Gå til innhold

Harddiskproblemer, kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Etter animemengdene mine nådde farlige høyder, besluttet jeg å gå til anskaffelse av en ny 320 GB harddisk (den andre er "bare" 250). Jeg sendte faren min for å bestille en på Expert, med stikkordene "320 GB intern, Western Digital". Jeg fikk den i posten, og skulle sette den inn, da jeg oppdaget at den var IDE, ikke SATA, og jeg hadde bare SATA-porter. En liten setback som dette kan jeg tåle, så jeg bestilte sånn converterthingie og ventet tålmodig. Den kom i går, og jeg gledet meg til å oppnå 570 GB. =D

...men, siden alt som heter elektronikk hater meg, gikk dette selvfølgelig ikke.

Jeg åpnet PC-en, koblet converteren til harddisken og videre til SATA-kabelen, som var koblet til SATA-kontrolleren. Deretter koblet jeg til strømmen, og skrudde på PC-en. Ingen resultat.

Jeg prøvde å sette den lille dingsen (jumperen, er det det den heter?) på "Master", "Slave, "CS" (Cable Select, hva nå enn det vil si), de to blanke stedene, og jeg prøvde å bare ta den av. Hvis jeg hadde den på noe annet enn "Slave", ville ikke Windows boote.

Etter å ha studert interiøret til PC-en nøyere, oppdaget jeg at jeg faktisk hadde to IDE-kontrollere likevel. -.-;; Jaja, siden jeg alltid prøver å se det positive i ting, tenkte jeg at det i alle fall ville hjelpe meg å finne ut om det var convertertingen (eventuelt SATAen) det var noe galt med. Jeg koblet inn harddisken og strømmen igjen, men fortsatt ingen resultat.

Jeg prøvde deretter å fikle rundt med setup-screenen så mye jeg turte, men samme hva jeg gjorde, funket det fortsatt ikke (eneste resultatet var at nå har jeg ikke floppy lenger :p).

Når jeg fikk satt tilbake alt av setup-endringer, gikk jeg inn i Windows igjen, og fant ut at når jeg gikk på den "Legg til ny maskinvare"-tingen på kontrollpanelet, fant jeg den nye harddisken under "installert maskinvare", og det sto at alt virket fint med den, noe jeg ser meg nødt til å ikke være enig i, da den er umulig å oppdrive.

*puste ut*

Så, kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
høgreklikk på min datamaskin

velg behandle-> diskbehandling og du kan lage nye partisjonar på harddisken.

8126075[/snapback]

Tusen takk, det ser ut til å virke.

Forresten, hvor lang tid pleier det å ta å formattere? Litt plagsomt at det bare står "formatterer" uten noen progressbar eller noe.

Og nå får jeg bare 298 GB, pleier man virkelig å miste så mye? Jeg visste at man må regne med å miste litt, men ikke så mye.

Lenke til kommentar

Formatering gjennom diskbehandling går kjapt dersom du avhuker valg for hurtig formatering. Dette skal ta mellom 5 og 10 sekunder tenker jeg. Dersom dette ikke ble valgt kan dette godt ta sin tid fordi den nullsetter alle sektorer i harddisken. Jo større partisjonen er, jo lengere tid vil det ta.

298GB høres riktig ut. Desverre er det bare slik fordi noen sier at 1kB er 1024 bytes og ikke 1000. 320GB harddisk anses som 320,000,000,000 bytes, delt på 1024 blir 312,500,000 kB, delt på 1024 igjen blir 305175 MB, delt igjen på 1024 gir deg en total GB på 298GB.

Jeg mener det var noe slikt i hvertfall :) Du har ikke vurdert å begynne med å brenne ut animen? Kanskje litt kjipt dersom harddisken skulle ta kvelden. Har skjedd en gang hos meg.

Lenke til kommentar
Formatering gjennom diskbehandling går kjapt dersom du avhuker valg for hurtig formatering. Dette skal ta mellom 5 og 10 sekunder tenker jeg. Dersom dette ikke ble valgt kan dette godt ta sin tid fordi den nullsetter alle sektorer i harddisken. Jo større partisjonen er, jo lengere tid vil det ta.

298GB høres riktig ut. Desverre er det bare slik fordi noen sier at 1kB er 1024 bytes og ikke 1000. 320GB harddisk anses som 320,000,000,000 bytes, delt på 1024 blir 312,500,000 kB, delt på 1024 igjen blir 305175 MB, delt igjen på 1024 gir deg en total GB på 298GB.

Jeg mener det var noe slikt i hvertfall :) Du har ikke vurdert å begynne med å brenne ut animen? Kanskje litt kjipt dersom harddisken skulle ta kvelden. Har skjedd en gang hos meg.

8126200[/snapback]

Ups, burde kanskje krysset av for hurtigformatering, ja...

*avbryt formatering*

*starte formatering på nytt, denne gangen med hurtigformatering på*

Yay, det funker! =D (tok rundt 0.5-1 sekund =P)

Tror ikke jeg gidder å brenne ut animeen, ettersom det er rimelig lett og går rimelig fort å... anskaffe den, og det er så stress å brenne, kjøpe CD-er og sånt.

Uansett, takk for hjelpen! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...