Runar0 Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Hei, Min far har en god del gammle LP plater som han gjerne skulle ha fått over til MP3. LP spilleren hans har ikkje forsterker og vi trenger da ein liten forsterker får å kunne spille det inn på ein pc har eg forstått. Er det noen som veit ka eg trenger, og som kanskje har ein link hos en nett butikk? Er ganske blank når det kommer til lyd utstyr generelt så prøv og forklar det i enkle ord. Takke på forhand Runar Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 Søking er ein fantastisk ting som eg burde prøvd før eg posta. Fant svaret i Kultur->Musikk forumet Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Jeg kjørte en LP spiller (uten RIAA trinn) inn på PC, satte opp mic-boosten så gikk det fint. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Hvis man i tillegg bruker en parametrisk EQ, skulle jeg anta at det er mulig å emulere et RIAA- trinn. Det må da være mulig å finne ut hvor det boostes i bassen, og hvor mye. En slik RIAA- krets er ikke akkurat rakettvitenskap. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Hvis man i tillegg bruker en parametrisk EQ, skulle jeg anta at det er mulig å emulere et RIAA- trinn. Det må da være mulig å finne ut hvor det boostes i bassen, og hvor mye. En slik RIAA- krets er ikke akkurat rakettvitenskap. 8157164[/snapback] Mic-boosten er vel en generel heving av lydnivå? (Om det var det du tenkte på) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Nei, faktisk ikke. En RIAA- krets forsterker signalet, men i tillegg hever den deler av bassområdet. Grunnen til dette, er at rillen i platen ville få så store "bulker" at stiften ikke ville klare å følge rillene skikkelig. Derfor ble en del bass på LP- plater fjernet før de ble presset, og så la man til ekstra bass i forforsterkeren. Forsterkningsbiten vil en mikrofoninngang i lydkortene ta seg av på en måte, selv om de fleste kort har elendige forforsterkere. Det er en helt annen historie. Endret 14. mars 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Ok, skal være enig i at det ikke var så mye bass på LP'ne jeg hørte på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå