Gå til innhold

Trenger hjelp til dualboot

Anbefalte innlegg

Målet mitt er å kunne starte PCen og velge om jeg skal boote opp i Ubuntu eller Windows XP. Begge operativsystemene skal kunne ha tilgang til de samme dokumentene, filmene, musikk osv. Men de skal selfølgelig ha tilgang til hvert sitt sett med programmer.

Jeg har nå en harddisk på 110 GB med filsystem NTFS hvor jeg har Windows XP installert pluss alle dokumentene mine. Jeg har også en annen harddisk på 80 GB hvor det ikke ligger noe på.

Jeg vil ha Linux i ext3, dokumentene i ext3 og Windows må vel ha NTFS. Også installerer jeg drivere til Windows for å lese og skrive til ext3.

Spørsmål:

Er det mulig å ha forskjellige filsystemer på forskjellige partisjoner av harddisken?

Hvordan overfører jeg dokumentene mine til en partisjon med filsystem ext3?

Bør jeg ha Linux og Windows på samme harddisk eller på hver sin?

Noen flere tips til ting jeg må huske på?

Jeg må legge til at jeg nesten aldri har prøvd Linux, men jeg har mange års erfaring med Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig å ha forskjellige filsystemer på forskjellige partisjoner av harddisken?

ja

Hvordan overfører jeg dokumentene mine til en partisjon med filsystem ext3?

Du kan mount NTFS disken under linux å kopiere

Bør jeg ha Linux og Windows på samme harddisk eller på hver sin?

Begge fungerer bra.

Noen flere tips til ting jeg må huske på?

installer windows først deretter linux.

Lenke til kommentar

fs-driver gir deg lese/skrive tilgang etc2 filsystemet i Windows: http://fs-driver.org/

Filsystemet FAT32 kan begge os lese/skrive til, greit for en mindre felles partisjon.

Kan være greit å vite at;

Thunderbird epostklient kan settes opp slik at du får tilgang til samme mail i begge os. Firefox sammen med Foxmarks bookmarks sørger for at du har samme favoritter i begge os.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...