Gå til innhold

400D, EU og nordisk utgave..?

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp handlet et 400D på elkjøp, ser at det er en "EU utgave", det fulgte ikke med noen brukerveiledning.

Leter litt på nettet og ser at noen butikker selger kameraet som "nordisk utgave", med skandinavisk manual.

Har dette noe å si for andre ting? som f.eks. garanti osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har nettopp handlet et 400D på elkjøp, ser at det er en "EU utgave", det fulgte ikke med noen brukerveiledning.

Leter litt på nettet og ser at noen butikker selger kameraet som "nordisk utgave", med skandinavisk manual.

8126327[/snapback]

Brukerveiledning på norsk finnes ikke. Det nærmeste er svenk og dansk.

Ifølge forbrukerkjøpsloven skal Elkjøp levere med en brukerveiledning på et språk som du forstår. Engelsk kan være vanskelig for mange med alle de spesielle ord og uttrykk som finne i en slik manual.

Kan de ikke omgående levere deg en manual på skandinavisk så lever kameraet tilbake og kjøp et annet sted.

Garantivilkårene er de samme hos Elkjøp som andre steder, men hvis det er en EU modell er det mulig at eventuell reparasjon/service kan ta mye lengere tid hvis de må sende kameraet utenlands.

Edit: Hvis det ikke fulgte med noen brukermanual i det heletatt på et annet språk, har esken vært oppe før du kjøpte det.

Endret av sarom
Lenke til kommentar

8126327[/snapback]

Ifølge forbrukerkjøpsloven skal Elkjøp levere med en brukerveiledning på et språk som du forstår. Engelsk kan være vanskelig for mange med alle de spesielle ord og uttrykk som finne i en slik manual.

Kan de ikke omgående levere deg en manual på skandinavisk så lever kameraet tilbake og kjøp et annet sted.

Garantivilkårene er de samme hos Elkjøp som andre steder, men hvis det er en EU modell er det mulig at eventuell reparasjon/service kan ta mye lengere tid hvis de må sende kameraet utenlands.

Edit: Hvis det ikke fulgte med noen brukermanual i det heletatt på et annet språk, har esken vært oppe før du kjøpte det.

8126755[/snapback]

Jeg opplevde det samme da jeg kjøpte mitt for noen uker siden. Det var rett og slett blitt gjort en feil ved utsendingen av kameraene fra hovedlageret, slik at manual-pakken ikke var blitt sendt med kameraet. Kontakt butikken og si at det ikke fulgte med manual, og at du forventer at de fikser det snarest! :thumbup:

Det tok 4 dager før jeg fikk min manual-pakke, og du får da et fullt sett på svensk, dansk og finsk.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg planlegger å kjøpe 400D og søkt på ebay for å sjekke priser. Finner et interesant kit her "Canon EOS Digital Rebel XTi SLR +28-105 90-300 4GB XT i

". Innholdet i Kitet er godt til prisen, men jeg er usikker på hvilke ulemper som følger med å handle fra USA. Regner med at menyer mm blir på engelsk.

Er dette mulig å oppgradere?

Hva med Toll??

mvh

Svein

Lenke til kommentar
Hei

Jeg planlegger å kjøpe 400D og søkt på ebay for å sjekke priser. Finner et interesant kit her "Canon EOS Digital Rebel XTi SLR +28-105 90-300 4GB XT i

". Innholdet i Kitet er godt til prisen, men jeg er usikker på hvilke ulemper som følger med å handle fra USA. Regner med at menyer mm blir på engelsk.

Er dette mulig å oppgradere?

Hva med Toll??

mvh

Svein

8128780[/snapback]

Du bør ikke kjøpe et digitalkamera med 28-105 objektiv med mindre du aldri tar bilder innendørs, eller av ting relativt nære utendørs. Grunnen er at det objektivet satt på et digitalkamera blir et 45-170mm objektiv i praksis, og det er lite anvendelig, blant annet fordi du mister alt som heter vidvinkel.

Slike Ebay-pakker er stort sett lureri, og du mister alt som heter norsk reklamasjonsrett på fem år. I beste fall får du et års garanti, og må mest sannsynlig sende kameraet til USA for reparasjon og bekoste alle fraktomkostninger selv.

Vet ikke om de amerikanske modellene av Canon har norsk meny. Så vidt jeg vet går det ikke ann å oppgradere menyene på Canon.

Lenke til kommentar

Takker for svar og tipset om 28 - 105 objektivet. I første omgang blir det nok et 18-55.

Jeg ser poenget med reklamasjonsrett og garanti. Jeg er imidlertid usikker på hva du mener med stort sett lureri. Betyr det at de ikke leverer de anonserte varene eller er det andre forhold som spiller inn ?

Beklager at jeg fikk dette meldingen ut en gang til :blush:

mvh

Svein

Lenke til kommentar

8126327[/snapback]

8126755[/snapback]

Jeg opplevde det samme da jeg kjøpte mitt for noen uker siden. Det var rett og slett blitt gjort en feil ved utsendingen av kameraene fra hovedlageret, slik at manual-pakken ikke var blitt sendt med kameraet. Kontakt butikken og si at det ikke fulgte med manual, og at du forventer at de fikser det snarest! :thumbup:

Det tok 4 dager før jeg fikk min manual-pakke, og du får da et fullt sett på svensk, dansk og finsk.

8127881[/snapback]

Dette er korrekt, alle butikker skal ha fått utlevert dette, så bare dra tilbake til din lokale butikk, så ordnes dette sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...