Gå til innhold

Må man kjøle ned harddisker?

vegge

Anbefalte innlegg

Regner med at en del av brukerne på dette forumet, i likhet med meg, har vifter foran harddiskene sine. De fleste harddisker blir ganske varme, og i mitt Chieftec-kabinett er det jo god plass til vifter.

Jeg lurer på om det er farlig å kjøre harddisker uten noen form for kjøling. Både her og i nabohuset sviver daglig et par WD 120GB 8MB cache og de blir relativt varme. Det er her snakk om kabinetter uten ekstra vifter. (bare vifter på CPU og i PSU)

I teorien skal man jo ikke være nødt til å kjøle ned diskene, men hvordan er det i praksis? I fare for at alle pappas dokumenter skal "brenne opp", så vurderer jeg et innkjøp av ei rolig vifte. Men så kommer igjen problemet med gamle drittkabinett. Hvor søren skal jeg feste vifta? Det er jo ikke plass! Kan jo ikke akkurat spikre den fast i harddisken..!

Vil gjerne ha synspunkter på det jeg nå har nevnt. Er det ulurt å kjøre slike disker uten kjøling? Hvis ja, har dere noen kjøletips? Eller må jeg bare innse at harddiskplatene ikke føler samme varme som fingeren min..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har to stykk WD SE 80GB i kongetårn fra Chieftech uten noe vifter eller kjøling. Temp proben sier alt mellom 28C til 35C. Jeg har en følelse av at selv 3.5 ramma fjerner litt varme når den er såpass stor :smile:. Det skal nevnes at jeg ikke har noe CPU som utvikler noe varme, nemlig en P3 CU 600@798MHZ :smile:. Har totalt 2 vifter i PCen nå, to i PSU og en på CPU (en som sitter på en diggbar Volcano9+ :smile:.

Jeg var litt bekymret selv her om dagen så jeg sjekka WD sidene, de oppgir en max. temp på 55C, noe som er en god del :wink:. Jeg tror nok du er trygg!

Lenke til kommentar

Strengt tatt er det ikke nødvendig å kjøle ned diskene, men har du montert diskene veldig tett (f.eks. 3 disker med 1mm mellomrom i et chieftech kabinett) så ville jeg nok hatt en vifte forann, men du kan jo prøve og spre diskene litt mer, så det blir mer luftdtrøm rundt dem.

Uansett så forlenges diskenes levetid med kjøling, så har du viktige dokumenter, så kjøl disken(e) ned...

jeg har to av disse PAPST viftene

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&Av...l=&view=related

Kun 12dba, og god luftstrøm!

Lenke til kommentar

Tror nok ikke d er noen umiddelbar fare uten kjøling.

D avhenger jo selvfølgelig av hvor hardt du kjører dem. Men en vifte er aldri å forakte.

Harddisken bør nok ideelt sett ikke være noe varmere enn resten av luften i kabinettet. Vanligvis ~25-35°C.

Selv har jeg montert to stk 80 mm vifter foran mine to WD 120 GB disker. De holder seg som regel rett rundt romtemp.

Hvis du kjenner på diskene og føler de er veldig varme, vil jeg anbefale ei vifte på de.

Lenke til kommentar

Nei. Harddisker er (i følge produsentenes enge datablad= sprsifisert for driftstemperaturer på opp til 70C. Dvs. at du trenger ikke å kjøle den med mindre system-tempen din er svært høy og du har dårlig utlufting.

På den andre siden forlenges levetiden og sjansen for kræsj om den holdes et stykke under 70C. En driftstemperatur på under 50 eller selv 60C hjelper stort på faren for kræsj.

Om den kjører lenge på over 70C er det som regel kulelager/fluidlager og selvkalibreringen av spor og lesearm som slites og kan feile.

Lenke til kommentar

I min egen PC er harddiskene meget kalde!

Det er annerledes i familie-PC-en og nabo-PC-en. Det er disse PC-ene jeg er redde for. Det er jo alltid jeg som må fikse opp.

Problemet er at det er dårlig plass til vifter. Det er også dårlig plass til harddisker i slike pinglekabinett.. (slike kabinett som naboer alltid har.. ferdig-PC-er)

slik at harddiskene står rimelig tett.

Temp på mine harddisker: 23 idle

Temp på familie-PC-en: 27 idle

Temp på nabo-PC-en: [kommer kanskje en annen dag]

Edit: Ser nå at jeg kanskje overreagerer angående temperaturene. Men så er det jo juletemperatur i rommet da, og det er foreløpig snakk om idletemperaturer. Jeg kommer tilbake når jeg har testet litt mer. Foreløpig trengs det ingen ekstra kjøling i hvert fall! Takk for mange gode innspill forresten! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-12-10 21:24 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...