Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Er hukommelsen vår på vei inn i glemmeboken?

TSP

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste dagene stilt meg dette spørsmålet og jeg er overrasket over hvor glemske vi mennesker kan være. Er dette et voksende problem og er vår hukommelse og ikke minst konsentrasjon på vei til å dø ut?

Eller kan det komme som et resultat av at vi bare har mer å huske på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja du har rett, menneskets hukommelse ser ut til å forsvinne i gløymeboka.

men det som og kan være situasjonen er at vi har så mykje sjølvsagte ting å passe på at vi rett og slett blir overvurdert i kor mykje vi kan hugse, og det er derfor vi samtidig brukar mange forskjellige hjelpemiddel for å hugse.

mobilnotat :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har de siste dagene stilt meg dette spørsmålet og jeg er overrasket over hvor glemske vi mennesker kan være. Er dette et voksende problem og er vår hukommelse og ikke minst konsentrasjon på vei til å dø ut?

8123542[/snapback]

Jeg kan ikke se at noe som helst tyder på det..

Lenke til kommentar

Eller kan det komme som et resultat av at vi bare har mer å huske på?

8123542[/snapback]

Ingenting som tyder på det. Vi anvender dem bare ikke slik som før. Kan tenke meg de sa noe slikt da folk begynte å skrive ned ting også: "Å, nei, folk husker ikke lenger tradisjonene våre!". Vi bruker hukomelsen og konsentrasjonen forskjellig fra hva vi gjorde før, det er alt.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter å ha opplevd flere tilfeller på dårlig hukommelse hos mange forskjellige personer, blir jeg stadig mer nysgjerrig og bekymret. Det er kanskje normalt, men jeg syns at alle stadig skylder på dårlig hukommelse og snakker til tider om andres dårlige hukommelse, samtidig merker jeg at de samme personene kan glemme de merkerligste ting som til og med jeg husker, for jeg glemmer og en del ting. Men etter en del "passiv observasjon" kan det virke som om hukommelsen min ikke er så dårlig som jeg i utgangspunktet trodde.

Søkte litt på nettet og fant blant annet dette:

http://www.wwf.dk/7be2774

http://www.tekno.dk/subpage.php3?article=1...ri6&language=dk

http://assets.wwf.no/downloads/reach_notat..._finalfinal.pdf

Lenke til kommentar

Hva du husker lettest kommer helt an på hva du fokuserer på og hva hjernen din er trent opp til. Selv har jeg det slik at med en gang jeg ser et tall i en sammenheng så husker jeg det i evigheter fremover om noen spør om det. F. eks. hva han fyren som lukta så vondt som var inne på butikken for 2 uker siden måtte betale, 478,50,-.

En annen måte jeg husker veldig godt er regler og sangregler. Funker utrolig bra dersom man skal øve til prøve. Mye prøvemateriale for de tre siste årene sitter fortsatt som støpt pga. regler.

Ting jeg er dårlig til å huske er quotes fra filmer og teksten til sanger jeg hører.

Letteste måten for å huske en nummerregle eller bokstavregle er rett og slett bare å si den om og om igjen i hodet sitt 10-20 ganger. Da har du den.

Hukommelse generelt vil nok bestå, men det finnes dumme mennesker og det finnes smarte mennesker, og vi blir stadig dummere om man ser bort fra at vi blir mer og mer opplyste.

Lenke til kommentar

har noen ett tips om hvordan en kan trene seg opp til og koble personer, ting, hendelser opp mot navn. Har bilder av folka og tinga i hode men sliter og koble det opp mot navn. Kjenner igjen navnet når jeg hører det, men og sette navn på folka eller tinga jeg husker sliter jeg litt med. Noen ideer om hvordan en kan trene opp slikt?

Lenke til kommentar

Og jeg har en tredje type hukommelse. Jeg glemmer ofte substantiver og egennavn i svak anomia-stil, som navn på mennesker jeg har kjent i 15 år eller ord som "ostehøvvel" og "kulepenn", men jeg kan huske et utall sitater og situasjoner bundet sammen langt bak i tid. Jeg kan lett glemme spesifike ting som hva jeg spiste til middag to dager siden eller tro at det er mandag på en onsdag fordi jeg ikke med en gang kan huske de to foregående dagene, men om jeg kommer på én hendelse kan jeg visualisere nesten hele den dagen.

Hukommelsen for spesifike informasjonsremser tror jeg blir dårligere og dårligere, og det pga endret trening i skole. Min far kan f.eks på få sekunder remse fjorder, fjell og byer i Norge etter størrelse fordi det er hvordan hans trening på skolen ble gjort. Han er trent til å huske og bruke matematiske formler i hodet mens jeg er trent til å kontrollere og bruke andre ressurser for å løse situasjonen. Tar du bort mine ressurser (alt fra en TI-83 til en søkemotor, til et simuleringsprogram til et programmeringsspråk) vil jeg i mange situasjoner stå og klø meg i hodet og tydeligvis ha dårlig hukommelse når jeg ikke husker hva som skal gjøres.

Men selv om "byer i belgia" metoden blir faset ut og at den typen hukommelse hos nyere generasjoner sikkert blir dårligere tror jeg ikke dette er negativt. Slik jeg ser det er det bedre at hukommelsen adapterer til det den skal brukes til i praksis, og ikke tvangskodes til et unødvendig mønster.

Lord-KGA: Det eneste jeg kan si er det av seg selv har blitt mye bedre for meg. Det var en stund jeg kalte alle for "brille" eller f.eks "han høye" og forklarte ting med "slik du kutter osteskiver med", men nå 5-6 år senere skjer det bare et par ti ganger til dagen at ord forsvinner for meg.

Lenke til kommentar
Jeg har klisterhjerne. Kan de fleste hovedstedene i verden, kan plassere de fleste land på kartet, husker årstall, hvem som spiller trommer i det bandet osv. Selv om jeg kun har hørt det én gang.

8381629[/snapback]

Slike ting er jeg også ganske stabil på, men når jeg skal huske praktiske ting som: gjør det, ring han osv. begynner jeg å slite. Selv om jeg ikke anser det som noe problem pr. dags dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...