene stiger forresten mye her i Groruddalen. Leiligheten min har f.eks. steget 50% i verdi på 2 år i følge megleren Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Syns en sånn debatt blir idiotisk. Hvis vi klager over dårlig integrering og dårlig forhold mellom nordmenn og muslimer så er jo dette bare et bidrag til enda mer elendighet og dårligere integrering. Hvorfor snakker vi alltid om det som er verst, og ikke det vi kan gjøre for og faktisk gjøre situasjonen bedre? For på denne måten så blir den iallfall alt annet enn det. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Vi må da iværtfall annerkjenne at problemet finnes! Noe de fleste nekter på. Og de som tar det opp blir stemplet rasister ( Carl I. ). Islamabad har jeg ikke hørt, men de neste hahaha:P det er så lættis at jeg faktisk har hørt de:P Dette problemet eksisterer, og dette er fakta: Jeg holder meg konsekvent vekk fra grorud, holmlia, stovner og alle de opp mot vestlig som risløkka osv. Det er ikke noe vits å være der, fordi det ender med bråk uansett hva jeg gjør. I de tilfellene jeg har havnet i bråk så er det med bare ett unntak at det ikke var utlendinger. I unntakstillfellet så var det en gjeng med drita 18-19 åringer som ikke ville fjerne seg fra fest. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Såklart skal vi ikke nekte for at det finnes problemer og vanskeligheter rundt integrering. Men måten denne tråden her har blitt startet opp på ved å se på "hva som er værst", er jo bare usaklig, hvis vi faktisk ønsker å få det bedre. Jeg forstår ikke hvorfor vi ikke kan se på de mulighetene som finnes og det positive i det, istedenfor og alltid rette synet på hva som er galt og verst med det. Det er jo bare deprimerende. Og det er veldig synd at et fåtall av kriminelle innvandrere skal få så mye plass til å regjere medie-verden som de gjør, og de som er mest skuffet over det er innvandrere selv, som vet at sannheten er en helt annen. Forøvrig har jeg vært på Stovner og andre steder i Groruddalen også, og det er ikke like fælt som alle skal ha det til. Er et ganske koselig område utenfor Oslo, og jeg får ikke det samme bilde av det område som du framstiller. Det finnes mange koselig mennesker der har jeg inntrykk av. Endret 19. mars 2007 av PureJoy Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Jeg bor i Oslo, og jeg har aldri hørt de begrepene før. Sikker på at dette ikke er noe du plukket opp på siste møte i Hvit Valgallianse? Måtte du grave dypt i den reaksjonære uvitenhetsbøtta for å finne den der? 8126577[/snapback] Med tanke på alt hatet du til enhver tid viser overfor innvandrere, synes jeg egentlig kommentaren var helt på sin plass. Lenke til kommentar
modin Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Joda nordmenn klumper seg sammen flere steder i utlandet, men mener du at når dette skjer så:-Forslummes områdene mer jo høyere andel nordmenn det bor der? -Legger mange nordmenn en kraftig demper på boligprisene? -Øker kriminaliteten med nordmenn orverrepresentert på kriminalstatistikken? -Er det ikke lengere mulig for en kvinne å gå alene om kvelden uten å bli forsøkt voldtatt eller antastet av en nordmann? 8183149[/snapback] Nå er det en masse problemer med nordmenn i Spania, så selv om ikke alle de tingene du trekker fram er like aktuelle i den norske koloni i Spania så er det en del andre problemer man kan trekke fram. Faktisk er det sånn at nordmenn i Spania i stor grad har blitt en belastning på det spanske samfunnet. Fordi noen av de nordmennene som kommer er mennesker som flykter fra livet her hjemme i Norge, og tar dermed med seg en del sosiale problemer. Man vet blant annet, at mange kvinner stikker av med barna sine til Spania, for å slippe unna saker angående omsorgsvikt de har med barnevernet i Norge. Vi vet at det er mange tusen nordmenn i Spania som motar uføretrygd fra den norske staten, samtidig som de har full jobb i Spania. Faktisk er problemet så stort at den norske trygdeetaten har åpnet eget kontor i Spania, for å sjekke hva en del av de uføretrygdede bosatt i Spania driver med. Vi vet også at det er en god del saker med kriminalitet på typiske turisteder, det er feks ikke spanjoler som driver med en god del av den svindelen norske turister blir utsatt for, men fastboende skandinaver. Tenker da feks. på timeshare svindel, og en lang rekke andre saker som kommer opp gang etter gang. Andre former for kriminalitet finner man også, mange typiske feriesteder er jo kjent for å ha enorm hyppighet av voldtekter. Disse er ofte begått av andre skandinaviske turister/fastboende. Mange i Spania er skeptisk til den norske kolonien der, og ser ikke vitsen med at de er der. Ikke legger de noe særlig penger igjen i landet heller da de har sitt eget lukkede økonomiske system, med butikker drevet av nordmenn osv. Det eneste spanierne tjener på nordmennene er eventuelle skatteinntekter av aktiviteten der, men det er ikke mye det heller da mange av de fastboende nordmennene er flinke til å snike virksomhetene sine unna beskattning. Sist men ikke minst det er ikke slik at Spania lenger er et lutfattig land som virkelig trenger at norske fastboende kommer, og egentlig finner seg i hva som helst. