Gå til innhold

LP til MP3


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min far har en god del gammle LP plater som han gjerne skulle ha fått over til MP3. LP spilleren hans har ikkje forsterker og vi trenger da ein liten forsterker får å kunne spille det inn på ein pc har eg forstått. Er det noen som veit ka eg trenger, og som kanskje har ein link hos en nett butikk?

 

Er ganske blank når det kommer til lyd utstyr generelt så prøv og forklar det i enkle ord.

 

Takke på forhand

Runar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man i tillegg bruker en parametrisk EQ, skulle jeg anta at det er mulig å emulere et RIAA- trinn. Det må da være mulig å finne ut hvor det boostes i bassen, og hvor mye. En slik RIAA- krets er ikke akkurat rakettvitenskap.

8157164[/snapback]

 

Mic-boosten er vel en generel heving av lydnivå? (Om det var det du tenkte på)

Lenke til kommentar

Nei, faktisk ikke. En RIAA- krets forsterker signalet, men i tillegg hever den deler av bassområdet. Grunnen til dette, er at rillen i platen ville få så store "bulker" at stiften ikke ville klare å følge rillene skikkelig. Derfor ble en del bass på LP- plater fjernet før de ble presset, og så la man til ekstra bass i forforsterkeren.

 

Forsterkningsbiten vil en mikrofoninngang i lydkortene ta seg av på en måte, selv om de fleste kort har elendige forforsterkere. Det er en helt annen historie.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...