Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Abort - Liv eller død?


Robert.

Anbefalte innlegg

Hei, har et skoleprosjekt og skal stille noen spørsmål i klassen, men jeg spør her så jeg kan kanskje være forberedt.

 

1. Hva synes du om abort?

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hva synes du om abort?

 

Jeg synes at man burde få lov til å ta abort hvis man har lyst.

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

 

Jeg synes det blir galt å nekte en person å ta abort med tanke på hvor mye det påvirker livet hennes å få barn

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

 

Ja.

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

 

Kan si det slik at jeg ville synes det hadde vært rett av personen å ta abort i og med at hun ufrivillig har blitt gravid - og muligens ikke har lyst til å føde barnet.

 

Så er jo definisjonen på å "drepe et barn ved å ta abort" ... Når er det et barn? er det fra 2 uker+ eller 5 uker+?

Endret av notalive
Lenke til kommentar

1. Hva synes du om abort?

 

Synes det er en bra ting, et uønsket barn skal ikke trenge å bli bringet til verden.

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

 

Nei.

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

 

Nei, så lenge det ikke er mange mnd i svangerskapet.

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

 

Ja, sefølgelig.

Lenke til kommentar

1. Hva synes du om abort?

Hva jeg syns om abort for meg eller hva jeg syns om abort for alle andre?

 

For meg: Jeg ville ikke tatt abort med mindre jeg var voldtatt eller kunne dø av å få et barn.

For andre: Abort handler om kvinners råderett over egen kropp. Den burde vært ubestridelig i alle land. Jeg syns det er en fin tanke!

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

Nei

 

3. Synes du det er galt å ta et menneskeliv?

Helt klart.

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

Selvfølgelig ikke.

Hvis en er blitt voldtatt syns jeg offeret bør ha anledning til å abortere et embryo. Grensen for provosert abort er uke 12. Så lenge det er embryo eller et foster og ikke kan leve uten morens blod er det ikke et barn i mine øyne. Og det er dermed heller ikke drap av barn, men abortering av embryo.

Lenke til kommentar

Men hvis dette er et skoleprosjekt og disse er spørsmål du har tenkt å stille i klassen så tenk litt på hva du egentlig spør om og hvordan du formulerer spørsmålene dine.

 

Som feks spm 1 - hva syns du om abort. Kan tolkes på flere måter. Er det subjektet jeg det handler om eller generelt?

Spm 2 - galt å ta abort? - for hvem? Er det subjektet jeg det handler om eller generelt?

3 - Hvorfor spør du om dette? Slik jeg leser det er at du ønsker å finne ut om folk definerer et embryo/foster som et menneskeliv.

4 - Du må definere hva du mener med "barn" og ikke bruke normative ord (drepe)

Lenke til kommentar

1. Hva synes du om abort?

Burde være valgfritt for paret som er havnet i situasjonen.

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

Nei

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

Ja

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

Drepe et barn? Det eneste man dreper er et foster som senere utvikles til å bli et barn, og når det gjelder abort er jeg helt likegyldig til at et foster dør.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

1. Hva synes du om abort?

Et litt vagt spørsmål, men jeg er for abort.

 

2. Synes du det er galt å ta abort?

Enda et vagt spørsmål, men nei.

 

3. Synes du det er galt å ta et menneskeliv?

Nei, formidlende omstendigheter.

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til å drepe et barn ved og ta abort?

Ja, hvis kvinnen ikke vil beholde barnet så burde hun ta abort.

 

Edit: Fjernet quotes, samt fikset et par og/å feil.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg synes du bør ta mer nøytrale spørsmål for å være ærlig, spørsmålene bærer preg av å være ledende (i retning av å være negativ til abort). Når du skal ha meningene til folk er det viktig å ikke "tvinge" dem til å mene noe ved hjelp av formuleringer (å drepe et barn f.eks), med mindre man bare er ute etter å få bekreftet sitt eget syn.

Lenke til kommentar
Hei, har et skoleprosjekt og skal stille noen spørsmål i klassen, men jeg spør her så jeg kan kanskje være forberedt.

8122456[/snapback]

 

1. Hva synes du om abort?

8122456[/snapback]

Det største problemet med abort er kvinnens fullstendige makt over avgjørelsen, uten at jeg skal påstå at jeg har noe bra forslag til hvordan det ellers skulle vært. Kanskje mannen kunne tvunget frem en abort, men ikke at graviditeten gjennomføres. Problemet er, hvis jeg ikke tar feil, at det er en viss risiko for sterilitet forbundet med prosessen.

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

8122456[/snapback]

I de aller, aller fleste tilfellene, nei. Hvis det er tvil om evne/ønske/vilje hos de vordende foreldre, er det like greit å avbryte. Ulykkelige folk har vi nok av.

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

8122456[/snapback]

Kommer an på. Hvis et foster innen grensen for selvbestemt abort defineres som menneskeliv; definitivt nei.

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

8122456[/snapback]

Absolutt

 

Veldig mye av abortdebatten dreier seg om definisjonsspørsmål og moralisme. Det er vanskelig for mange å svare ja på et spørsmål om drap av mennesker, så slikt bør unngås.

 

For at en debatt skal kunne foregå så smertefritt og fruktbart som mulig, er det viktig at definisjonene er så nøytrale som mulig; de skal ikke gi noen av argumentene styrke. Hvis man definerer fostre som menneskeliv gir det definitivt debatten et puff i den ene retningen før den er i gang, og det er ikke bra. Kall en spade for en spade.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
bare lurer på noe, barnet er vell ikkje eit skikkelig levende vesen da det blir drept i abort?

8124952[/snapback]

 

Barn her = pre-born? Da er de ikke barn, men embryo og foster. Det store spørsmålet i forhold til abort er hvordan man definerer et menneskeliv. Starter et menneskeliv i det øyeblikk egget og sædcellen smelter sammen eller er det i uke 25 eller kanskje det ikke er før ungen er født?

 

Hvis man definerer et egg og en sædcelle sammen som et menneske er det drap, hvis en ikke gjør det er det ikke. I spania kan kvinner ta abort helt opp til 8. måned eller noe. Det har jeg alvorlige problemer med å kalle en abort. I mine øyne er det mord.

 

I Norge har vi en grense for selvbestemt abort før uke 12. Under særskilte forhold kan denne utvides til uke 16, men alle saker vurderes individuelt. Etter uke 16 er det for seint uansett. I uke rundt 24 - hvis babyen blir født da har den forholdsvis store sjanser for å overleve. Verdens minste premature baby ble født i uke 21 og 6 dager. Det gikk bra. Grensen for hvem de kan klare å redde har flyttet seg nedover. På syttitallet var uke 32 alvorlig tidlig (normalt svangerskap er 40 uker).

Lenke til kommentar

Det kommer ann på personen. En 14 år gammel jente er ikke i stand til å ta vare på et barn i mine øyne. Man skal ha litt erfaring før man kaster seg ut i voksenlivet. Hvis en 14 år gammel jente da hadde fått barn hadde nok ikke det vært det beste for barnet heller. Tenk litt på det. Så hvis jeg hadde fått barn nå hadde jeg helt klart tatt abort. Jeg er ikke klar for noe barn og vet at jeg ikke kan ta vare på det heller. Best for begge parter. Adoptere bort er mulig men jeg tror fortsatt ikke at unge jenter er klar for en slik prosess.

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar

Definer et liv først, så kan vi diskutere. Hele debatten er nemlig avhengig av at alle er inneforstått og enige at et liv = sånn eller sånn.

 

Hvis du definerer et liv som to celler og at det er galt å ta liv blir det rett for deg. Jeg definerer liv som ca 18+ uker foster, og først etter det blir det galt å ta abort. Før uke 18 er det ikke liv i mine øyne.

Lenke til kommentar

1. Hva synes du om abort?

Jeg syns abort er ok, så lenge man har en øvre grense. Kvinner bør ha rett til å bestemme over graviditer selv.

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

Nei, det syns jeg ikke.

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

Ja, men så var det dette med tidsfrister - i mitt hode er det ikke et menneskeliv innenfor de grensene som fins.

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

Man dreper ikke barn ved abort - man fjerner en klump med celler. Derfor syns jeg det er greit.

Lenke til kommentar

1. Hva synes du om abort?

Helt greit

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

Nei

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

Ja i utgangspunktet men det finnes nok mennesker som ikke har livets rett.

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

Barn som i født unge? Nei

Barn som i en mage på et tidlig stadie? Ja

5.Er abort en riktig avgjørelse hvis det blir funnet ut at fosteret kommer til å utvikle alvorlige funksjonshemminger? Ved et tidlig stadie, uansett grunn så syns jeg det er opptil moren å avgjøre det.

Lenke til kommentar
1. Hva synes du om abort?

8122456[/snapback]

Abort er et gode man må få beholde. Man må selv sørge for at det ikke misbrukes, men abort er helt greit.

 

 

2. Synes du det er galt og ta abort?

8122456[/snapback]

Nei.

 

 

3. Synes du det er galt og ta et menneskeliv?

8122456[/snapback]

Ja. Men dette har ingenting med abortsaken å gjøre.

 

 

4. Hvis en har blitt voldtatt, synes du det er rett til og drepe et barn ved og ta abort?

8122456[/snapback]

Å drepe barnet, nei definitivt ikke. Å ta abort, ja det kan man fint gjøre. Dette er to vidt forskjellige ting.

 

Som nevnt over foregår abort i en tidlig periode av svangerskapet med et på langt nær utviklet cellekompleks/embryo/etter hvert foster. Det er i mine øyne ikke noe værre med å abortere dette enn det er å knekke nakken på en fisk man har fisket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...