dravisher Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Personlig syns jeg sikkerheten rundt fly er helt unødvendig. Det eneste vi burde konsentrere oss om er å hindre at terrorister kan ta kontroll over fly og bruke dem som våpen. Boeing driver f.eks. å utvikler et autopilotsystem som ikke kan kobles ut når det har blitt koblet inn. Hvis et slikt system blir aktivert straks piloten finner ut at det er terrorister om bord er det kun fare for passasjerene, og jeg kan ikke helt forstå at vi skal beskytte flypassasjerer så forferdelig godt i forhold til buss, tog eller båtpassasjerer. Det er da (relativt) kjempelett å smugle eksplosiver ombord på et tog eller en buss, og man kan jo fort drepe like mange som på et fly, så hvorfor skal absolutt flypassasjerer beskyttes så forferdelig mye mer enn alle andre? Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Poenget er fortsatt ikke dette sammenlignet med -alt- det andre. Poenget er å få et allerede tilstedeværende sikkerhetssystem til å fungere slik det er tiltenkt, og slik man allerde tror det fungerer. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Poenget er fortsatt ikke dette sammenlignet med -alt- det andre. Poenget er å få et allerede tilstedeværende sikkerhetssystem til å fungere slik det er tiltenkt, og slik man allerde tror det fungerer. 8134951[/snapback] Det er umulig med mindre du ønsker å gjennomføre full kroppsåpningssjekk på samtlige reisende og forby håndbagasje. Og det vil jeg helst ikke se at skjer. For det første så vil det ta hinsides lang tid, for det andre så vil jeg helst ikke bli tittet opp der sola sjeldent skinner. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Det faktumet at jeg ikke kan ta med meg en brus er stress, uansett hva jeg gjøre det til seg. Jeg må fortsatt si at jeg feiler totalt i å se problemet. Det er ikke verre enn å la være å ta med seg brus gjennom sikkerhetskontrollen for deretter kjøpe deg en brus etter den. Da på større flyplasser vel og merke. På mindre flyplasser klarer vel de fleste å vente til dem får kjøpt seg brus ombord i flyet. Med mindre avhengigheten er -for- stor. Såklart kunne denne personen brukt kniven på passasjerer, og jeg kan bli stukket ned på toget, eller på bussen. Mye kan skje, uten at jeg foretrekker å gjøre livet mitt vesentlig mer tungvint for å hindre det. Såklart er det mye som kan skje også andre plasser. Poenget mitt er uansett at mange anser dagens allerede så plagsomme sikkerhetskontroller for å fungere optimalt. Virkeligheten, som jeg poengterer her, er jo ikke slik. Det må da være like irriterende å vite at den plagsomme sikkerhetskontrollen ikke fungerer slik man tror den gjør. Derfor mener jeg det må jobbes med å få den til å fungere nettopp optimalt. Ikke er det snakk om å gjøre hverken ditt eller andres liv mer tungvinte. Men reisen deres sikrere. Det nytter lite å klage på sikkerheten etter at noe har skjedd bare fordi du lettes mulig ville komme deg på flyet. La oss si dem slapp Arne Psyko ombord med en kniv som han igjen bestemte seg for å bruke på akkurat deg. 8134700[/snapback] Klart det er stress når jeg må kjøpe en ny brus, eller en ny vannflaske eller hva som helst. Elller når jeg har med en god flaske vin til venner. Hvorfor skal jeg få styr med det for å hindre en helt mikroskopisk sjangse for at noen bruker væske til å skade meg? Det er ikke mer tungvint å ikke få lov til å ha med seg strikkepinner på flyet? Eller alt mulig annet som muligens kan brukes til et våpen? Uansett hvor jeg er kan Arne Psyko med kniv komme og stikke meg. Og det er i høyeste grad relevant hvordan sikkerheten er andre steder. Jo mindre effektivt et tiltak er for å vesentlig forbedre min totale sikkerhet, jo mindre bør tiltaket koste i tid og penger. Jo mer risiko jeg utsetter men for generelt, jo mindre har dette konkrete tiltaket å si, relativt sett. AtW Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 (endret) Klart det er stress når jeg må kjøpe en ny brus, eller en ny vannflaske eller hva som helst. Elller når jeg har med en god flaske vin til venner. Hvorfor skal jeg få styr med det for å hindre en helt mikroskopisk sjangse for at noen bruker væske til å skade meg? Ny brus? Hvem sier du trenger å kjøpe med deg og prøve å ha med deg en brus gjennom sikkerhetskontrollen til å begynne med? Drikk den opp før, og kjøp deg ei ny brus etter den isteden Ei god flaske vin kan man da fint få gitt venner uansett. Det er fortsatt ikke verre enn hva man selv skal ha det til at det er. Det er ikke mer tungvint å ikke få lov til å ha med seg strikkepinner på flyet? Eller alt mulig annet som muligens kan brukes til et våpen? Nei. Ikke om folk innfinner seg i at det er slik og dermed en gang for alle lærer seg å ikke medbringe slikt i håndbagasjen. Uansett hvor jeg er kan Arne Psyko med kniv komme og stikke meg. Og det er i høyeste grad relevant hvordan sikkerheten er andre steder. Jo mindre effektivt et tiltak er for å vesentlig forbedre min totale sikkerhet, jo mindre bør tiltaket koste i tid og penger. Men nå finnes det ikke tiltak som skal forhindre Arne Psyko å knivstikke deg hvor som helst. For at han ikke skal kunne gjøre det ombord på et fly finnes det derimot slikt tiltak. Men når det tiltaket feiler i å holde knivene unna flyet, det er da jeg mener det må endres slik at Arne Psyko ikke kan gjøre det nettopp ombord på et fly. Og tiltaket er heller ikke til kun for de reisende, men også for utallige folk nede på bakken. Med det i bakhodet spiller det ingen rolle hvor irriterende de reisende synes tiltakene er. Det man skulle sett på som irriterende her fremfor de argumentene dere som ikke er helt enig med meg kommer med, burde jo være at allerde eksisterende sikkerhetstiltak ikke fungerer slik almennheten tror den allerede gjør. Det er -det- som er poenget mitt. Vi kommer ikke unna sikkerhetskontrollene, så derfor bør dem i det minste fungere optimalt så lenge vi først har dem. Endret 12. mars 2007 av Iudex Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Klart det er stress når jeg må kjøpe en ny brus, eller en ny vannflaske eller hva som helst. Elller når jeg har med en god flaske vin til venner. Hvorfor skal jeg få styr med det for å hindre en helt mikroskopisk sjangse for at noen bruker væske til å skade meg? Ny brus? Hvem sier du trenger å kjøpe med deg og prøve å ha med deg en brus gjennom sikkerhetskontrollen til å begynne med? Drikk den opp før, og kjøp deg ei ny brus etter den isteden Ei god flaske vin kan man da fint få gitt venner uansett. Det er fortsatt ikke verre enn hva man selv skal ha det til at det er. Det er ikke mer tungvint å ikke få lov til å ha med seg strikkepinner på flyet? Eller alt mulig annet som muligens kan brukes til et våpen? Nei. Ikke om folk innfinner seg i at det er slik og dermed en gang for alle lærer seg å ikke medbringe slikt i håndbagasjen. Uansett hvor jeg er kan Arne Psyko med kniv komme og stikke meg. Og det er i høyeste grad relevant hvordan sikkerheten er andre steder. Jo mindre effektivt et tiltak er for å vesentlig forbedre min totale sikkerhet, jo mindre bør tiltaket koste i tid og penger. Men nå finnes det ikke tiltak som skal forhindre Arne Psyko å knivstikke deg hvor som helst. For at han ikke skal kunne gjøre det ombord på et fly finnes det derimot slikt tiltak. Men når det tiltaket feiler i å holde knivene unna flyet, det er da jeg mener det må endres slik at Arne Psyko ikke kan gjøre det nettopp ombord på et fly. Og tiltaket er heller ikke til kun for de reisende, men også for utallige folk nede på bakken. Med det i bakhodet spiller det ingen rolle hvor irriterende de reisende synes tiltakene er. Det man skulle sett på som irriterende her fremfor de argumentene dere som ikke er helt enig med meg kommer med, burde jo være at allerde eksisterende sikkerhetstiltak ikke fungerer slik almennheten tror den allerede gjør. Det er -det- som er poenget mitt. Vi kommer ikke unna sikkerhetskontrollene, så derfor bør dem i det minste fungere optimalt så lenge vi først har dem. 8138838[/snapback] Jeg forsåtr ikke hvordan du kan argumentere for at det ikke er innskrenkende og tungvint å nektes å ta med seg drikke et sted. Det koster meg penger å kjøpe en ny brus, om jeg reiser på søndag får jeg ikke kjøpt flaska med vin jeg vil ha et annet sted. Det er åpenbart en ulempe å måtte forholde seg til dette. Det er selvsagt en ulempe å ikke kunne strikke på flyet selv om man "innfinner seg med dette". Selvsagt spiller det en rolle hvor irriterende tiltakene er, oddsen for at et fly dreper meg når jeg er på bakken er mikroskopisk, spesielt om det skal være en årsak som sikkerhetskontroll hindrer. At det skal koste folk mye tid og penger for å lke deres overlevelsessjanse helt mikroskopisk er bortkastet, pengene og ressursene kunne vært brukt mye bedre et annet sted. Satt på spissen så koster denne feilprioriteringen liv, ikke redder de. AtW Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Vi to kunne nok argumentert frem og tilbake til mannen med ljåen tok oss uten å komme til noe enighet rundt dette akkurat Da jeg allerede har kommet med motargumenter til innholdet i ditt siste innlegg tidligere, anser jeg derfor det som lite hensiktsmessig å gjenta meg selv. Med mindre du insisterer Håper derfor på flere innspill rundt poenget mitt. Det er fortsatt at dagens eksisterende sikkerhetstiltak bør endres slik at sikkerhetskontrollene fungerer slik dem er tiltenkt. Ikke at dem skal "forverres" sett med passasjerens øyne, men simpeltent forbedres. Vi blir som tidligere nevnt ikke kvitt dem så argumenter frem og tilbake om hvor plagsomme dem er, hvor irriterende det er å ikke få med seg brusflaska si gjennom osv, vil i så måte ikke bli lagt så stor vekt på av meg videre i debatten. Hadde også vært interessant å se hva andre som evt jobber i sikkerhetsbransjen mener rundt dette. Jeg viser også forøvrig til hovedinnlegget mitt, dens innhold og spørsmål. Om noen skulle ha noe konkret å komme med rundt dette. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Vi to kunne nok argumentert frem og tilbake til mannen med ljåen tok oss uten å komme til noe enighet rundt dette akkurat Da jeg allerede har kommet med motargumenter til innholdet i ditt siste innlegg tidligere, anser jeg derfor det som lite hensiktsmessig å gjenta meg selv. Med mindre du insisterer Håper derfor på flere innspill rundt poenget mitt. Det er fortsatt at dagens eksisterende sikkerhetstiltak bør endres slik at sikkerhetskontrollene fungerer slik dem er tiltenkt. Ikke at dem skal "forverres" sett med passasjerens øyne, men simpeltent forbedres. Vi blir som tidligere nevnt ikke kvitt dem så argumenter frem og tilbake om hvor plagsomme dem er, hvor irriterende det er å ikke få med seg brusflaska si gjennom osv, vil i så måte ikke bli lagt så stor vekt på av meg videre i debatten. Hadde også vært interessant å se hva andre som evt jobber i sikkerhetsbransjen mener rundt dette. Jeg viser også forøvrig til hovedinnlegget mitt, dens innhold og spørsmål. Om noen skulle ha noe konkret å komme med rundt dette. 8141262[/snapback] Motargumenter eller ikke, du kan ikke argumentere deg bort ifra at det er en ulemep for passasjeren når slike ting innskrenkes. Når det gjelder din opprinnelige post: Hvordan mener du de skal forbedres uten å gjøre det verre for passasjerene? For å hindre dette tilfelle måtte man ha innskrenket passasjerenes muligheter enda mer. Ingen regler ble brutt såvidt jeg kan se. Skal man begynne med enda sterkere kontroller også "bak" sikkerhetskontrollen så vil det føre til ytterligere ulemper og kostnader. Både for ansatte og passasjerer. Jeg ser ikke at en eneste av tingene du påpeker ikke forverrer situasjonen for passasjerene. Og som tidligere sagt, vil man gjøre folks liv sikrere, og er villig til å bruke så mye av folks tid og penger på det, så er det mye bedre fronter å gjøre det på. Om noe burde de roa egga litt, dagens sikkerhetskontrll er allerede for masete. Det eneste jeg er enig i er at det er latterlig å spørre om ting skal brukes til terrorformål. Det setter bare hele greia i et useriøst og dårlig lys. AtW Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Jeg har fått med meg dine argumenter nå. Dog er jeg ikke enig i din fremstilling, på lik linje med at du ikke er helt enig med meg Men heldigvis er det slik at folk har hver sine meninger. Et diskusjonsforum ville vært rimelig overflødig om alle skulle vært enige ATWindsor, du er forøvrig flink til å ordlegge deg og å få frem dine meninger. Det settes pris på en saklig diskusjon med noen av slik kaliber Så uten å måtte besvare mine egne spørsmål i hovedinnlegget enda (nå som jeg selv har studert de forskjellige forskriftene litt grundigere) vil jeg enda vente for å se om det kommer andre innspill også. Endret 13. mars 2007 av Iudex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå