Gå til innhold

Pclinux OS VS Windows

Anbefalte innlegg

heisann!

Vurderer å bytte til Linux OS fra Windows XP som jeg kjører på nå idag.

Lurer på som sikkert mange andre også om det nå er et reelt alternativ til Windows.

Leste een artikkel på DINSIDE.no hvor de omtalte PClinux OS som utifra det de kom frem til der vriket veldig intereessant.

Det jeg i hovedsak bruker PC`n til er surfing, Office programmene, og noe spilling.

Vil det by på begrensinger i form av hva jeg da bruker PC`n til?, og er feks filformatene i office de samme som i openoffice??

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst er Linux noe helt annet enn Windows. Mange går på den smellen at de tror Linux er en bedre versjon av Windows. Men har du kommet over denne kneika og lært litt om hvordan Linux fungerer og fordeler du har her så har du kommet langt på vei.

PCLinuxOS er faktisk en liten juvel som er vell så bra som Ubuntu. Da snakker jeg om den nyeste versjonen som er 2007 og er i øyeblikket i test versjon 3. Gutta som lager distroen vil ha det helt stabilt før de lager en final utgave. Har kjørt test release 1, 2 og fremdeles ikke støtt på problemer.

Final utgave av PCLinuxOS 2007 er ventet straks.

Men samma det. Til surfing får du med Firefox, OpenOffice følger med og her kan du lagre dokumentene dine i .doc format slik at andre med Office kan lese filene dine ja.

Skal du spille mye er ikke Linux det beste OS. Vet ikke åssen spilling du tenkte på jeg.

Men brenn en cd plate og prøv. Du kan kjøre den fra cd og teste om alt på pc-en din fungerer før du installerer. Slik at du ser om skjerm ,mus, trådløst, printere etc fungerer.

Vil anbefale deg og lese pclinuxonline Wiki hvis du støter på problemer og lære nye ting. Lykke til.

Endret av Xpi
Lenke til kommentar

PcLinux ser jo helt klart rått ut ja når det gjelder brukergrensesnittet.

Har jo så vidt begynt å teste det jeg også.

Er nybegynner innen Linux også så det ser jo i utganspunktet ganske likt ut som Windows også så kanskje det for flere nybegynnere det vil være lett å gå over til Linux med denne versjonen.

Det jeg lurer på er om hva forskjellen på Ubunu og PCLinux OS?

Lenke til kommentar

Har du valgt at PC-en skal boote fra CD/DVD spilleren din da?

Hvilken PC har du?

På Dell har du som oftest f12 som må trykkes på i oppstarten slik at du kan velge bootmedium.

Eller les litt her hvis du har flere spm.

Endret av Xpi
Lenke til kommentar

Pass også på at du brenner ut innholdet i selve .iso-filen, og ikke iso-filen i seg selv. Dette tar Nero av seg automatisk, men da jeg skulle brenne ut en ny Linux-distro fra Ubuntu, brant den ut selve iso-filen. Noe som gjør at CD-en ikke blir oppstartbar. Pass på at du har riktige innstillinger aktivert. Som sagt, så gjør Nero dette automatisk for deg, så om du bruker det, er det ingen ting å bekymre seg over. Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Etter bildene å dømme ser jo PCLinux OS helt fantastisk ut... Men likte ikke at det bruker rpm. Det betyr dependency hell. Og det har eg dårlige minner fra.

Lenke til kommentar
Pass også på at du brenner ut innholdet i selve .iso-filen, og ikke iso-filen i seg selv. Dette tar Nero av seg automatisk, men da jeg skulle brenne ut en ny Linux-distro fra Ubuntu, brant den ut selve iso-filen. Noe som gjør at CD-en ikke blir oppstartbar. Pass på at du har riktige innstillinger aktivert. Som sagt, så gjør Nero dette automatisk for deg, så om du bruker det, er det ingen ting å bekymre seg over. Lykke til!

8145062[/snapback]

hvis jeg skal brenne ut linux med nero

må jeg brenne opstarts cd eller data cd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...