Gå til innhold

Forstyrrelser i lyd som forsvinner ved load

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter her med et merkelig prob som jeg ikke skjønner noe av.

Jeg har som siggen sier et X-fi Fatal1ty Fps kort som fungerer strålende, vel stort sett..

Når jeg spiller mp3 eller film med mp3/ac3 så har jeg lydforstyrrelser, det høres ut som hvit støy i varierende grad som kommer og går.

Det rare er at hele prob forsvinner ved load, så hvis jeg f.eks tar og pakker ned en stor fil med winrar så forsvinner prob og er borte til pakkingen er ferdig.

Har prøvd alt mulig rart, bytte drivere, avspillingsfiltre osv... uten at det hjelper.. men ved load.. null prob..

Hva i hule heite er feil.. eller rettere sagt, hva gjør jeg for at alt skal fungere som det gjør under load hvor alt fungere som det skal.

Det gjør det av og til ellers også, så jeg vil kalle det et periodisk prob. men det er helvetes irriterende.

Hjelp !!

Taleg

Edit: redigert emne tittelen

Endret av taleg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt oppe i natt og gjlørde en lang rekke tester.

Til slutt la jeg merke til at wav filer ikke var påvirket i det hele tatt. Kunne spille wav sammen med en mp3 fil og det var forstyrrelser i mp3 fila men ikke wav..

Merkelig tenkte jeg og testet det i winamp, samme der. Det fikk meg til å tro at driveren og codecene var i orden, men hva skiller wav fra mp3..

Jo på mitt system så blir stort sett all lyd ut kontroler at system default, men ikke wav. System default er DirectSound, mens wav er et eller annet annet (husker ikke helt akkurat nå)

Ok.. Etter å ha sjekket dette nærmere så viste det seg at DirectSound var synderen. prøvde da og reinstallere DirectX uten at det hjalp noe i det hele tatt..

Så begynte jeg å tenke litt hva skjer ved load.. Jo maskinen begynner å gire ned på ting som krever mye maskinkraft, slik at den kan fortsette å kjøre ting uten å lagge i nevnverdig grad. Hm..

Jeg slo av alt som kan kalles "lyd pynt" (creative crystalizer, dfx til winamp), ingen bedring. Slo de på igjen og tok så en titt i Ddt (DirectX Diagnostic Tool), og under lyd der er det bare en ting å stille på "Hardware Sound Acceleration Level"

Dro denne ned fra Full til Standard Acceleration (Det blir jo gjort under load også regner jeg med). Og plutselig forsvant prob. Det forsvant mens jeg satt og fidlet med slideren.. Satt den opp til Full acceleration igjen og prob kom tilbake. Justerte den ned et hakk, og borte..

Fins det noen programmer som kan teste dette i real time. dvs hva den står på når jeg bruker 100% av systemet ?

Vel uansett.. nå står Sound acceleration på standard og problemet ser ut til å være borte.

Aldri vært sånn før, det dukket opp nå etter at jeg reinstallerte for en uke siden. Eneste forskjellen mellom oppsette nå og tidligere er at den nye installasjonen er mye mer streamlined og bruker i gjennomsnitt mye mindre ressusjer og minne. Ting er blitt inkluderte isteden for å bli lagt til i etterkant.

Merkelig..

Taleg

Edit: noen typos

Endret av taleg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Svarte F*** i Hel****

Nå har det vært bra en god stund, men i går kom feilen plutselig tilbake igjen etter en reboot.

Jeg skjønner ingenting, nå hjelper ikke noe av det jeg testet tidligere, men prob forsvinner fortsatt ved ca 75% load og over.

Er det noen har som er en die eller noen tanker om hva dette kan komme av ?

Jeg vil helst slippe å reinstallere og sist jeg gjorde det så ble ikke feilen borte..

Det virker som om det er direcx 9c som er prob, jeg har prøvd å strippe directx fra maskinen for å gå til v8, men da funker ikke mange spill.. Så hva i hule heite skaper dette prob ?

Frusturert Taleg

Lenke til kommentar

Har prøvd det alt.. det er et prob relatert til oppdatert winxp sp2 og directX 9.0c,

med directx 8 er det ikke noe prob.

Feilen kan også plutselig forsvinne og bli borte en god stund, noen ganger i dager..

Og hvorfor forsvinner det under load på over 50% ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...