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Joda nordmenn klumper seg sammen flere steder i utlandet, men mener du at når dette skjer så:-Forslummes områdene mer jo høyere andel nordmenn det bor der? -Legger mange nordmenn en kraftig demper på boligprisene? -Øker kriminaliteten med nordmenn orverrepresentert på kriminalstatistikken? -Er det ikke lengere mulig for en kvinne å gå alene om kvelden uten å bli forsøkt voldtatt eller antastet av en nordmann? 8183149[/snapback] Nå er det en masse problemer med nordmenn i Spania, så selv om ikke alle de tingene du trekker fram er like aktuelle i den norske koloni i Spania så er det en del andre problemer man kan trekke fram. Faktisk er det sånn at nordmenn i Spania i stor grad har blitt en belastning på det spanske samfunnet. Fordi noen av de nordmennene som kommer er mennesker som flykter fra livet her hjemme i Norge, og tar dermed med seg en del sosiale problemer. Man vet blant annet, at mange kvinner stikker av med barna sine til Spania, for å slippe unna saker angående omsorgsvikt de har med barnevernet i Norge. Vi vet at det er mange tusen nordmenn i Spania som motar uføretrygd fra den norske staten, samtidig som de har full jobb i Spania. Faktisk er problemet så stort at den norske trygdeetaten har åpnet eget kontor i Spania, for å sjekke hva en del av de uføretrygdede bosatt i Spania driver med. Vi vet også at det er en god del saker med kriminalitet på typiske turisteder, det er feks ikke spanjoler som driver med en god del av den svindelen norske turister blir utsatt for, men fastboende skandinaver. Tenker da feks. på timeshare svindel, og en lang rekke andre saker som kommer opp gang etter gang. Andre former for kriminalitet finner man også, mange typiske feriesteder er jo kjent for å ha enorm hyppighet av voldtekter. Disse er ofte begått av andre skandinaviske turister/fastboende. Mange i Spania er skeptisk til den norske kolonien der, og ser ikke vitsen med at de er der. Ikke legger de noe særlig penger igjen i landet heller da de har sitt eget lukkede økonomiske system, med butikker drevet av nordmenn osv. Det eneste spanierne tjener på nordmennene er eventuelle skatteinntekter av aktiviteten der, men det er ikke mye det heller da mange av de fastboende nordmennene er flinke til å snike virksomhetene sine unna beskattning. Sist men ikke minst det er ikke slik at Spania lenger er et lutfattig land som virkelig trenger at norske fastboende kommer, og egentlig finner seg i hva som helst. 8185584[/snapback] Kilder? Lenke til kommentar
modin Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Kilder? 8185920[/snapback] Disse sakene tar for seg barnevernsakene + en lang rekke andre artikkler: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=232904 http://www.barneombudet.no/data/f/0/04/63/...1_0/bfd_pdf.pdf http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1644463.ece Hvis ikke så skulle det ikke ha være noe problem å ha fått med seg sakene angående økonomisk svindel, og motak av trygd fra Norge på tross av at man driver restaurant eller butikk i Spania. Da disse sakene har hvert oppe i media mange ganger. En av en lang rekke artikler om Time Share: http://property.finnspania.info/kj-pe-boli...bselskaper.html At dette foregår i stor grad, er vel noe de fleste vet. At voldtekter og andre former for kriminalitet (i forbindelse med fyll) foregår på feriesteder er det vel ingen tvil om. ps. Jeg er ikke ute etter å henge ut nordmenn i Spania, men av og til er det greit å se litt lenger enn sin egen lillefinger. Det går ann å være en tanke kritisk til hvordan nordmenn oppfører seg i utlandet. Vi vet jo feks. det at nordmenn fester en del hardere enn mennesker i de landene de besøker med alle de konsekvensene det har. Endret 19. mars 2007 av modin Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Kilder? 8185920[/snapback] Disse sakene tar for seg barnevernsakene + en lang rekke andre artikkler: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=232904 http://www.barneombudet.no/data/f/0/04/63/...1_0/bfd_pdf.pdf http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1644463.ece Hvis ikke så skulle det ikke ha være noe problem å ha fått med seg sakene angående økonomisk svindel, og motak av trygd fra Norge på tross av at man driver restaurant eller butikk i Spania. Da disse sakene har hvert oppe i media mange ganger. En av en lang rekke artikler om Time Share: http://property.finnspania.info/kj-pe-boli...bselskaper.html At dette foregår i stor grad, er vel noe de fleste vet. At voldtekter og andre former for kriminalitet (i forbindelse med fyll) foregår på feriesteder er det vel ingen tvil om. ps. Jeg er ikke ute etter å henge ut nordmenn i Spania, men av og til er det greit å se litt lenger enn sin egen lillefinger. Det går ann å være en tanke kritisk til hvordan nordmenn oppfører seg i utlandet. Vi vet jo feks. det at nordmenn fester en del hardere enn mennesker i de landene de besøker med alle de konsekvensene det har. 8187686[/snapback] Ja, vi fester også drar vi tilbake igjen. Tror du ikke at spanjolene ville tatt det som et samfunnsproblem hvis vi ble igjen og holdt på slik konstant? Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/01/04/487713.html De fire verste stedene å bo i Oslo: Stovner, Groruddalen, Holmlia, Grunerløkka... eller som vi i Oslo kaller dem... Islamabad, Kebabville, Little Pakistan og Ghæddistan. De fire beste stedene å bo har derimot svært få muslimske innvandrere. 8126563[/snapback] Nå spør jeg kanskje litt dumt men jeg skjønner ikke hva du prøver å oppnå med tråden din. Virker som om du ikke ønsker en saklig diskusjon men du har startet denne tråden kun for gi din forhåndsbestemte og feil tolkning av artikkelen. Jeg er kanskje en dum beboer av Kebabville, Little Pakistan og Ghææddistan men jeg har en annen tolkning av artikkelen. Artikkelen handler om levekårene i Oslo. Levekårene måles i følge artikkelen i bla. utdanning og inntekt; ikke hvor mange muslimer eller Pakistanere som bor der. Nå skal ikke jeg dra så langt som å kalle det rasisme men det er tydelig fra første tråden at du har problemer med invandrere og spesielt muslimer. Jeg bor i Oslo men jeg har heller ikke hørt noen av de begrepene før. At det er dannet gethoer i Oslo skyldes altså en systematisk plassering fra byens myndigheter! Og ikke minst den fordomsfulle Ola Nordmann som ikke vil bo ved siden av Ali & Co. Endret 20. mars 2007 av euroshopper Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Ja, vi fester også drar vi tilbake igjen. Tror du ikke at spanjolene ville tatt det som et samfunnsproblem hvis vi ble igjen og holdt på slik konstant? 8188029[/snapback] Mesteparten av det der dreier seg om fastboende nordmenn. Tviler på at charterturister rekker å svindle NAV på to uker. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/01/04/487713.html De fire verste stedene å bo i Oslo: Stovner, Groruddalen, Holmlia, Grunerløkka... eller som vi i Oslo kaller dem... Islamabad, Kebabville, Little Pakistan og Ghæddistan. De fire beste stedene å bo har derimot svært få muslimske innvandrere. 8126563[/snapback] Nå skal ikke jeg dra så langt som å kalle det rassisme men det er tydlig fra første tråden at du har problemer med invandrere og spesielt muslimer. Jeg bor i Oslo men jeg har heller ikke hørt noen av de begrepene før. 8188396[/snapback] Det er fordi begrepene er konstruksjoner av trådstarters fantasifulle fordommer. At han tar "vi i Oslo" til inntekt for sine brungrumsete begreper får stå for egen regning, at begrepene gir null resonans blant Oslo-borgerne i tråden, undertegnede inkludert, undergraver hans troverdighet og er med på å kaste lyse over eventuell motivasjon som ligger bak bruken. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 At voldtekter og andre former for kriminalitet (i forbindelse med fyll) foregår på feriesteder er det vel ingen tvil om. Hva slags pisspreik er dette? Har du kilder på at nordmenn er overrepresentert på voldtekstsstatistikken eller noen annen kriminalitetsstatistikk i noen deler av Spania eller har du det ikke? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Det er fordi begrepene er konstruksjoner av trådstarters fantasifulle fordommer. At han tar "vi i Oslo" til inntekt for sine brungrumsete begreper får stå for egen regning, at begrepene gir null resonans blant Oslo-borgerne i tråden, undertegnede inkludert, undergraver hans troverdighet og er med på å kaste lyse over eventuell motivasjon som ligger bak bruken. Helt enig. Jeg bor selv i Oslo og har ikke hørt om noen av disse kallenavnene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå