Gå til innhold

Bedrifter tjener på postsatsene sine!

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte meg en hd kabel til xboxen min fra ett lite firma... og har endelig fått pakka...

Det jeg stussa over var at jeg betalte noe å 60kr for frakt, men på pakken var det klistra på ett 50kr frimerke og ett 5kr frimerke... det vill si at bedrifte tjente litt over 5kr på frakten...

5kr x 1000 kunder = 5000kr... det blir penger etterhvert.

Er dette lov da?

(det oppgis at det er til frakt med posten) ikke noe pakke tillegg eller noe slikt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart dem har lov. Dem regner seg vel 55 kr for og sender dette med posten og 5 kroner for en bobbleplast konvolutt så det blir ikke så mye og tjene på dette.

Jobbet tidligere for ett firma hvor vi hadde 15 til 20% rabatt på frakt med ett av Norges større transport selskaper, men kunden ble alltid fakturet for full pris på frakt.

Lenke til kommentar
Det jeg stussa over var at jeg betalte noe å 60kr for frakt, men på pakken var det klistra på ett 50kr frimerke og ett 5kr frimerke... det vill si at bedrifte tjente litt over 5kr på frakten...

8126073[/snapback]

Det har ikke slått deg at pakken ble sendt uten forsikring, og at det er butikken som måtte dekket tapet om den forsvant? At Posten ikke tilbyr forsikring er en av grunnene til at bedriftene må slenge på litt ekstra på Portoen som en egen forsikring. Alternativet ditt var jo at de sendte den som pakke med forsikring til ca 90kr.

Lenke til kommentar
Jeg bestilte meg en hd kabel til xboxen min fra ett lite firma... og har endelig fått pakka...

8126073[/snapback]

Emballasjen koster jo den også..

Lenke til kommentar

8126073[/snapback]

Emballasjen koster jo den også..

8127133[/snapback]

ja det koster... men står bare for levering med posten pakke post (ikke norges pakke/service pakke)

hva er det med folk nå til dags igrunn. skal ingen ha lov å tjene penger på noenting lenger..
'

Jeg bryr meg ikke...

Men hva hadde du gjort om noen solgte deg ett frimerke som står 10kr på... men når de forlanger pengene skal de ha 15kr for det....

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Jeg synes personlig at uhemmet bruk av ekspedisjonssgebyr er lureri, se f.eks. nettauksjonene, er det mer eller mindre seriøse firma som driter i om varene går for 1kr, fordi ekspedisjonsgebyret uansett dekker mesteparten av kostnadene.

Så f.eks. for en stund tilbake et auksjonsfirma som solgte "classic"-spill, sånne du finner til 69-150kr i butikken, de skulle ha 99 i ekspedisjonsgebyr + 39 i porto for hvert spill. Da blir jo auksjonen ugunstig om du vant den fordi du betalte mer enn 1 kr!

Men gebyrer innenfor rimelighetens grense kan jeg takle helt fint, men man skal som sagt ikke basere bedriften på å lure gebyrer av folk.

Lenke til kommentar

Dette er fraktinfoen til bedriften:

Fraktomkostninger blir belastet kunden etter størrelse og vekt.

Beregning av fraktkostnadene skjer ved oppgjøret, og baseres på varenes vekt. Mindre varer blir sendt i polstrede konvolutter, mens større varer eller bestillinger vil bli sendt med pakke. Siden pakkene varierer litt i størrelse, vil sendinger over 500 gram bli sendt som pakke og betalt som Norgespakke. Maksimum vekt pr. pakke er for tiden 35 kg, Maks lengde: 240 cm, lengde pluss omkrets maks 360 cm. Overskrides maksimumsgrensene sendes bestillingen som flere pakker.

Det står at det blir sendt som norges pakke... nei det gjore den ikke.. ingen norgespakke til 55kr som bruker firmerker...

Står ikke noe om at de tar betalt for å sende pakken annet enn frakten

Lenke til kommentar
Men hva hadde du gjort om noen solgte deg ett frimerke som står 10kr på... men når de forlanger pengene skal de ha 15kr for det....

Eh, det er da nøyaktig det samme om du handler på Clas Ohlson eller 7-11 ol. Selv om deres kostpris ikke står trykket på gjenstanden du kjøper så vet du jo at den er lavere enn du betaler.

Det står at det blir sendt som norges pakke...

Gjør det? Jeg leser vitterlig at det står "Mindre varer blir sendt i polstrede konvolutter"

Det står ingenting om at "Du betaler kun Postens satser".

Du godtok at frakten var kr 60 ved å gjennomføre handelen. Og frakt er ikke kun porto, det kan være både porto, emballasje, bensin- og parkerings-kostnader for å levere hos Posten, arbeidstid mm.

Som det er sagt her før, det er da ikke urimelig å betale for emballasjen mm.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Har sett folk klage på mye rart, men å klage på at bedriften tar 5 kroner for å dekke omkostningene ved emballasje og evt. transport til postkontoret... det tar virkelig kaka.

Du overlever da vel 5 kroner uansett? Hadde ikke giddet å skrive innlegg om noen hadde svindlet meg for 5 kroner... noe som uansett ikke har skjedd her.

Du hadde heller ikke hatt noe grunnlag for å klage, selv om de tok 1000 kroner i fraktomkostninger (som er mye mer enn porto) på samme pakken... så lenge de opplyser om det før kjøpet gjennomføres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...