Gå til innhold

Thinkpad blir varm, men kjører ikke opp vifta

Anbefalte innlegg

Har en Thinkpad z60m som er veldig stille og kald idle, men om jeg f.eks. spiller eller gjør andre cpu intensive oppgaver blir den fort 80-95 grader uten at den kjører opp vifta spesielt mye.

Av og til (selv uten spesielt mye load på maskina) kjører den vifta på full fart i 5-6 sekunder så jeg vet at vifta kan gå mye raskere.

Noen som vet om dette er et vanlig problem og eventuelt hvordan man kan løse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om det finnes noe windowsprogram som kan overstyre bios sin viftestyring?

<http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_control_fan_speed>

(første treff på google)

Hadde vært greit å ha mulighet til å kjøre vifta på full guff når jeg spiller eller konverterer filmer.

8133324[/snapback]

Med mindre du har gjort noe veldig spesielt, skal BIOS styre viften på maks selv. Dessuten, hvis 90C er reproduserbart (selv under last), så er det definitivt en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar
forresten har du prøvd å gå inn i bios og resette instillingene?

8136500[/snapback]

eller så kan det hende at du sitter med en gammel bios versjon som bare skaper kødd?

noe som hadde vært greit både for meg og de andre MEGET kompetente brukerne her hadde vært hvis du oppga modell så noen her kan muligens dele deres erfaringer om dette problemet eller på annen måte hjelpe deg bedre.

\Daniel

Lenke til kommentar

Er ikke så mange ukene siden jeg la inn siste biosoppdatering. Dette har vel vært et problem før også, men det har vært så sjeldent jeg har brukt cpu-intensive programmer over lang tid at jeg ikke har brydd meg om det.

Det er snakk om en Thinkpad Z60m med Intel Centrino prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...