Anders Moen Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Hei! Jeg driver å mekker et forum, har et allerede, men nå tenkte jeg at jeg skulle legge på innlogging/profilsider osv, men på forsiden skal det være litt slik som med phpBB forumer. | Hovedkategori 1 | Emner | Innlegg | Siste av || - Underkategori til hk1 | 15 | 16 | Andy-Pandy | | - Underkategori til hk1 | 247 | 574 | Noen | | Hovedkategori 2 | Emner | Innlegg | Siste av | | - Underkategori til hk2 | 3 | 2647 | Noen Andre | Ja, noe sånt noe...men hovedkategoriene ligger i en tabell kalt "categories" og har feltene id (skal hentes ut med ORDER BY id DESC), og cat_name som er navnet på kategorien. Og så har jeg en tabell kalt subcategories som har feltene id, sub_cat_name, cat_name, topics, posts, last_post, cat_description. Altså er sub_cat navnet på underkategorien, cat_name er navnet på hovedkategorien (hvis jeg må ha den), topics er hvor mange emner det er der, posts er hvor mange innlegg, last_post er den siste som skrev der og cat_description er en liten beskrivelse av underkategorien. Skjønner dere hva jeg mener? Fikk en kode av davids hos Norsk Webforum, men jeg vet ikke hvordan den skal bli så... Endret 11. mars 2007 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
groenlid Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 prøv å søk på google på "mysql LEFT JOIN" Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Jeg gjorde det, og jeg fant noen koder, men jeg får ikke til. Koden jeg bruker <?php $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } mysql_select_db("forum", $con); $query = "SELECT * " . " FROM categories LEFT JOIN subcategories " . " ON categories.cat_name = subcategories.sub_cat_name"; $result = mysql_query($query) or die(mysql_error()); while($row = mysql_fetch_array($result)) { echo "" . $row['cat_name']. " - ". $row['sub_cat_name'] . ""; echo "<br />"; } ?> (Hentet fra Tizag.com) Edit: løst. Jeg byttet ut den koden ovenfor med den her <?php $con = mysql_connect("localhost","root",""); if (!$con) { die('Could not connect: ' . mysql_error()); } mysql_select_db("forum", $con); $query = "SELECT * " . " FROM categories LEFT JOIN subcategories " . " ON categories.id = subcategories.id"; $result = mysql_query($query) or die(mysql_error()); while($row = mysql_fetch_array($result)) { echo "" . $row['cat_name']. ""; echo "<br />"; echo "". $row['sub_cat_name'] . ""; echo "<br />"; } ?> Altså denne linja: ON categories.cat_name = subcategories.sub_cat_name ble byttet med den her: ON categories.id = subcategories.id Endret 11. mars 2007 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå