siDDis Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Eg prøver å få til ein visstnok *superenkel* tutorial for å bruke Liquid template motoren. Den er her: http://blog.ericgoodwin.com/2006/12/5/the-...icles-the-setup Men eg sliter med nokre deler her: Når eg kjem til: server:/# rake db:migrateserver:/# ruby script/generate scaffold_resource post server:/# ruby script/server You should now be able to go to http://localhost:3000 and see the scaffolding for your new site. Now all we have to do is add some liquid. Så får eg opp 500 Internal Server Error i nettlesaren. Når eg kjører script/generate scaffold_resource post så får eg ein feilmelding på slutten som seier: Another migration is already named create_posts: db/migrate/001_create_posts.rb Kan det ha noko med problemet mitt å gjere? Forsetter eg med tutorialen så får eg og litt meir trøbbel: Now that we have some hashes to work with we need to create our liquid view. server:/# cd app/views/post server:/# mv index.rhtml index.liquid Problemet er at det finnes ingen /post, men posts/ og her så er det index.erb og ikkje rhtml Ein nybegynner som meg forstår ingenting nå Det er jo ingenting av feilmeldinger heller Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) server:/# ruby script/serverHvilke tilbakemeldinger får du på konsollen når du gjør dette? Dersom du får en 500 melding lokalt betyr det at noe har gått galt _før_ Rails har "startet". Normalt får man da feilmeldinger på konsollen. Another migration is already named create_posts: db/migrate/001_create_posts.rb Dette er også normalt. Dersom du ikke allerede hadde laget migration-filen ville den blitt opprettet automatisk av generatoren. Problemet er at det finnes ingen /post, men posts/ og her så er det index.erb og ikkje rhtmlNår kontrolleren heter PostsController blir det antatt at view-mappen heter posts, så det ser ut som en skrivefeil i guiden. Edge rails (altså nyeste versjon av Rails som du bruker her) har byttet fra .rhtml til .erb, så det er også normalt. Endret 10. mars 2007 av blacktower Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 Denne feilmeldinga kjem når eg laster ein side. => Booting Mongrel (use 'script/server webrick' to force WEBrick) => Rails application starting on http://0.0.0.0:3000 => Call with -d to detach => Ctrl-C to shutdown server ** Starting Mongrel listening at 0.0.0.0:3000 ** Starting Rails with development environment... ** Rails loaded. ** Loading any Rails specific GemPlugins ** Signals ready. TERM => stop. USR2 => restart. INT => stop (no restart). ** Rails signals registered. HUP => reload (without restart). It might not work well. ** Mongrel available at 0.0.0.0:3000 ** Use CTRL-C to stop. DISPATCHER FAILSAFE RESPONSE (has cgi) Sat, Mar 10 2007 16:27:48 +0100 Status: 500 Internal Server Error A secret is required to generate an integrity hash for cookie session data. Use config.action_controller.session = { :secret => "some secret phrase" } in config/environment.rb Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Hmm..dette må være noe nytt i edge Rails. Vel, det står jo hva du må gjøre. Åpne config/enviroment.rb og legg til linjen config.action_controller.session = { :secret => "<noe her>"} et sted mellom Rails::Initializer.run do |config| og end. Prøv så å starter webserveren på nytt. Vet ikke hvor nybegynnervennlig det er å kjøre edge:rails, du må regne med at det skjer litt rare ting.. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 Takk for hjelpa, det fungerte smooth Men edge rails er: #rails -v Rails 1.2.2 ? Bør eg kjøre ein anna versjon? Eg liker trossalt å forhalde meg til ein framtidsretta standard som ikkje forandrer seg annakvar månad. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Rails 1.2.2 er siste offisielle versjon og versjonen du har installert på maskinen. Men, når du gjorde rake rails:freeze:edge inne i prosjektet ditt, lastet du ned siste SVN versjon ned i vendor-katalogen. Denne versjon brukes nå istedendfor 1.2.2, men kun av dette prosjektet. For å bytte tilbake til 1.2.2 kan du gjøre rake rails:unfreeze. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2007 Aha, då skjønner eg Litt rart å ha det i ein tutorial som skal vere newbievennleg Eg har aldri brukt det før. Leser og at ein kan gjere dette med gems. Men dette er nok ikkje noko enda for meg Lenke til kommentar
chrononaut Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Session-secret er nytt i edge rails ja, i tillegg til at .rhtml er blitt deprecated osv. Grunnen til det første er at sessions nå blir lagret som cookies som default, istedenfor i filsystemet. Endret 15. mars 2007 av djervsinn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå