Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Abort - Liv eller død?

Robert.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, har et skoleprosjekt og skal stille noen spørsmål i klassen, men jeg spør her så jeg kan kanskje være forberedt.

1. Hva synes du om abort?

2. Synes du det er galt og ta abort?

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

8122456[/snapback]

1. Greit så lenge barnet ikkje er ute av magen.

2. Nei, det syns eg ikkje. Ikkje så lenge barnet er i magen.

3. Nei, ikkje under slike omstendigheter.

4. Ja, dvs. så lenge det er i magen.

Lenke til kommentar

Spm nr 4 er ikke helt bra spør du meg.

Du besvarer jo på en måte spm 1, 2 og 3 med måte du stiller spm 4 på.

"Du liker tydeligvis ikke abort, siden du sier det er å drepe et barn".

Måten spm 4 er formulert får det til å virke useriøst.

Det burde vært formulert noe alá dette:

"Synes du det er ok for et voldtektsoffer å terminere et eventuelt påfølgende svangerskap ?".

Ikke for å være besserwisser, men jeg synes ikke spørsmålet var formulert spesielt bra :\

Lenke til kommentar
Hei, har et skoleprosjekt og skal stille noen spørsmål i klassen, men jeg spør her så jeg kan kanskje være forberedt.

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

8122456[/snapback]

1. Jeg syns retten til fri abort burde beholdes, det er tross alt retten til å bestemme over eget liv. Åssen hadde du følt deg om du i en alder av atten måtte bære fram et barn fordi noen mennesker langt oppi systemet ikke syns du skal ha noe valg?

2. Nei, jeg syns ikke det er galt å ta abort.

3. Selvfølgelig er det galt å ta et menneskeliv, men abort er ikke å ta et menneskeliv. Det er kun å fjerne et embryo, et foster. En skapning som ikke har muligheten til å leve utenfor bærerens liv da det blir tatt ut.

4. Ja. En dreper ikke noe barn, en fjerner (jeg føler jeg gjentar meg sjøl) et foster, et emryo som ikke har muligheten til å overleve selvstendig, kinda. Det er ikke et barn når det bare har tilbragt 12 uker i bærerens liv.

Spørsmålene dine er veldig ledende, om dette skal være seriøst syns jeg du burde omformulere. En skulle tro at spørsmålene skulle være så objektive som mulig for å få fram folks mening, ikke såpass subjektive at de prøver gi folk dårlig samvittighet om de mener noe anna enn deg.

Lenke til kommentar

Abort.. Føler du deg klar for å få unge? Har du masse du vil oppleve fortsatt? Altså, hvis man skal få en unge, er det noe man burde føle seg helt klar til! Det er ikke noe du "bare får" og så skal du "bare" oppdra den.. Hvis du er under 19 så mener jeg at du ikke burde få et barn.. siden barn kan ikke oppdra barn.. tenk så mye du går glipp av da! Opplevelsene og mulighetene får du ikke igjenn, men å få unge kan du få senere! Å hvis du tenker på at du "dreper" et liv, du gjør ikke det.. det er ikke et liv før det blir født! å du ødelegger jo livet ditt og ungen sitt hvis du får barn når du ikke føler deg klar for det i det hele tatt.. å få unge er ikke noe man burde "haste" seg inn i.. den muligheten blir der en god stund til!

Å ta abort er ikke å drepe et liv!! hvis du absolutt ikke er klar for det, så redder du deg selv og ant. barnet..

Lenke til kommentar

Abort er helt greit! Et barn kan ikke oppdra et annet barn! Å få baby er noe du burde gjøre når du er klar for det, når du har levd ut livet, er voksen og er klar for å "ikke prioritere deg selv hele tiden!" IKKE noe som har skjedd pga en ulykke! DET ER IKKE Å DREPE! Ingen i hele verden kan overbevise meg om at den slimete blod klumpen er et liv. Det er en grunn for at vi har en 4 månder på vei regel!

Men for de som mener det er å drepe, er det verre å drepe din unge,eller en unge du har fått under voldtekt?

Skal du klare og leve med et faktum at den ungen er et resultat av en voldtekt? Vil du klare og elske den like høyt? Tenk hvis ungen begynner å ligne på faren..

Lenke til kommentar

Vel, jeg ser på et foster som et barn når det faktisk klarer å overleve selv, ved hjelp av mors pupp. Ikke et sekund før.

Syns ikke det er noe galt med å ta abort heller.

Det å ta et menneskeliv er galt ja, så lenge det ikke er i selvforsvar.

Nå mener jo ikke jeg at abort før fosteret har blitt levedyktig er drap da. De som vil ta abort må få lov til det.

Lenke til kommentar

4 . Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

For et spørsmål! Du sier det på den måten at det er "kriminelt" a ta abort.. For det første så er det ikke et barn før den blir født og for det andre du dreper den ikke, det er et foster ikke et barn! Tenk om ungen får vite at hun er et resultat av en voldtekt, av en opplevelse som moren alltid kommer til å huske, hvordan tror du hun har det da? Hun vet at hun er en feiltagelse.. tenk på ungen da.. Uansett så vil du jo ikke bli mindet på den grusomme kvelden hver gang du ser på ditt barn!

Endret av Snupps
Lenke til kommentar

Det kommer an på. Min grunnleggende mening er at ethvert barn skal være elsket. Dersom barnet ikke blir elsket, vil ikke livet bli noe særlig. Man skal tenke på barnet framfor seg selv, men jeg er imot abort som en slags prevensjon. Profylakse skal kun skje ved bruk av prevensjonsmidler, ikke ved abort. Det samme mener jeg om angrepillen, det er jo en slags abort, og man bør tenke seg om på lik linje med abort.

Som nevnt i forrige svar synes jeg ikke det er noe prinsipielt galt i å ta abort dersom det er til det beste for barnet. Som sagt skal ethvert barn være elsket, et barn som ikke er elsket vil ikke få et fullstendig lykkelig liv. Men man skal som sagt være forsiktig med å ta abort.

Jeg går ut fra at du snakker om å f.eks. drepe en tilfeldig mann på gata. Ja, det mener jeg er galt. Man skal ikke ta livet av en annen person. Det samme mener jeg om dødsstraff, man skal sitte bak murene på livstid, ikke slippe unna med noen sekunders ubehag.

For det første: Man dreper ikke et barn ved å ta abort. Det man gjør er at man stanser utviklingen på et stadium der fosteret ikke er utviklet nok til å kunne kalles et menneske. Nervesystemet er rimelig skjevfordelt, og passer kun på fosterets utvikling, det er ikke snakk om noen grad av bevissthet. Dermed er fosteret bare en celleansamling inni moren, og man kan stanse prosessen der.

Forresten synes jeg spørsmålene dine er stilt på en måte som kriminaliserer de som svarer. Det kan se ut som om du forsøker å lede folk til å svare at de synes abort er noe dritt, noe som ikke hører hjemme i vår siviliserte verden.

Lenke til kommentar
Etter 8 uker i svangerskapet er fosteret 5 mm langt,...

8221208[/snapback]

25-35mm rather.

Bruk prevensjon, men hvis man vil og det er før 8 uker, no problemo.

Slik vi gjør det i Norge. Nei, på ingen måte.

Ja, absolutt.

Det er ikke et barn, det er ikke et foster, det er et embryo. Og som over, hvis du blir voldtatt, for all del ta abort. Synes dette spørsmålet var litt vel søkt.

Lenke til kommentar

Det er drap

Ja

Ja

Nei

Lenke til kommentar

Killer, kunne du være så snill å greie litt ut om hvorfor du mener dette?

Hvorfor er det galt å fjerne et foster som ikke er ønsket? Som ble skapt ved en tvangshandling? Syns du virkelig at alle som har blitt gravid som resultat av voldtekt skal oppdra barnet? Der de hater faren til barnet mer enn djevelen selv?

Gjør du?

Lenke til kommentar

1. Hva synes du om abort? Jeg syns det er et spm spesielt unge ikke tenker nok over. Jeg syns at det burde være litt strengere kriterier for å få fjerne et barn :) Vi har tross alt all verden smuligheter å beskytte oss for å IKKE få barn, da syns jeg det blir litt feil å ta en så lett vei ut når vi har disse mulighetene. Men ved voldtekt osv er det litt annerledes dog... for meg.

2. Synes du det er galt og ta abort? Det spørst veldig. Har ikke alle rett til å leve?

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv? Definitivt.

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort? Nei og ja. Dette må være helt opp til hver enkelt. Ved voldtekt har man ikke mulighet til å "beskytte" (prevensjon) seg selv, ergo akkurat den graviditeten var det ikke noe du kunne gjort noe med.

Lenke til kommentar

Ekstreme tider:

Helt greit.

Nei.

Såfremt mennesket er en direkte trussel mot andres liv; Nei.

Dersom mennesket ikke er en direkte trussel mot andres liv; Ja.

Dersom mennesket ikke har utviklet seg og blitt født; Nei.

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til å drepe et barn ved og ta abort?

Ja.

Voldtektsmenn bør ikke få spre genene sine gjennom voldtekt.

Lenke til kommentar

1. Hva synes du om abort? Jeg syns det er et spm spesielt unge ikke tenker nok over. Jeg syns at det burde være litt strengere kriterier for å få fjerne et barn :)Vi har tross alt all verden smuligheter å beskytte oss for å IKKE få barn, da syns jeg det blir litt feil å ta en så lett vei ut når vi har disse mulighetene. Men ved voldtekt osv er det litt annerledes dog... for meg.

Når du tar abort er det som oftes pga DU ikke vil ha barnet, tviler på at de fleste "kutter" prevangsjon for så åg bli gravid for så å ta abort! Det er sikkert en stor påkjenning å ta abort, så jeg tror ikke man kommer så lett ut av det som du sier. Pluss at du får refs av det fra folk rund deg og sånt! Og folk blir gravide selv om de bruker prevangsjon, for det er ikke 100% "beskyttende. "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...