iz3 Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Heisann! jeg er ny på forumet og har noen spørsmål om overklokking av skjermkortet mitt og prossesoren min. Skjermkortet mitt er: XFX Geforce 7800GT (Xtreme edition) merkelig nok ikke et GTX kort men 7800GT i Xtreme edition. har prøvd å lete opp kortet uten hell. Alle XFX Geforce 7800GTX kortene har verken samme utseende eller specs. Under system informasjon står det som XFX geforce 7800GT så da formoder jeg det er det det er. hastigheten på kortet er 400mhz, men da jeg kjøpte det sto det at det var god for 500mhz. Jeg har prøvd og endre det i biosen men det finnes ingen innstillinger for det der. så noen som vet om noen nyttige programmer el.l på hvordan jeg skal få opp farten på det litt? Så over til prossesoren. Det er en AMD Athlon 64 3700+ Socket 939 som sitter på et Nvidia nforce4, AMD hammer hovedkort ( MSI k8n Neo4 ) har heller ikke her funnet noen som helst i bios så jeg kan få litt mer fart på prossesoren, hadde vært flott om noen hadde noen ideer eller viste hvordan jeg kan få noe mer mhz ut av det også? Setter stor pris på alle tilbakemeldinger! Bare å spørre etter flere opplysninger om det er noe dere trenger for å hjelpe meg lettere Beklager også eventuelle skrivefeil! Mvh -iz3 Lenke til kommentar
Iceythe Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Hei iz3, velkommen til forumet! For det første, overklokking av skjermkort styres oftest (om ikke alltid) gjennom OS. Det finnes en del brukbare programmer som kan styre dette, og jeg kan personlig anbefale ATITool. Men ikke la navnet få deg til å tvile, det fungerer like greit på Nvidia-kort som ATI sine. ATITool har OC-funksjoner som blant annet automatisk klokker skjermkortet for å finne høyeste stabile klokk på kjernen og minnet. ATITool For det andre mener jeg å huske at XFX sine Xtreme edition skjermkort leveres fabrikkoverklokket. Det var i hvertfall min XFX 7800GTX XXX i sin tid med 490/1200 Mhz. Dette kortet fikk jeg kun opp 10-15MHz på kjerne og 100MHz (effektiv) på minnet før det begynte å gi fra seg artifacts. Det kan derfor hende at du ikke får klokka skjermkortet ditt så langt, men dette gjenstår jo bare å finne ut av! Når det gjelder OC av CPU på ditt hovedkort mener jeg å huske at dette stilles gjennom Cell Menu i biosen. Jeg har selv hatt Neo2 og Neo3 fra MSI, og der var det i hvertfall slik. MHz = ratio * fsb (F.eks CPU multiplier på 10 og fsb på 220 blir 2200MHz) Du kan forøvrig ta en titt på denne stickyen for å få en bedre generell forståelse over fremgangsmåte av OC på A64-systemer, dersom du ikke har gjort det enda. Lykke til! Lenke til kommentar
iz3 Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 takk takk Og hjertelig takk for svaret! skal prøve ut atitool ikveld og se hvordan det funker. Skal også lese litt igjennom og se om jeg blir noe klokere med å få litt mer fart på prossesoren MVH - iz3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå