MiRaCL Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Testa direkte å laste ned fra itavisen sin ftp server istad, fikk vel max 60mbit ca. Så er litt opp og ned hva man får, skal teste rotueren mere når jeg kommer hjem senere + kansje ta noen bilder til folket Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Jeg hadde bare et par nettverkrelaterte spørsmål.. Når vi, en gang snart forhåpentligvis skal oppgradere linja vår til 100/100mbit.. Hvilke bokser må vi egentlig anskaffe.. Jeg har sett en del på denne Men den har jo en maks overføringshastighet på 24mbps KommunikasjonerType DSL-modem Digital signaleringsprotokoll ADSL, ADSL2, ADSL2+ Protokoller & spesifikasjoner ITU G.992.1 (G.DMT), ITU G.992.3 (G.DMT.bis), ITU G.992.5 Maks. overføringshastighet 24 Mbps Med andre ord.. En slik praktisk "allinone" boks nytter ikke? Så hvilke bokser trenger vi da? Hadde vært fint med linker Helst temmelig gode alternativer, og ikke bare det billigste som fins.. Men skal helst ikke koste alt for mange tusenlappen lapper heller.. Vi har jo også IP-Telefoni, men det er vell mulig å koble Telio boksen vår "utenom", sånn at den ikke har noen innvirkning mellom PC-ene våres og nettet.. Eller? Et siste lite spørsmål er, hvor ofte burde nettverksutstyr egentlig byttes? Tenker da på at vi sitter med en eldgammel "ADSL-boks" som vi fikk fra Telenor for 7-8år siden.. Burde den kanskje byttes ut snart? Skaper den begrensinger på vår nåværende 4mbit linje? Endret 23. april 2007 av RamGuy Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det er vel ikke så realistisk med 100mbit full duplex over xDSL med det første? Med mindre man tror på propagandaen fra leverandørene :!: Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Hm, tenkte på en ting, kablen som går fra uttaket på veggen til routeren går forbi hele stereo benken og div andre kabler. Kablen som blir benyttet er en vanlig uskjermet cat5 som jeg fikk av bredbandsfabrikken når jeg ble kunde. Kansje det kan ha noe å si at den ikke er skjermet og at det påvirker kvalitetten? Får prøve med med en skjermet en nå jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
donne Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Hm, tenkte på en ting, kablen som går fra uttaket på veggen til routeren går forbi hele stereo benken og div andre kabler. Kablen som blir benyttet er en vanlig uskjermet cat5 som jeg fikk av bredbandsfabrikken når jeg ble kunde. Kansje det kan ha noe å si at den ikke er skjermet og at det påvirker kvalitetten? Får prøve med med en skjermet en nå jeg kommer hjem. 8453492[/snapback] Skärmad kabel hjälper endast om du har rätt sorts utrustning i ändarna, dvs skärmade (jordade) uttag och skärmat nätverkskort. I övriga fall blir det nästan sämre med skärmade kablar än utan. Det är så att skärmningen måste vara jordad för att det ska fungera alls, och vanliga RJ45-kontakter är inte jordade. Istället kan det bli en stor antenn av det hela som tar upp mer störningar Testa istället att dra om kabeln tillfälligt och se om det blir bättre. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Tips: Speedtest.net er en fin hastighetstester. Den er også veldig sikker. Husk å ta testen opp mot den nærmeste serveren. Endret 23. april 2007 av Onyx Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Et siste lite spørsmål er, hvor ofte burde nettverksutstyr egentlig byttes?Tenker da på at vi sitter med en eldgammel "ADSL-boks" som vi fikk fra Telenor for 7-8år siden.. Burde den kanskje byttes ut snart? Skaper den begrensinger på vår nåværende 4mbit linje? 8453093[/snapback] Hva slags 100 Mbit/s linje er det du snakker om? Det ADSL-modemet ditt duger i massevis så lenge du kjører normal ADSL og ikke ADSL2. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Ettersom dette vel er blitt en litt generell BBSE tråd så prøver jeg med med noen spørsmål/kommentarer. BBSE samarbeider el med bredband2.se/brikks.se/labs2.se virker det som. De driver ihvertfall epostserverne. Er det korrekt? Vil det også si at mye av nettet fortsatt er svensk og oppfattes som det av andre tjenester? Grunnen til jeg spør er at Nrk Sport på nettradio ikke fungerer fordi den oppfatter som vi er i utlandet. "Du befinner deg sannsynligvis ikke i Norge. Brukere utenfor Norge har ikke rettigheter til å høre på valgt kanal". Hva kan gjøres med dette? Et oppslag i www.ripe.net på min IP gir inntrykk at alt er norsk.. Skal man konfigurere Tv2 webtv står det at de har samarbeid med Bredbåndsfabrikken og kan derfor levere en bedre bitrate enn standard. Det nye navnet til Bredbåndsservice og ikke minst den nye Ip-rangen er ikke tatt inn her. Endret 23. april 2007 av Panter Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Hm, tenkte på en ting, kablen som går fra uttaket på veggen til routeren går forbi hele stereo benken og div andre kabler. Kablen som blir benyttet er en vanlig uskjermet cat5 som jeg fikk av bredbandsfabrikken når jeg ble kunde. Kansje det kan ha noe å si at den ikke er skjermet og at det påvirker kvalitetten? Får prøve med med en skjermet en nå jeg kommer hjem. 8453492[/snapback] Skärmad kabel hjälper endast om du har rätt sorts utrustning i ändarna, dvs skärmade (jordade) uttag och skärmat nätverkskort. I övriga fall blir det nästan sämre med skärmade kablar än utan. Det är så att skärmningen måste vara jordad för att det ska fungera alls, och vanliga RJ45-kontakter är inte jordade. Istället kan det bli en stor antenn av det hela som tar upp mer störningar Testa istället att dra om kabeln tillfälligt och se om det blir bättre. 8454109[/snapback] Så du har ikke hørt om andre som sliter med dårlig uthastighet? Hadde mye mere stabil ut hastighet når jeg hadde 10/10mbit linje. Nå spretter den opp og ned som en jojo. Testet også ut hastighet ut mot en 26mbit nextgentel linje via dcc sending i irc. Måtte ha nesten oppe 8 forskjellige fil sendinger for å få max hastighet. Virker som det er umulig å få over 400Kb/sec ut mot en annen isp uavhenging av måten man velger for overføring. Lenke til kommentar
donne Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Ettersom dette vel er blitt en litt generell BBSE tråd så prøver jeg med med noen spørsmål/kommentarer. BBSE samarbeider el med bredband2.se/brikks.se/labs2.se virker det som. De driver ihvertfall epostserverne. Er det korrekt? Vil det også si at mye av nettet fortsatt er svensk og oppfattes som det av andre tjenester? Grunnen til jeg spør er at Nrk Sport på nettradio ikke fungerer fordi den oppfatter som vi er i utlandet. "Du befinner deg sannsynligvis ikke i Norge. Brukere utenfor Norge har ikke rettigheter til å høre på valgt kanal". Hva kan gjøres med dette? Et oppslag i www.ripe.net på min IP gir inntrykk at alt er norsk.. Skal man konfigurere Tv2 webtv står det at de har samarbeid med Bredbåndsfabrikken og kan derfor levere en bedre bitrate enn standard. Det nye navnet til Bredbåndsservice og ikke minst den nye Ip-rangen er ikke tatt inn her. 8455218[/snapback] Det låter konstigt, det är Hafslund som äger IP-adressen, dvs den är norsk. Men skicka ett mail om detta till [email protected] så ska vi titta på detta. Skriv också vilken IP-adress du har samt exakt vilken tjänst du är inne på (URL). Lenke til kommentar
donne Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Hm, tenkte på en ting, kablen som går fra uttaket på veggen til routeren går forbi hele stereo benken og div andre kabler. Kablen som blir benyttet er en vanlig uskjermet cat5 som jeg fikk av bredbandsfabrikken når jeg ble kunde. Kansje det kan ha noe å si at den ikke er skjermet og at det påvirker kvalitetten? Får prøve med med en skjermet en nå jeg kommer hjem. 8453492[/snapback] Skärmad kabel hjälper endast om du har rätt sorts utrustning i ändarna, dvs skärmade (jordade) uttag och skärmat nätverkskort. I övriga fall blir det nästan sämre med skärmade kablar än utan. Det är så att skärmningen måste vara jordad för att det ska fungera alls, och vanliga RJ45-kontakter är inte jordade. Istället kan det bli en stor antenn av det hela som tar upp mer störningar Testa istället att dra om kabeln tillfälligt och se om det blir bättre. 8454109[/snapback] Så du har ikke hørt om andre som sliter med dårlig uthastighet? Hadde mye mere stabil ut hastighet når jeg hadde 10/10mbit linje. Nå spretter den opp og ned som en jojo. Testet også ut hastighet ut mot en 26mbit nextgentel linje via dcc sending i irc. Måtte ha nesten oppe 8 forskjellige fil sendinger for å få max hastighet. Virker som det er umulig å få over 400Kb/sec ut mot en annen isp uavhenging av måten man velger for overføring. 8455256[/snapback] Gäller detta norska ISP:er också eller mot utlandet bara? Ge gärna exempel (traceroute). Vi har lite uppgraderingar på gång i nätet, har dock tyvärr inget datum när det är klart. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Testa å laste ned fra ftp'en til itavisen + 2x ftp clienter mot sunsite.uio.no nå, fikk så mye som -> Current Downstream: 10006.59kb/s ,som ikke er helt dårlig Så D-Link Dir-655 klarer hastigheten ganske så bra. Har ikke funnet noen fornuftig måte å teste upload på enda men. Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Har ikke funnet noen fornuftig måte å teste upload på enda men. 8456918[/snapback] Linux-torrents kanskje? Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Lurer på om jeg skal sette opp en tracker etter på og så seede en linux distro, få en del bekjente til å laste ned,se om jeg da får maxet ut hastigheten. Vil ihvertfall annbefale alle som har 100/100mbit bra bbse.no og ta en titt på D-link DIR-655. Denne har gjort om mitt syn på d-link som jeg syns hadde ganske elendige produkter før. Routeren fungerer meget bra. Skal teste litt mere når jeg kommer hjem fra jobb idag. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Tydelig at DIR-655 er veien å gå. Har et par tilårskommene D-Link bokser stående her som er på tide å bytte ut uansett (604-router + aksesspunkt). Og ja, så må jeg bare deale med jobben og høre om hvor mye de dekker av 100mbit abonnementet (de dekker hele 10mbit'en i dag så). Er det ikke noe som må skattes av forresten? Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Det virker som om det har blitt trikset litt med linja her de siste par dagene og nå får jeg ~92mbit ned og ~82mbit opp på speedometeret her på hw.no. Lenke til kommentar
ahmuma Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 jeg bruker en dlink-655, men har fortsatt problemer med download og upload. om jeg laster ned fra uio.no sin ftp så begynner den på 7mb/s også etter et par sekunder så ligger den konstant på 2mb/s til 3mb/s... lurer på om det er noen spesielle instillinger som man bør gjøre i dlink 655? jeg har oppgradert til firmware 1.03 om jeg husker riktig... men men dere som har dlink 655 , trenger tips/råd fra dere =) mvh ahm Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Dette er vel ikke til så mye hjelp, men jeg har ikke tilsvarende problemer. Testet nettopp å laste ned fra uio.no: Transferred: F-7-i386-DVD.iso 2,70 GB in 5 minutes 21 seconds (8,60 MB/s) Hastigheten varierte mellom 6,5Mb/s og 11Mb/s. Er du sikker på at du ikke har noen annen trafikk gående på linja og at harddisken du laster ned til er forholdsvis nylig defragmentert? Lenke til kommentar
ahmuma Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 vel er en nylig kjøpt Sata disk... og det er kun 1 maskin og den har jeg koblet med kabel til routeren ... har ikke noen annen trafikk gående på linja heller... testet igen fra uio.no og lasta ned samma iso fil som du har...F-7-i386-DVD.iso den laster ned fortsatt på 2mb/s +/- ufff aner ikke hva som er feil... har ringt bbse men ikke mye hjelp å få fra dem heller xorcist : du har d-link 655 også right? noen instillinger du har gjort i routeren eller? mvh ahm Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 ftp> get F-7-i386-DVD.iso 200 PORT command successful 150 Opening BINARY mode data connection for F-7-i386-DVD.iso (2900602880 bytes) 226 Transfer complete. ftp: 2900602880 bytes received in 294,02Seconds 9865,43Kbytes/sec. ftp> Dette er min hastighet samtidig som jeg laster ned 13-15 mbit torrent på en annen maskin. Jeg bruker selvsagt D-Link DIR-655, men har ikke gjort noen spesielle innstillinger på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå