Gå til innhold

Snu pc`en opp ned


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Jeg har hørt at om du snur pc`en opp ned så vil det kjøle bedre. men jeg er var ikke fult sikker på det, for all varmen går jo opp. men jeg ville høre dere mening

:hmm:

 

PS: hvis noen av dere har vært på guru3d.com når de tar tester så gjør de det samme

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

 

Jeg har hørt at om du snur pc`en opp ned så vil det kjøle bedre. men jeg er var ikke fult sikker på det, for all varmen går jo opp. men jeg ville høre dere mening

:hmm:

 

PS: hvis noen av dere har vært på guru3d.com når de tar tester så gjør de det samme

8122462[/snapback]

 

Hehe.. I prinsipet så skulle det jo ikke ha noe å si. Men som du sier varmen går jo opp så da kan det jo hende.. Men jeg skal ikke si noe sikkert. Men hadde ikke det sett litt tett ut da? :p

Lenke til kommentar

noe av grunnen til dete utsagnet er at skjermkortet blir snudd. Jeg har selv snudd hovedkortet i kassa mi (bygde selv) slik at cpu ligger i bånn, og drar inn luft fra gulvet. Gpu ligger nå på oversia av skjermkortet slik at varme flyttes vekk mer effektivt. Men det er lite vits å ha psu nede ved gulvet. Den burde ligge øverst og trekke lufta ut.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
noe av grunnen til dete utsagnet er at skjermkortet blir snudd. Jeg har selv snudd hovedkortet i kassa mi (bygde selv) slik at cpu ligger i bånn, og drar inn luft fra gulvet. Gpu ligger nå på oversia av skjermkortet slik at varme flyttes vekk mer effektivt. Men det er lite vits å ha psu nede ved gulvet. Den burde ligge øverst og trekke lufta ut.

8137065[/snapback]

 

Samler ikke det mye støv da ?

Lenke til kommentar
ATX-standarden er laget slik at CPU er plassert over PCI-kortplassene så PCI-kort ikke blir varmet opp av CPU-varmen. Dessuten er det den så å si varmeste komponenten, så varme vil stige den veien. I tillegg er det mer optimalt å ha PSU øverst slik at denne trekker varm luft ut.

8138340[/snapback]

 

 

PCI-kortplassene blir ikke varmet opp av luften fra CPU i et vanlig oppsett, det stemmer nok. Imidlertid blåser vel vifta på grafikkortet nedover? Uansett så er det nok sånn i 2007 at du ikke har spesielt varmefølsomme komponenter på PCI-slottene, sammenlignet med da ATX-standarden ble opprettet?

 

Det viktigste når det gjelder luftgjennomstrømming er at man får kald luft inn et sted. En vifte i bånn kan kanskje gjøre større underverker enn å snu oppsettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har et Lian-Li V1000. Det er opp-ned og har plassert en vifte rett med CPU-kjøleren. Perfekt egentlig. Trykk på "bilde" i signaturen min, så skjønner dere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Ja, noe i den duren ja. Viften bak trekker luften vekk fra CPU, mens kald luft fra blir trukket inn fra fronten. I tillegg kommer det også kald luft sivendes inn fra bunnen av kabinettet som dekket med hull (Ja, det skal være sånn).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Kjøp en ekstra vifte :thumbup:

8397995[/snapback]

Kan anbefale MIST-viftene fra Microplex hvis du skal ha det stille. For mer luftflyt kan du jo prøve Papst (eller Delta :p).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...