Gå til innhold

Burde jeg ta noe ansvar i denne saken?(privat salg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I så fall er annonsen med følgende setning: Den er låst til netcom, men dette burde la seg ordne direkte feil og spekulativ.

Man bør være forsiktig å love noe som helst i en annonse man ikke kan garantere.

(f.eks. slik som enkelte skriver salgsannonser for gamlepc'er slik: RÅ GAMING PC, TAR ALT på en Celeron, 256 mb ram og GeForce2)

Lenke til kommentar

Synes fremdeles kjøper ikke burde føle seg lurt. Det er lov til å sjekke litt rundt angående operatørlås. Det står tross alt i annonsen at den er låst. Og det lar seg ordne, er bare å kontakte Netcom, så kan de ordne det for han. Hva prisen evt. er på slikt, vet jeg ikke. Om telefonen ikke er låst til et spesielt abonnement, kan han jo finne et rimelig/billig abonnement og bli kunde der frem til bindingstiden er gått ut.

På den annen side, kan man jo ta hensyn til kjøperen, spesielt om det er en ungdom med begrensede midler, som brukte sine siste surt oppsparte penger på denne handelen, og ikke har råd/ressurser til å låse den opp, eller skifte operatør.

Lenke til kommentar
Bruddgebyr - avtale med telefon

Hvis du vil si opp en avtale som har gitt deg en rimeligere telefon, før avtaletiden løper ut, gjelder følgende gebyrer: Gjenværende periode av avtale Kr

12-9 måneder 1500,-

9-6 måneder 1125,-

6-3 måneder 750,-

3-0 måneder 375,-

Gjelder for alle kunder i avtaletid, også Kontantkunder som ønsker å låse opp operatørlås før avtaletiden er over.

Lenke til kommentar
I så fall er annonsen med følgende setning: Den er låst til netcom, men dette burde la seg ordne direkte feil og spekulativ.

Man bør være forsiktig å love noe som helst i en annonse man ikke kan garantere.

(f.eks. slik som enkelte skriver salgsannonser for gamlepc'er slik: RÅ GAMING PC, TAR ALT på en Celeron, 256 mb ram og GeForce2)

8127069[/snapback]

Igjen; det er ikke noe i ordene som kan tyde på at det er løfte, men burde er en vesentlig mer nøytralt ord som tilsier at noe kan ordnes. Ved kan så er sjansen tilstedet for at det ikke kan skje også.

essensen er uansett at selger sier han ikke leste skikkelig, og han forventet! en ulåst telefon til 1000 kr under bruktpris og 1500 kr under nypris, selv om pakken var ubrutt.

Ergo trekker jeg slutningen at problemet er at han bare leste toppen og ikke teksten, og ikke egentlig var klar over hva han kjøpte og så kommer og klager.

Hva angår analogien så må jeg nesten nevne at likheten mellom

"burde" og "TAR ALT" er nokså fraværende. Den ene antyder og er ikke noe løfte som du sier, mens den andre er en tilsvarende bombastisk påstand som "Audi er best".

Synes fremdeles kjøper ikke burde føle seg lurt. Det er lov til å sjekke litt rundt angående operatørlås. Det står tross alt i annonsen at den er låst. Og det lar seg ordne, er bare å kontakte Netcom, så kan de ordne det for han. Hva prisen evt. er på slikt, vet jeg ikke. Om telefonen ikke er låst til et spesielt abonnement, kan han jo finne et rimelig/billig abonnement og bli kunde der frem til bindingstiden er gått ut.

På den annen side, kan man jo ta hensyn til kjøperen, spesielt om det er en ungdom med begrensede midler, som brukte sine siste surt oppsparte penger på denne handelen, og ikke har råd/ressurser til å låse den opp, eller skifte operatør.

8127115[/snapback]

Personen er vesentlig eldre enn meg, har leilighet og tydeligvis råd nok til å dra på lengre utenlandsturer uten å bry seg med økonomi, slik han har uttalt seg hittil.

Uansett er prisen så lav at han nærmest fikk den gratis. Skulle han ha hatt tilsvarende pris måtte han ha hatt Activetalk pluss eller Firtid/Fri120 fra Telenor. Han ar talkmore nå, så det ville medført en vesentlig utgift bare der.

Bruddgebyr - avtale med telefon

Hvis du vil si opp en avtale som har gitt deg en rimeligere telefon, før avtaletiden løper ut, gjelder følgende gebyrer: Gjenværende periode av avtale Kr

12-9 måneder 1500,-

9-6 måneder 1125,-

6-3 måneder 750,-

3-0 måneder 375,-

Gjelder for alle kunder i avtaletid, også Kontantkunder som ønsker å låse opp operatørlås før avtaletiden er over.

8127169[/snapback]

Gjør deg oppmerksom på at det du qouter her er hva det koster å si opp bindingstiden, ikke nødvendigvis bare låskoden.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Personen er vesentlig eldre enn meg, har leilighet og tydeligvis råd nok til å dra på lengre utenlandsturer uten å bry seg med økonomi, slik han har uttalt seg hittil.

Uansett er prisen så lav at han nærmest fikk den gratis. Skulle han ha hatt tilsvarende pris måtte han ha hatt Activetalk pluss eller Firtid/Fri120 fra Telenor. Han ar talkmore nå, så det ville medført en vesentlig utgift bare der.

I såfall burde han være ressurssterk nok til å sette seg inn i hva han kjøper, så lenge salgsteksten var så tydelig som du har vist til. I mine øyne var det ikke noe utydelig i måten du ordla deg på angående opplåsing, og enhver bør sjekke rundt et produkt, spesielt ved private handler.

Lenke til kommentar
Etikk:

Du har retten på din side og kan gi faen om du vil.

Moral:

Han har retten på sin side, og du bør absolutt ikke gi faen.

Kjøttgale hyener, quote i vei.

8125033[/snapback]

Like lurt som å si at iq er en fin farge. Så lenge du ikke begrunner din tolkning av etikk og moral er utsagnene dine verdiløse.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok gitt helt faen her. Riktignok er uttalelsen din litt på kanten, men tenkte med en gang at dette var du veldig usikker på og det var opp til meg/kjøper å finne ut hvordan. Synes ikke du skal bry deg i det hele tatt, det at han ikke klarer lese annonsen er ikke ditt problem.

Lenke til kommentar

Synes ikke det er så tvetydig det der. De fleste har vel inntrykk av at de fleste mobiler kan åpnes og derfor er det helt korrekt av selger å skrive "burde". Skal man kjøpe en mobil som er sperret bør man absolutt sjekke om den kan åpnes om man trenger det. Jeg synes ikke selgeren har oppført seg ufint her, verken juridisk eller moralsk. Problemet er vel at folk, også i denne tråden tydeligvis, tror at dersom det er en overvekt sjans for at noe er mulig, så skjer det uansett og hver gang! Står det "burde" tar kjøper en sjans om han ikke sjekker det opp før salget gjennomføres.

Lenke til kommentar

Herregud, så lenge selger har opplyst om at den er Netcom låst så er det nå jaggu meg kjøper sitt problem hvis han føler seg lurt....Hvis kjøper vil ha et annet abonnement på den så får har betale for og åpne den og da får han jo mulighet til og velge hvilken operatør han vil....Nei her trenger ikke trådstarter og ligge våken om natta og føle seg råtten...Han har gjort det som kreves og de som mener noe annet når det står oppført i annonsen at den er låst kan jeg ikke se som noe annet enn kverulanter......Må da være måte til hva som skal gjøres for og selge en mobil da.. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...