Gå til innhold

Bilferie nedover europa, tyskland blant annet


Don Juan

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og dama skal på en liten biltur til sommeren. Vi vet ikke hvor langt vi har tenkt oss enda, men vi begynner med danmark, og så mest sannsynlig til tyskland, og maksimalt nederland.

 

Siden det ofte er forskjellig trafikkregler og ikke minst trafikkkultur fra land til land vil jeg gjerne tyne ut litt opplysninger fra dere som har kjørt nedover der før.

 

Danmark er greit nok, har kjørt litt rundt forbi der. Hvis noen har noen spesielle kommentarer / erfaringer om danmark så gjerne legg igjen en post.

 

Mest av alt er jeg litt usikker på Autobahn i Tyskland. Jeg har lest noen artikler om tips til kjøring på autobahn, men nå er det greit å få litt "first hand" informasjon istedenfor informasjon fra journalister som har oversatt fra andre journalister som har oversatt fra andre liksom-journalister.

 

F.eks at man må sette på nødlys ved trafikkstopp osv.

 

Så straight to the point, har noen noen erfaringer og tips om autobahn og om generell bilkjøring i tyskland?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste det i en av artiklene at det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side, akkurat som i norge. Og at dem kjører forbi på veiskulderen minner meg om galskapen i tyrkia..

 

 

Edit: trutron kom med mange tips så jeg nå. :)

Endret av Naitsan
Lenke til kommentar

Bare husk å pass godt på om du skulle møte på veldig dårlig vær.

Tåkebaklys og sein fart kan være nødvendig.

Og som du sa, blir det kjapp redusering i fart (f.eks. fartsgrensen er 120, så plutselig er det kø foran deg som kjører i f.eks. 30), så slår du på nødblinken, og skrur den ikke av før bilen bak deg skrur den på.

 

Husk å se godt i speilet og blindsonen før du legger deg ut for å kjøre forbi (fordet om en bil er veldig langt bak, så kan det hende den kommer i 300).

Når du kjører forbi biler / lastebiler, så pass på at ikke en av de kjører ut foran deg.

Har opplevd å måtte bråbremse pga det.

Lenke til kommentar
Bare husk å pass godt på om du skulle møte på veldig dårlig vær.

Tåkebaklys og sein fart kan være nødvendig.

Og som du sa, blir det kjapp redusering i fart (f.eks. fartsgrensen er 120, så plutselig er det kø foran deg som kjører i f.eks. 30), så slår du på nødblinken, og skrur den ikke av før bilen bak deg skrur den på.

 

Husk å se godt i speilet og blindsonen før du legger deg ut for å kjøre forbi (fordet om en bil er veldig langt bak, så kan det hende den kommer i 300).

Når du kjører forbi biler / lastebiler, så pass på at ikke en av de kjører ut foran deg.

Har opplevd å måtte bråbremse pga det.

8128722[/snapback]

Gode tips. Ikke kjør som mange nordmenn: hold deg til høyre om du ikke skal kjøre forbi. Dette med varselblinklys når du ser trafikken stokker seg foran deg på autobahn er veldig lurt. Dermed slipper man en mega kjedekollisjon. Ta det rolig den første dagen å dra inn litt sanser angående hvordan andre kjører. Det går seg fort til! :thumbup:

 

God tur!

Lenke til kommentar
Gode tips. Ikke kjør som mange nordmenn: hold deg til høyre om du ikke skal kjøre forbi.

8142644[/snapback]

 

Ble litt usikker på hva du egentlig mente her, i og med bruken av kolon... Skal man ikke holde til høyre om man ikke skal kjøre forbi, eller skal man gjøre det, stikk i strid med hva mange nordmenn gjør? Dersom det var sistnevnte du mente, så kan jeg ikke være mer enig. Foreta kjappe forbikjøringer når det er nødvendig, og legg deg inn igjen til høyre så snart du kan. Hvis ikke har du Fritz i sin nye Mercedes E500 sånn cirka en centimeter fra din bakre støtfanger in no time.

 

EDIT: skriveleif

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Gode tips. Ikke kjør som mange nordmenn: hold deg til høyre om du ikke skal kjøre forbi.

8142644[/snapback]

 

Ble litt usikker på hva du egentlig mente her, i og med bruken av kolon... Skal man ikke holde til høyre om man ikke skal kjøre forbi, eller skal man gjøre det, stikk i strid med hva mange nordmenn gjør? Dersom det var sistnevnte du mente, så kan jeg ikke være mer enig. Foreta kjappe forbikjøringer når det er nødvendig, og legg deg inn igjen til høyre så snart du kan. Hvis ikke har du Fritz i sin nye Mercedes E500 sånn cirka en centimeter fra din bakre støtfanger in no time.

 

EDIT: skriveleif

8142667[/snapback]

Det jeg egentlig prøvde å si er at mange nordmenn holder seg i venstre felt (forbikjøringsfeltet) selv om de ikke kjører forbi. De ligger dermed å demmer opp.

