karakas Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) ((Vet at det kan diskuteres om dette er rett forum, i og med at det er snakk om kommunikasjon mellom datamaskiner samt servere, så velger jeg å legge det inn her og ikke i f.eks. mediaseter forumet.)) Sitter og tenker litt på hva som kan gjøre at mediasenter komplett, og det største problemet er som alle vet rett og slett lydnivået, derfor har jeg følgende plan: Ett rackskap som inneholder følgende: ************************** Filserver Mediasenter 1 Mediasenter 2 Mediasenter 3 osv. kanskje en "komunikasjonsdirigent"? ************************** Lydsignal Bildesignal 1 2 1 2 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ----------------------------------- TVer Signalene skal altså gå ut til 1-x TV'er som står andre steder i huset. Jeg har to forskjellige oppsett i hodet. Men planen har selvfølgelig noen problemer som må løses: Oppsett 1 enkelt oppsettet Her har alle TV'ene en egen mediasenter-pc de er tilkoblet Problemer i det enkle oppsettet: - Fjernkontroll-system slik at du kan sitte ved TV'en og styre mediasenteret. En enkel løsning er å legge opp signalkabel for IR-overføring, men skal helst bare ha TV'en og ingen "bokser" ved siden av den i rommene. samt at jeg helst bare skal måtte legge opp lyd og bilde kabler. Kan dette løses på en slik måte: Tablet-PC lignende sak med trykkfølsom skjerm som viser skjermbildet på mediasenter-pc'en. Altså ett slags VNC-komunikasjon over trådløst nettverk. Kan Windows Sideshow brukes til dette? Oppsett 2 avansert oppsettet I oppsett 2 som er mer avansert om det i det hele tatt er mulig har vi f.eks. 2 mediasenter-pc'er og 4 tv'er og derfor må man ha ett system som gjør at du kan sitte ved tv'en og velge vilken mediaasenter-pc du skal koble deg på. Problemer i det avanserte oppsettet: Som sagt så er jeg skeptisk til om dette er mulig, men om det er det, så ser jeg for meg at man må ha en komunikasjonsdirigent i rackskapet. Er det mulig å sitte ved TV'en og fek.s velge at TV1 skal koble seg på mediasenter 2 ved hjelp av software? En enklere løsning i oppsett 2 er selvfølgelig å ha ett lett tilgjengelig switch-panel der du kan koble om hvor signalene sendes, men det optimale hadde altså vert om det var en software som hadde switch-funksjonen, Endret 10. mars 2007 av karakas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå