Gå til innhold

Koble permanent mobillader i scooter


Anbefalte innlegg

LES SISTE POST

 

Jeg skal ha GPS på scooteren min og trenger derfor en lader til mobilen min slik at den ikke går ut på batteri. Og hvor de som måtte lure på det, ja jeg trenger GPS på den, skal kjøre mange lange turer. Har en billader som jeg har klippet av enden på, og fikset slik:

 

post-33354-1173562471_thumb.jpg

 

Så har jeg skrudd av kåpa foran ved lykta og der ser det slik ut:

 

post-33354-1173562489_thumb.jpg

 

Den kontakta jeg har merka rød pil på viste seg å være strømmen til el start osv. Den ville ikke starte om jeg dro ut den. Så jeg lurte på om jeg kunne koble laderen inn via den, rød på rød rød/svart på svart via en sukkerbit eller noe. Går det ann og vil det bli noe kortslutning, overbelastning eller noe annet?

 

På billaderen sto det: DC: 12V/24V, Output: 5V/890mA. Batteriet på scooteren er 12V.

 

Jeg spørte på Mopedportalen og de mente at det manglet en trafo eller noe sånt, og mobilen ville fått for høy spenning, andre mente at det ikke var lurt å koble den opp på el. starten og mente jeg burde koble den parralelt med batteriet istedet.

 

Hjelp? Jeg skjønner ingenting, og kunne hatt behov for en god forklaring, en løsning og hvordan jeg skal gå frem! :)

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det var en sigarettplugg. Det er vel den trafoen de mente. Fikk et forslag om å kjøpe en slik sigarettantenner fra Biltema, ca 40kr:

 

post-33354-1173629510_thumb.jpg

 

Så lagde jeg dette "koblingsskjemaet". Jeg har ikke så mye peiling på elektronikk osv så jeg vet at dette ville sett dumt ut for en som kan elektronikk. Hehe.

 

Men dette er da hvordan jeg har tenkt meg det. Vil det virke da, uten at det blir noe form for at telefonen får for mye spenning, at det vil bli trøbbel med el. starten at det blir kortslutning e.l?

 

post-33354-1173629614_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Der du har skrevet "Lader/Trafo" "5V/12V", Skal du BARE ha en sigarett-tenner-plugg der? eller skal du ha en trafo også?

for sånn som det ser ut som nå, så setter du 12V direkte på tlf. og det går ikke!

 

Ja det var en sigarettplugg. Det er vel den trafoen de mente.

Nei, en sigarett-plugg er ikke en trafo. den "klumpen" som du klipte ledningen av, inneholder nok en liten switch-mode strømforsyning. som gjør om fra 12V til 5V. så den må ha!

Dumt at du har klippet av ledningen på den da...

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Der du har skrevet "Lader/Trafo"  "5V/12V", Skal du BARE ha en sigarett-tenner-plugg der? eller skal du ha en trafo også?

for sånn som det ser ut som nå, så setter du 12V direkte på tlf. og det går ikke!

 

Ja det var en sigarettplugg. Det er vel den trafoen de mente.

Nei, en sigarett-plugg er ikke en trafo. den "klumpen" som du klipte ledningen av, inneholder nok en liten switch-mode strømforsyning. som gjør om fra 12V til 5V. så den må ha!

Dumt at du har klippet av ledningen på den da...

8131181[/snapback]

 

Ok, da har jeg tatt feil, da skal det vel bare stå lader der. Har forresten lodda på den igjen og fått isolert med elektrikertape. Jeg hadde bare tenkt å sette den billaderen inn i sigarettpluggen. En kompis mente at det ville gå greit

Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at El-starten er koblet via et Relè, og har kun spenning under oppstart.. Det vil si at du kun har lading på telefonen i noen sekunder.. Koble laderen direkte på batteriet du, men da ville jeg koblet en bryter foran uttaket for å kunne slå av når du ikke bruker laderen..

Lenke til kommentar

Er det 12v på mopeder da? Mente de gikk på 6v jeg.

 

Og en oppkobling på starteren vil vel da også føre til at du må holde inne start knappen hele tiden hvis du ønsker å lade telefonen. Hvis du ikke får koblet den inn før bryteren.

Endret av Nuhvok
Lenke til kommentar

Er som regel 6v ja, men det er en del som har 12v.

 

Jeg lodda på trafoen igjen, kobla den inn i sig. tenneren og inn i tenninga. Funka dårlig det. Den funka kun hvis tenninga var av, hvis jeg skrudde på tenninga eller starta scooteren slutta den å lade med en gang.

 

Legger forøvrig prosjektet dødt, men jeg vet at det går ann. Men jeg orker ikke styre mer med det nå. Har fått en god forklaring, at jeg bør koble den parallelt med batteriet, med sikring og en bryter. Da skal den virke under kjøring, og da kan jeg slå den av med bryteren når jeg ikke bruker den slik at den ikke trekker strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...