Vel, jeg bor i Vestfold å kjører ofte E-18 mot Oslo å jeg har observert så utrolig mange fjotter som ikke skjønner prinsippet med 4-feltsvei. Det er da ikke så himla vanskelig å forstå at om man ikke har noen bil foran seg som man vil forbi skal man holde seg i høyre felt.

 

Beklager feilformuleringen ;)

Lenke til kommentar
I Nederland mener jeg at det ofte er vikeplikt for trafikk fra høyre når du kjører i rundkjøringer, altså motsatt fra Norge som har vikeplikt når du kjører inn i rundkjøringen.

8142017[/snapback]

 

Nope, tror ikke det, det er i belgia det er sånn noen steder. Dere har de noen sære regler på hvordan man kjører rundkjøringer, forskjell på størrelsen på vegen ol.

 

Til trådstarter: Tyskland er egentlig et veldig fint land å kjøre bil så fort du forstår systemet. Det er veldig klare normer for hvordan du skal kjøre, bare følg med på hva andre gjør og gjør det samme så går alt veldig fint, selv. Tyskland er kanskje et av de landene i verden med den mest efektive trafikken, noe som er behagelig for utlendinger siden sjansjen for å havne i noe tull er minimal.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Som andre her sier, viktig å ikke kjøre forbi på høyre side i Tyskland, tyskerne er mye mer nøye på det enn i Norge.

 

Hender også at det er forskjellige fartsgrenser i de forskjellige kjørefeltene, og er noen ganger minimumsfartsgrense også, noe som er litt uvant for oss nordmenn.

 

Og pass på fartsblindhet, etter å ha ligget i 160 en stund, føles det som du kjører i 30 når du egentlig kjører i 60... :roll:

 

Og husk på å sjekke bilen og fylle bensin før du begir deg ut på autobahn. Har lest at det er ulovlig å gå tom for bensin / stoppe der.

8213600[/snapback]

Det er faktisk også ulovlig i Norge å gå tom for bensin på motorveien.

 

Edit: Feil!

 

:blush:

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Oi. Det visste jeg ikke.  :dontgetit:

 

Og jeg som trodde jeg var halvdyktig på regler her i landet.

8221409[/snapback]

Uff, ser visst ut til at jeg tok feil der likevel...

Var ganske sikker på at jeg hadde hørt det. Ble plutselig litt usikker, så jeg sjekka, og ser ikke ut til at det er det likevel... :blush:

 

Så beklager feilen.

 

;)

 

Edit: Kom forresten over denne artikkelen, som inneholder en del info om regler i forskjellige land.

 

Tyskland:

Husk at det bare er 25 prosent av veinettet som har fri fart. Selv på Autobahn er det begrensninger. Grensen for en bil med campingvogn er 80 km/t. Det samme gjelder bobiler over 3,5 tonn. Ved tåke er fartsgrensen 50 km/t for alle. I Tyskland er det også viktig å sjekke bensinmåleren før man svinger ut på Autobahn. Å gå tom for bensin kvalifiserer nemlig til bot! Tysk trafikkpoliti er ekstra påpasselig når noen kjører på rødt lys, og ved for kort avstand til bilen foran.

Nederland:

Parker for all del ikke feil. I Nederland er de kjappe med å feste såkalte jernsko på feilparkerte biler, og ingen er villig til å fjerne dem før boten er betalt. Også i Nederland kan politiet beslaglegge bilen om man ikke kan betale boten. De har til og med rett til å selge bilen på tvangsauksjon for å få inn pengene.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Takk for en god link I.A.G.

Jeg kjører ikke så ofte i Frankrike, men turen er kort over grensen fra Baden hvor jeg har masse bekjente og ferdes ofte med bil på egenhånd.

Var ikke klar over den første regelen her:

 

Frankrike:

Regner det såpass at vinduspusserne må brukes, gjelder ikke de skiltede hastighetsbegrensningene. Da reduseres 130 km/t til 110 km/t, 110 km/t til 100 km/t og 90 km/t til 80 km/t. Når to biler kommer mot en bro som er så smal at det bare er plass til én av dem, er det bilen som blinker med lyshornet som signaliserer at han vil kjøre over først. Ikke motsatt, som i Norge.

 

Den andre regelen der angående blinking med langlys holdt jeg på å få erfare smertelig da jeg lånte noen venners Seat Arosa( :blush::cry: ) og møtte en MB Sprinter. Det var skummelt! :!:

Endret av Buxa
Lenke til kommentar

Hvis det er noen som kjører forbi i motsatt kjøreretning må du bruke skulderen til å unngå kollisjon! Dette skjer ofte i middelhavslandene...

 

Du kan få bot for å ikke holde avstand på autobahn.

 

Minimumsfartsgrense er merket med hvit skrift på blå bakgrunn, rundt skilt.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...