Gå til innhold

Gode tips til å resize eit bilde?

Anbefalte innlegg

God dag folkens, jeg har eit lite problem. Vist jeg skal sette inn eit bilde på nettet og får kansje ikkje lov til å sette inn ei bildefil som er større enn 225kb. Fks. jeg har eit bilde på 4mb og skal få det ned i 225kb. Enkelte ganger prøver jeg og croppe det i Elements men da blir bildet så forbandet lite. Og vist jeg bruker resize i XPèn til fks. Large så blir bare bildet på 80-90kb og mister en hel del detaljer. Håper dere forstår problemet mitt :hmm: Så får jeg håpe dere har noen gode tips til meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enkelte ganger prøver jeg og croppe det i Elements men da blir bildet så forbandet lite.
Meiner du å croppe (kutte av på sidene) eller skalere ned (resize)? Om fila er på 4MB reknar eg med oppløysninga er relativt stor, so du kan vel med fordel skalere det ned litt. Image --> Resize --> Image size i Elements.

Til sist, når du lagrer i Elements, bruk File --> Save for web. Då kan du justere komprimeringa, og sjå kor stor den endelege fila vert. Du kan og gjere nedskalering der, om du synst det er meir praktisk.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar. Ja jeg mener og kutte på sidene ja. Skal prøve det tipset ditt Incanus.

Ok, da prøvde jeg det du skrev om "Save for Web", og det funka meget bra. Takk for tipset Incanus :thumbup:

Endret av Merida
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...