Ustedalen Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 I de siste 8 månedene har jeg bodd og gått på skole i USA, og det er en ting jeg synes Norge virkelig burde lære av de amerikanske skolene - nemlig skolesport. Dette er en utrolig bra mulighet for ungdommen til å bli mer aktive, det er sosialt og det er ufattelig moro. Når jeg vokste opp på Geilo var det igrunn bare fotball og ski vi kunne gjøre. Jeg var veldig aktiv med ski, men jeg gikk lei av å gjøre dette aktivt etter en stund. Jeg har alltid hatt lyst til å gjøre noe mer, slik som basketball eller friidrett. Desverre var det ikke mulighet for dette i Hallingdal, og det ble til at jeg satt mye hjemme på pcen og lignende. Trente litt til tider, men det blir dyrt hvis man skal gå helsestudio hele tiden. Her i USA er det derimot omvendt. Skolesport er meget stort, og man har trening hver dag etter skolen. Det høres fælt ut, men det er egentlig utrolig digg og det får tankene dine vekk fra skole, lekser og andre problemer. Selv de minste stedene med 100 personer på skolen eller mindre har skolesport. Jeg må si at det hadde vært utrolig digg hvis Norge hadde fått til noe av dette. At hver skole hadde hatt sporter som fotball, bryting, vollyball, friidrett, håndball, basketball o.l. Noen som deler mine syn? Beklager for skrivefeil, men det er meget sent på natten her. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Sport burde uten tvil blitt mye mer prioritert i norsk skole. Først og fremst for å ha det gøy, men også fordi det bidrar til et høyere kunnskapsnivå. Sagt med ander ord så gir treningen også resultater på skolebenken! Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Burde vært to timer kroppsøving hver eneste dag på skolen. Problemet er at i Norge er det nesten ingenting som blir skikkelig gjort, alt blir bare halvgjort. Se skolene for eksempel. Mangler penger, må kutte ned på lærere osv. Få skoler har skikkelig anlegg for gym, enda færre har svømmebasseng, og enda færre der igjen har penger til å drive bassenget. Ser for meg en mye bedre skole der elevene får varm lunch hver dag, to timer kroppsøving (inkl en eventuell skolesport). Men sant skal sies, vi er veldig flink til å organisere unge i idrett utenom skolen. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Men sant skal sies, vi er veldig flink til å organisere unge i idrett utenom skolen. 8126548[/snapback] Det må jeg si meg veldig uenig i. Som jeg sa over, så hadde jeg veldig få muligheter innen idrett. Det ble til at jeg gikk lei av slalom, og gikk helt ut av idrett frem til i år. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Er veldig enig med deg Ustedalen. Satt faktisk og diskuterte dette med noen kamerater her om dagen og vi snakket om hvor mye mer entusiasme det hadde blitt rundt idrett ved å involvere det i skolen. Ser vanvittig gøy ut hvor det er så mange involvert rundt et lag i f eks fotball, annet enn spillerne og den ene treneren. Lærere, gymlærere, timer og fritid blir mer lagt opp etter hvilken sport man drev med. Cheerleaders, skolekonkurranser og treninger hver eneste dag. Det store problemet blir vel at hele skolesystemet i Norge måtte legges om totalt og sjansen for at det skjer anser jeg som ca 0... Lenke til kommentar
agalate Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Det store poenget må jo være aktivisering av ungdommen - kanskje ville skolesport vært et bra tiltak for å skape engasjement rundt det å delta i et fellesskap tuftet på sportslige verdier, istedet for å drive dank eller føle seg utenfor. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Høhø, hvordan skal vi fortsette å være verdens rikeste land, hvis vi plutselig skal begynne å bruke pengene? Det går nok ikke, nei. Lenke til kommentar
agasøster Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det er jo litt skole idrett i Norge nå og. Husker på ungdoms skulen så hadde vi det ene året ett fotball lag som deltok i noen fotball kamper. Men vet ikke om det var ett engangs tilfelle eller.. Men støtter det at det burde vært sport på skolene. Mange ungdommer som hadde hatt godt av en time og to med litt fysisk aktivitet til dagen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det er jo litt skole idrett i Norge nå og. Husker på ungdoms skulen så hadde vi det ene året ett fotball lag som deltok i noen fotball kamper. Men vet ikke om det var ett engangs tilfelle eller.. Men støtter det at det burde vært sport på skolene. Mange ungdommer som hadde hatt godt av en time og to med litt fysisk aktivitet til dagen. 8145415[/snapback] Tilgi meg for dette totalt off topic innlegget: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Det er jo litt skoleidrett i Norge nå og. Husker på ungdomsskulen så hadde vi det ene året ett fotballag som deltok i noen fotballkamper. Men vet ikke om det var ett engangstilfelle eller.. Men støtter det at det burde vært sport på skolene. Mange ungdommer som hadde hatt godt av en time og to med litt fysisk aktivitet til dagen. http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Husker vi hadde noe greier på ungdomsskolen som blei kalt IL@Skolen. De arrangerte aktiviteter i midttimer og etter skola. Jeg var med og spilte volleyball sammen med en del andre jenter (: Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Er veldig enig i det Ustedalen skriver. Skolesport er sosialt og sunt - både fysisk og mentalt! Endret 13. mars 2007 av DuTTZi Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Er ikke bare sport som kunne blitt tatt inn, enda det er det som trengs mest. Kunne vert satt opp muligheter til andre klubber i samarbeid med skolen også. Feks foto klubb, eller data klubb. Det kunne vert et mer nært sammarbeid mellom skolen og slike aktiviteter på fritiden. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg er helt enig i at klubber ogsaa hadde vaert fint, men siden jeg hadde sannsynligvis vaert med i sporter og ikke klubber, saa tenkte jeg desverre ikke over dette. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg er veldig enig Helsa til norske barn går rett til bunns, og vi gjør ikke noe med det. Gym hver dag (som nevnt) er en veldig god ide, men da må ting prioriteres. Skal man utelate ett fag eller lenger skoledag? Jeg er veldig for mer gym, men da må hele systemet veltes om. Også når det er snakk om organisert aktivitet... Dette er noe man selv må ta initiativ til ergo det kan være vanskelig for mange, og det blir alltid da noen som faller utenom. Det er også veldig vanskelig for de som bor i distriktene. Jeg spilte fotball som mindre, men fordi foreldrene mine ikke ville kjøre meg 1/2 t tur-retur to ganger i uken så går ikke dette. Og det er bare fotball å velge mellom - dette går igjen over alt. Så selv om man vil, er det ikke alle som kan. Så før det inn som tvang i norske skoler Norske barn er/blir i for dårlig form! Noe må gjøres. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Gym hver dag funker nok ikke. Man blir ikke i superform om man spiller tennis hver dag. Nei, jeg synes at vi burde ha hatt skolesport hver dag etter skolen, billigere treningssentere osv. Da blir man i god form, noe mange amerikanere er. Vi kan laere noe av USA! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Har vi i norge ikke ett annet alternativ? nemlig de lokale idrettslagene? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 Har vi i norge ikke ett annet alternativ? nemlig de lokale idrettslagene? 8147304[/snapback] Jo, men det er slik at de tilbyr veldig lite. Som du kan lese i den foerste posten, saa var det fotball, ski og handball jeg ble tilbyd paa Geilo. Noe annet kunne man glemme, og ville jeg drive med f.eks friidrett maatte jeg kjoere 60-70 mil lengre ned i dalen. Det er jo rett aa slett ikke forferdelig! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Skal da skolene realistisk sett funde X antall idrettslag? Hmm, det måtte blitt mer på samme modell som i usa med bidragsytere. Men har tendensen med overfokus på idrettene ikke gått ut over andre aktiviteter ved amerikanske skoler? Skal du si A så må du vel også si B og tilby andre, ikkesportslige tilbud? (som gjerne nedprioriteres p.g.a. det store fokuset på sport)? Tenker da på tilstanden i USA? Endret 13. mars 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg er veldig enig med Ustedalen, et er nesten latterlig hvor dårlige norske skoler er tilrettelagt. Det verste er at vi ikke får noe bedre kompetanse av det, sånn som det er nå. To grunner vil jeg nevne. * Det er alt for lite variasjon, og 2 timer gym er nesten nyttesløst. Vi kan liksågodt klare oss uten. Fordi hvis idrett skal ha noe effekt, så må vi ha opp mot 10 timer i uken, i forbindele med skolen, og dette ville ha forandret skolemiljøet totalt. * For det andre, så mangler vi totalt fokus på smarte elever. Gode elever får ikke i nærheten like god oppfølgning som tilbakestående elever, og som igjen gjør at smarte mennesker ikke får utfordringene de trenger, for å gjøre skolen spennende. Litt off-topic, beklager. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Men tiltross for at USA tydligvis er så flinke med dette har de da fortsatt de feiteste og minst trente ungene i verden. Kan ikke dette tyde på at det faktisk er ganske mange som detter utenfor dette systemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå