Magnus Lie Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hm, jaja, får vel tak i en til uka. Satser på det, men den funker bra med linja? Merka noe negativt med den enda? 8425950[/snapback] Jeg så at PSData hadde en god del inne på lager nå i dag, så bestill i kveld og er du heldig kan du ha den på lørdag. Jeg har ikke merket noe negativt med routern enda, men samtidig synes jeg ikke 6-7 timer (uten å ha gjort noe mer enn å åpne port 21 og 80, og sikret det trådløse nettverket) er lang nok tid til å komme med noen slags form for konklusjon Lenke til kommentar
ChrisAlan Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Sånn, da har jeg prøvd en mini-itx løsning med pfsense. Maxa ut på 62mbit, da klarte ikke cpu. Var et via epia CL6000E hk, 600mhz c3 cpu. Så da må jeg finne på noe annet igje :S 8297098[/snapback] Og hvor mye ram hadde du i den boksen din da? Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Er det noen som bruker en smtp server utenfor bbse? Jeg bruker smtp.domeneshop.no til å sende mail da jeg har konto hos Domeneshop. Plutselig får jeg ikke sendt mail ut... (smtp server til bbse funker bra). Har bbse sperret port 25 eller 110 (eller hva det var igjen) ut?? EDIT: Det har de f... meg gjort. Startet telnet fra cmd. Skrev kommando: open smtp.domeneshop.no 25. Fikk ikke noe svar. Forsøkte med smtp.start.no 25. Ingen resultat. Derimot "open mail.bbse.no 25" funket som bare det. Noen som får koblet seg til andre smtp servere fra bbse? Endret 20. april 2007 av eirikjo Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Er sikkert ikke verre enn å sende en mail til support og spør om de kan åpne for akkurat den serveren. Årsaken til at de stenger er sikkert pga fare for at maskiner i bbse-nettet skal kunne bli brukt til massespamming. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Noen som har/kan sjekke om de har åpnet for tilgang til pop-serveren utenfor bbse.no-nettet? Bbf hadde sperret det, men mulig nye krefter og maskiner og systemer er annerledes satt opp nå. Edit: Inspirert av innlegget ovenfor prøvde jeg: Telnet> o pop.bbse.no 110 som ga respons på maskin i både Tele2 og Get nett så da betyr vel det at det er åpnet for.. Men o mail.bbse.no 25 ga ikke respons, det er vel ganske vanlig nå å sperre for port 25 hos alle Isp'er. Edit2: Telenor svarte på både 25 og 110 ! Endret 21. april 2007 av Panter Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Samme problem her, får ikke sendt mail ut igjennom nextgentel sin smtp server. Kjedelig om bbse skal begynne å sperre porter da, sperrer de først port 25, så følger port 80 fort etter... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Samme problem her, får ikke sendt mail ut igjennom nextgentel sin smtp server. Kjedelig om bbse skal begynne å sperre porter da, sperrer de først port 25, så følger port 80 fort etter... 8439101[/snapback] Nesten alle ISPer hindrer deg jo å bruke andre utgående mailservere enn sine egne. Blir jo mye mas om ikke når man appåtil sitter på 100 mbit. AtW Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Joa, men dette er noe de har begynnt med i løpet av de siste 3 dagene. Får ringe dem på mandag å høre.. Lenke til kommentar
donne Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Ja, det stämmer att vi har spärrat vissa standardportar. Det kommer snart upp information på hemsidan om detta, det blev lite försenat med den uppdateringen tyvärr. Anledningen till att det spärrades just förra veckan var att vi inte ville ha access-listorna uppe medan vi jobbade på att stabilisera nätet. Ni kan få infon här istället: Portar som spärras ut/in: * 135, 137-139 (Netbios, maskar etc) * 1433, 1434 (Microsoft SQL, maskar, virus) Portar som spärras ut: 25 (SMTP, spam) Dessa portar spärras pga säkerhetsrisken de medför. Det finns inga planer på att spärra port 80 och inte heller port 110 (POP) Ni som har egen mailserver, det går jättebra att relaya via mail.bbse.no. Endret 22. april 2007 av donne Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Jeg klarer ikke helt å se sikkerhetsrisikoen ved å ha port 25 åpen jeg. Noen som kan hjelpe....? Det at en ISP begynne å sperre porter er første tegn på at systemadministrator fra helvete har tatt over driften, spør du meg. Hva blir det neste...? Endret 22. april 2007 av eirikjo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg klarer ikke helt å se sikkerhetsrisikoen ved å ha port 25 åpen jeg. Noen som kan hjelpe....? Det at en ISP begynne å sperre porter er første tegn på at systemadministrator fra helvete har tatt over driften, spør du meg. Hva blir det neste...? 8442418[/snapback] Det kan vel diskuteres om det er en sikkerhetsrisiko (selv om mange sikkert vil mene at det er det indirekte, da man er et attraktivt offer på 100 mbit med port 25 åpen). Men du har kanskje bitt deg merke i at man avogtil får noe som heter spam inn i mailboksen? Stenging av port 25 er et (mer eller mindre fåfengt) forsøk på å begrense dette. AtW Lenke til kommentar
Panter Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg klarer ikke helt å se sikkerhetsrisikoen ved å ha port 25 åpen jeg. Det er vel veldig vanlig nå at virus har innebygd en egen mailserver, så ved å sperre port 25 så kan man vel hindre en del spredning av disse. Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg klarer ikke helt å se sikkerhetsrisikoen ved å ha port 25 åpen jeg. Noen som kan hjelpe....? Det at en ISP begynne å sperre porter er første tegn på at systemadministrator fra helvete har tatt over driften, spør du meg. Hva blir det neste...? 8442418[/snapback] Det kan vel diskuteres om det er en sikkerhetsrisiko (selv om mange sikkert vil mene at det er det indirekte, da man er et attraktivt offer på 100 mbit med port 25 åpen). Men du har kanskje bitt deg merke i at man avogtil får noe som heter spam inn i mailboksen? Stenging av port 25 er et (mer eller mindre fåfengt) forsøk på å begrense dette. AtW 8442495[/snapback] Om isp hadde sperret port 25 inn, slik at ingen andre enn bbse kunder får sende mail via smtp server til bbse, hadde jeg forstått det. (Tipper de har det slik idag som alle andre isp'er..) Men å hindre smtp ut mot andre smtp servere ser jeg bare på som en måte å hindre og kontrollere kunders frihet på. Jeg har jo like fult tilgang til bbse smtp server og kan bruke den til å sende spam om jeg vil. Helt til de oppdager det da.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg klarer ikke helt å se sikkerhetsrisikoen ved å ha port 25 åpen jeg. Noen som kan hjelpe....? Det at en ISP begynne å sperre porter er første tegn på at systemadministrator fra helvete har tatt over driften, spør du meg. Hva blir det neste...? 8442418[/snapback] Det kan vel diskuteres om det er en sikkerhetsrisiko (selv om mange sikkert vil mene at det er det indirekte, da man er et attraktivt offer på 100 mbit med port 25 åpen). Men du har kanskje bitt deg merke i at man avogtil får noe som heter spam inn i mailboksen? Stenging av port 25 er et (mer eller mindre fåfengt) forsøk på å begrense dette. AtW 8442495[/snapback] Om isp hadde sperret port 25 inn, slik at ingen andre enn bbse kunder får sende mail via smtp server til bbse, hadde jeg forstått det. (Tipper de har det slik idag som alle andre isp'er..) Men å hindre smtp ut mot andre smtp servere ser jeg bare på som en måte å hindre og kontrollere kunders frihet på. Jeg har jo like fult tilgang til bbse smtp server og kan bruke den til å sende spam om jeg vil. Helt til de oppdager det da.. 8442543[/snapback] Din skisse vil jo være en voldsom innskreninking i dine mailmuligheter, å sende ut via deres smtp-server er knapt nok noen begresning i det hele tatt. Dette er jo for å hindre at maskiner på nettet sender spam, og samtidig sørge for at folk kan sende amil som før. (og du kan jo tro at ikke noe skjer om du begynner å sende tusener av mail i minuttet, jeg tviler på at det er tilfellet). AtW Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Sånn, da har jeg fått kobla opp en D-link DIR-655 router her og den klarer å route 100/100mbit helt fint Har bare lekt med den i 40min, men virker som en bra router. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Testet speedometeret på ITAvisen, nedlastninger osv? Fikk en slik reklamebrosjyre fra BBSE i helgen, hvor det stod som en fotnote på 100mbit abonnementet at det kun var ca 80mbit/s man kunne forvente å få. Uansett sikkert helt ok Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg bestilte min DIR-655 nettopp. Skal flytte vekk fra BBSE om 2 måneder, men må jo få maks ut av linja så lenge jeg bor her Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Testet speedometeret på ITAvisen, nedlastninger osv? 8451218[/snapback] Får 100mbit download på alle steder jeg har prøvd, og har vært noe ustabil på min upload (noen får max, andre får 70-100 mbit), men det bryr jeg meg strengt tatt ikke noe om. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Får vel rundt 94mbit fra speedometeret ned, mens ikke noe over 10mbit opp, som er litt rart. På speedometeret på hw.no så får jeg rundt 17mbit ned og rundt 58mbit opp. Vil si at ut hastigheten var mye mere stabil nå jeg hadde 10/10mbit, nå er den sinnsykt flukserende. Hopper rundt som en sprettball, skal ta kontakt med bbse.no ang dette. Virker som det er meget varierende hva forskjellige folk får gitt. Vil ikke si at jeg får det jeg betaler for. Endret 23. april 2007 av miracl Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Når jeg har kjørt uten router har jeg også lagt merke til det samme, høy nedhastighet på ITAvisen, men lav opphastighet, og så det stikk motsatte på hw.no sitt speedometer. Litt av problemet med testene er at de ikke er laget for denne type linjer. Filene må være ganske store før overheadet fra oppsett av tilkobling etc. blir så lite at det ikke påvirker målingen i nevneverdig grad. Med 100mbit burde man ideelt sett teste kanskje 1gb overføring hver vei i en og samme fil for å få et bedre bilde av hvordan hastigheten er. Gjerne med en graf for å se om hastigheten er noenlunde jevn eller ikke. Jeg foreslår at du tester med TPTest. Du kan jo gjerne teste noen ganger både med og uten router for å se om det er noen forskjell. Endret 23. april 2007 av _Xorcist Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå