Gå til innhold

Liquid template tutorial, funker ikkje...

Anbefalte innlegg

Eg prøver å få til ein visstnok *superenkel* tutorial for å bruke Liquid template motoren.

Den er her: http://blog.ericgoodwin.com/2006/12/5/the-...icles-the-setup

Men eg sliter med nokre deler her:

Når eg kjem til:

server:/# rake db:migrate

server:/# ruby script/generate scaffold_resource post

server:/# ruby script/server

You should now be able to go to http://localhost:3000 and see the scaffolding for your new site. Now all we have to do is add some liquid.

Så får eg opp 500 Internal Server Error i nettlesaren.

Når eg kjører script/generate scaffold_resource post så får eg ein feilmelding på slutten som seier:

Another migration is already named create_posts: db/migrate/001_create_posts.rb

Kan det ha noko med problemet mitt å gjere?

Forsetter eg med tutorialen så får eg og litt meir trøbbel:

Now that we have some hashes to work with we need to create our liquid view.

server:/# cd app/views/post

server:/# mv index.rhtml index.liquid

Problemet er at det finnes ingen /post, men posts/ og her så er det index.erb og ikkje rhtml

Ein nybegynner som meg forstår ingenting nå :) Det er jo ingenting av feilmeldinger heller :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
server:/# ruby script/server
Hvilke tilbakemeldinger får du på konsollen når du gjør dette? Dersom du får en 500 melding lokalt betyr det at noe har gått galt _før_ Rails har "startet". Normalt får man da feilmeldinger på konsollen.

Another migration is already named create_posts: db/migrate/001_create_posts.rb

Dette er også normalt. Dersom du ikke allerede hadde laget migration-filen ville den blitt opprettet automatisk av generatoren.

Problemet er at det finnes ingen /post, men posts/ og her så er det index.erb og ikkje rhtml
Når kontrolleren heter PostsController blir det antatt at view-mappen heter posts, så det ser ut som en skrivefeil i guiden. Edge rails (altså nyeste versjon av Rails som du bruker her) har byttet fra .rhtml til .erb, så det er også normalt. Endret av blacktower
Lenke til kommentar

Denne feilmeldinga kjem når eg laster ein side.

=> Booting Mongrel (use 'script/server webrick' to force WEBrick)
=> Rails application starting on http://0.0.0.0:3000
=> Call with -d to detach
=> Ctrl-C to shutdown server
** Starting Mongrel listening at 0.0.0.0:3000
** Starting Rails with development environment...
** Rails loaded.
** Loading any Rails specific GemPlugins
** Signals ready.  TERM => stop.  USR2 => restart.  INT => stop (no restart).
** Rails signals registered.  HUP => reload (without restart).  It might not work well.
** Mongrel available at 0.0.0.0:3000
** Use CTRL-C to stop.

DISPATCHER FAILSAFE RESPONSE (has cgi) Sat, Mar 10 2007 16:27:48 +0100
 Status: 500 Internal Server Error
 A secret is required to generate an integrity hash for cookie session data. Use config.action_controller.session = { :secret => "some secret phrase" } in config/environment.rb

Lenke til kommentar

Hmm..dette må være noe nytt i edge Rails. Vel, det står jo hva du må gjøre. Åpne config/enviroment.rb og legg til linjen config.action_controller.session = { :secret => "<noe her>"} et sted mellom Rails::Initializer.run do |config| og end. Prøv så å starter webserveren på nytt.

Vet ikke hvor nybegynnervennlig det er å kjøre edge:rails, du må regne med at det skjer litt rare ting..

Lenke til kommentar

Rails 1.2.2 er siste offisielle versjon og versjonen du har installert på maskinen. Men, når du gjorde rake rails:freeze:edge inne i prosjektet ditt, lastet du ned siste SVN versjon ned i vendor-katalogen. Denne versjon brukes nå istedendfor 1.2.2, men kun av dette prosjektet. For å bytte tilbake til 1.2.2 kan du gjøre rake rails:unfreeze.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...