Gå til innhold

Velg frukt istedet for godteri :)

Anbefalte innlegg

Det var ikke mange ganger jeg dro i butikken uten å komme hjem med en eller annen form for godteri i handleposen og brus. Det var helt naturlig for meg å gå i brus og godteri avdelingen! :dribble: Så en dag gikk det opp for meg at "hvorfor i all verden utsetter jeg meg selv for slikt? Det er dyrt,jeg får dårlig samvittighet og skyldfølelse og jeg legger bare på meg!" Så begynte jeg heller å kjøpe frukt istedet for godteri, så hver gang jeg får lyst på noe søtt så spiser jeg en pære, hiver innpå noen druer eller spiser en banan. Mango er tingen for de som må ha noe ektra søtt da :p Dette har hjulpet så godt på samvittigheten min og det hjelper til med å forandre resten av kostholdet mitt også! Jeg får lite lyst til å spise hamburger og chips når jeg nå har blitt vant med å ersatte godteriet med frukt, da vil jeg gjerne gjøre alt for å beholde denne gode og sunne følelsen (for ikke å snakke om at det gir en slankende effekt på en sunn måte!)! :thumbs: Så nå spiser jeg mere grønnsaker enn noe annet til alle måltidene mine :) Fyll opp tallerkenen med masse grønnsaker ved siden av retten du skal ha og dermed blir du fortere mett, på sunne ting!! Eller sleng på masse agurk eller tomater etc. oppå pålegget på brødskiva.. Det hjelper deg fortere til å bli mett!

Fyll handlekurven opp med grønnsaker,frukt, grovbrød o.l så lover jeg at man får ett nytt perspektiv på seg selv på kort tid :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der gjør jeg også. Kjøper sjelden godteri som kan erstattes av frukt. Brus? Da drikker jeg juice, gummi godt? Ta et eple.

Sjokolade? Spis eksrementene av ei ku, :p

Neida, sjokolade og chips er vanskelig og finne noe erstatning for, så det hender no jeg kjøper en chips en gang i blant.

Lenke til kommentar
Det der gjør jeg også. Kjøper sjelden godteri som kan erstattes av frukt. Brus? Da drikker jeg juice, gummi godt? Ta et eple.

Sjokolade? Spis eksrementene av ei ku, :p

Neida, sjokolade og chips er vanskelig og finne noe erstatning for, så det hender no jeg kjøper en chips en gang i blant.

8124464[/snapback]

har begynte med mye smoothie nå jeg:)

Lenke til kommentar

En ting til : har du noen gang tenkt tanken "er det verdt det?"... er det verdt å gafle i seg masse is, junk food, brus osv? hvor lenge varer denne følelsen/smaken/opplevelsen? er det ikke BARE det øyeblikket du tygger eller har det i munnen man kjenner smaken og kan virkelig nyte godteriet da?? hvor lenge varer det tro?bare noen sekunder ville jeg tippe.. :hmm:

Tenk hvis du heller kunne nyte smaken av en fruktsalat istedet?eller å spise en fiske/kjøttmiddag eller noe sånt istedet for pizza,chips, hamburger og alle disse rettene som har fått merket "junk food"? man blir jo like "mett" og tilfredstillt av det?hovedsaken er vel å bli mett for å gi kroppen næring. Og om du spiser det pga smaken så husk hva jeg sa om at smaken egentlig bare varer i noen sekunder.. :D

Sunn mat er faktisk VELDIG godt hvis man bare husker og klarer å sette pris på smaken :) Test selv neste gang du spiser en sjokolade eller noe sånt, hvor lang tid tar det før smaken er vekk, hadde det ikke heller vært bedre å vite at man har noe sunt i magen som kommer fra naturen enn noe som har blitt produsert da? fullt av masse smakstoffer som vi ikke klarer å uttale engang?? Håper dere ser at det er verdt ett forsøk ihverfall,,, prøv det en uke, og se om du overlever! :tease:

Takk til de som tok seg tid til å lese dette,, hvis noen i det hele tatt gadd å lese dette da.. :) :)

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Takk til de som tok seg tid til å lese dette,, hvis noen i det hele tatt gadd å lese  dette da.. :) :)

8124636[/snapback]

Jeg las det, og er ganske enig... men må si det smaker herlig med en sjokolade av og til, men i små mengder. Frukt kan du spise masse av i store mengder..

(hmm. Jeg legger sjokoladen min i kjøleskapet for i kveld og tar meg en pære)

Takk Melisma :)

Lenke til kommentar

Jeg er jo selvfølgelig enig i at ingenting kan erstatte sjokolade og godteri, noe kan en jo få i seg,(personlig kjøper jeg ikke godteri selv lenger i det hele tatt, jeg venter til det er spesielle anledninger som selskaper, bursdager, o.l) men som alle andre også sier så går det jo helt fint å spise litt sjokolade i ny og ne eller hva det måtte være.. :yes:

Det jeg snakker om er hvis du er en av de som alltid kjøper digg og brus omtrent hver gang du er i butikken, og som drikker brus eller saft hver dag.. Hvis man har lyst å forandre det så er det en fin ting og begynne med frukt! :) Det er både godt og sunt!! :thumbup:

Det er også å foretrekke å holde seg unna 50 Cent låta "I`ll take you to the candyshop" :tease:

Lenke til kommentar

Hvis du klarer det, så skal jeg også gjøre det forsøk på det. Jeg liker tanken. :) Og som du sier, frukt er ikke så ille, egentlig. :cool:

Edit: Starter på mandag. :whistle: *Finne potetgull* ... Får vel avlevere en rapport etter hvert. :p

Endret av notalive
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Jeg må innrømme jeg er et lite fruktmonster selv :innocent:

dscf3998.jpg

Det er godt med et lite eplepæreminigulerøttermangovannmelon snack av og til :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg lagde potetgull selv her om dagen fordi jeg hadde glemt å kjøpe inn til helga. :p

Blir jo sunnere om du velger å bruke relativt sunn matolje(raps er vel godt for deg) fremfor friteringsolje, og baker(steker i ovnen) de istedenfor å fritere. Resultatet ble jo ganske langt ifra det du kjøper ferdig på pose egentlig, men var ganske godt likevel. Nesten bedre på en måte.

Lenke til kommentar
Hva slags krydder brukte du?(blir vel litt OT, dette, menmen)

8131972[/snapback]

(tar likesågodt hele fremgangsmåten når jeg er i gang)

Først skrelte jeg potetene(brukte asterix-poteter), så brukte ostehøvelen til å skive de opp. Skylte potetskivene i vann, og brukte papir for å få de noenlunde tørre igjen. Hadde de i en stor bolle, så hadde jeg rapsolje over og vendte de godt til alt var dekket, før jeg hadde de over i en sil og helte av all overskudds-oljen, så det ikke skulle bli så oljete. Så la jeg de flatt på bakepapir på et stekebrett, og strødde over med paprikapulver og litt salt. Tok ikke tiden, men stekte de vel 20-25 minutter tror jeg på 200 grader midt i ovnen, med over og undervarme.

Smaken ble egentlig rimelig likt hjemmelaget pommes frites, men smakte rikelig og godt av krydderet, og var naturligvis sprøtt.(for det meste, var litt mindre sprøe de som lå i ytterkanten på stekeplaten). Tror trikset er å få jevn varme over hele linja, og jevn tykkelse på skivene. Har lurt på å prøve å krydre med karri neste gang. :p

Lenke til kommentar

Ah, må nesten prøve det en gang. :)

Noen som har ideer til sunn erstatning for chips/potetgull?

8136753[/snapback]

Hm ... :hmm: Fruktsalat? Det kan jo ikke sammenlignes på smak, men det er jo sunt og godt. :yes:

Kjøpte forresten inn litt frukt i dag: 2 røde og 3 grønne epler(starter rolig :p ). Frukten var vel ikke å skryte av i dag. :nei: Eplene så ikke sååå gode ut, så tok det som så best ut.

Hadde ikke vært så dumt om man kunne få en sunn erstatning for potetgull(altså, med de samme kryddersmakene). :hmm:

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd mange ganger, men jeg klarer det ikke =/

frukt som er så godt også. jeg er et svakt menneske :p

jeg spiser det nesten bare når det blir servert jeg!

men, skal til butikken etterpå, så da skal jeg prøve å kjøpe bare sunt.

har også begynt i det siste å presse appelsiner sånn at det blir appelsinjuice. DET er godt det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...